Drahé okruhové auto si zväčša kupujete pre zábavu. Jednoducho preto, aby ste s ním jazdili. Ale toto nie je ten prípad. Do dražby aukčnej siete RM Sotheby’s zamieri totiž už tento mesiac Porsche 911 Carrera RSR, teda špeciál z generácie Porsche 964. Z nej síce zišlo z liniek v rokoch 1989 až 1994 celkom 62 172 exemplárov, ale verzií RSR prispôsobených na okruhy len 51. A presne takéto auto sa dnes objavilo v ponuke. Lenže pozor. Za takmer štvrťstoročie prešlo po vlastnej osi iba 10 km! Teda z výrobnej linky na kamión, odtiaľ k predajcovi a potom ešte kúsok do garáže jeho majiteľa.
Táto kombinácia robí z nálezu doslova objav. Jeho príbeh je však zatiaľ tajomstvom. Normálne sa to azda ani nedá vysvetliť. Najmä preto, že tento ultravzácny exemplár neslúžil ani ako naleštený klenot kolekcie vozidiel nejakého majetného podnikateľa. Je totiž celé zaprášené. A čo je ešte neuveriteľnejšie, karosériu pokrýva pôvodný ochranný náter. Za celých 25 rokov života sa jej vlastne nikto poriadne nedotkol. Ani len preto, aby odhalil krásu tohto ostrého pretekárskeho stroja. Jeho majiteľ musel byť naozaj čudák, pretože sa pripravil o mnoho zážitkov.
Konkrétny kus vyrobený v roku 1993 má totiž pod zadnou kapotou 6-valcový atmosférický boxer s objemom 3,8 litra vyladený až na 375 koní (276 kW). Ten mu umožňoval v časoch najväčšej slávy šprintovať v spojení s 5-stupňovým manuálom a pri hmotnosti len približne 1 100 kg na stovku za 3,6 sekundy. A Porsche 911 RSR si ju aj užilo. Na konte má víťazstvá v Spa 24 Hours, Daytona 24 Hours či 24 Hours of Interlagos a mnohých iných seriáloch. Jednoducho, čistá motoristická nirvána. Lenže náš exemplár v striebornej metalíze Polar Silver nevidel pretekársky okruh ani len z diaľky. Stál zaprášený v garáži.
Jeho cenu zvyšuje fakt, že je len z dvoch RSR, ktoré boli vybavené červeným koženým čalúnením Can Can Red. V tejto kontrastnej farbe je aj ochranná klietka či bezpečnostné pásy Schroth. Svetu sa ukáže naživo presne 27. mája na dražbe v talianskej Villa Erba. Cena bude pravdepodobne astronomická. Môže sa vyšplhať na niekoľko miliónov eur. Pre RSR to ale nie je dobrá správa. S takým drahým autom totiž nový majiteľ opäť nevyjde na okruh. Splašené kone pod kapotou zostanú znova uväznené kdesi v hale alebo garáži. Jednoducho, z RSR sa stane výlučne výstavný exponát a finančná investícia.
Nepochybne však bude musieť absolvovať renováciu. Je síce nejazdené, ale ako vieme, autám to vie ublížiť viac, než ak sú v pohybe. Pohyblivé časti môžu byť zatuhnuté a gumené či prižové tesnenia celkom zničené. Otočiť kľúčikom a naštartovať si tak vyžiada veľký kus práce. Bude to ale stáť za to.