VW Golf je bestsellerom európskeho trhu. A to s obrovským náskokom už celé desaťročia. Teraz sa však stalo čosi nevídané. V apríli ho v registráciách predbehol Ford Fiesta. A to ešte nehovoríme o jej novej generácii.
Foto: Volkswagen, Ford
Golf vs. Fiesta Volkswagen Golf prišiel v apríli po dlhých rokoch o nadvládu nad európskym trhom. V registráciách ho prekonal výbehový Ford Fiesta.
Volkswagen Golf patrí k neporaziteľným ikonám európskeho trhu. Od roku 1974, keď uzrel svetlo sveta, ho dokázalo v ročných registráciách prekonať dodnes len päť áut. V roku 1982 Renault Clio, v roku 1997 Fiat Punto, v roku 2003 Peugeot 206, v rokoch 2005 a 2006 Opel Astra a naposledy, v roku 2007, Peugeot 207. Inak bol Golf od druhej generácie takmer neohroziteľným vládcom Európy. Tú prvú celkom neberieme do úvahy, pretože to len začínal kariéru. Od roku 2007, teda za posledných desať rokov, naň však súperi vôbec nemali.
Aj vlani skončil ako absolútna jednotka. A to s obrovským náskokom. Pre Golf sa vlani rozhodlo 492 952, kým pre druhý Renault Clio „len“ 315 115 zákazníkov, čo bolo až o 77 837 kusov viac v prospech nemeckého kompaktu. Lenže už minulý rok naznačil negatívny trend. V porovnaní s rokom 2016 došlo totiž v predajoch Golfu k 7,8-percentnému prepadu. A tento ústup pokračoval aj v prvých mesiacoch tohto roka. Za január a február predal Volkswagen 63 774 Golfov, čo je v medziročnom porovnaní o 6,3 % menej a vo februári 31 910 kusov, čo bol prepad až o 12 %.
Slabší bol aj marec – a apríl len dielo uzavrel. Minulý mesiac putovalo k zákazníkom 46 795 Volkswagenov Golf, čo znamená, že po dlhoročnej nadvláde stratil prvenstvo. Samozrejme, len za jeden mesiac, ale aj to je v prípade Golfu čosi veľmi nevídané. A kto ho prekonal? Model, ktorý nepatrí ani k jednej zo skôr menovaných značiek. Aprílovou jednotkou sa stal Ford Fiesta. Na konte má totiž v Európe 47 263 registrácií. Nemecká ikona sa tak musela uspokojiť so striebrom, na čo rozhodne nie je zvyknutá. Víťazstvo Fiesty je o to prekvapujúcejšie, že nehovoríme o jej novej generácii, ktorá len prichádza na trh.
Dôvodom prepadu Golfu môže byť pomalý nábeh novej generácie. Naopak, Fiesta ťaží z veľkého „výpredaja“ starej generácie. „ Ide o momentálny výkyv. Len čo bude mať Golf za sebou generačnú výmenu a díleri budú dostatočne zásobení novými autami, Golf si pravdepodobne opäť privlastní prvú priečku,“ tvrdí automobilový analytik Felipe Munoz. Až také ľahké to však nebude. Golf má totiž nepriateľa vo vlastnom rybníku. Je ním Volkswagen Tiguan. Zákazníci jednoducho stále viac preferujú SUV nad tradičnými segmentmi. Ale to isté sa môže stať aj Fieste.