Šéf Fordu musel odísť. Zaskočila ho budúcnosť

, 23.05.2017 19:00, aktualizované: 24.05.2017 10:59
Mark Fields
Mark Fields sa v kresle šéfa Fordu dlho neohrial. Na súčasnej pozícii je len od roku 2014. Autor:

Len tri roky vydržal Mark Fields na čele americkej automobilky Ford. Jeho pôsobenie neprinieslo očakávané výsledky a nakoniec neustál tlak akcionárov, ako ani širšieho vedenia spoločnosti.

Fieldsovi opakovane vyčítali, že odbyt firmy na domácom trhu v poslednom čase klesá a že Ford zaostáva za konkurenciou vo vývoji samoriaditeľných vozidiel a elektrických áut. Tiež to, že jeho hlavný rival z Detroitu, americká jednotka General Motors, ho prekonal v ziskovosti. Akcie Fordu pod vedením Fieldsa prišli až o 40 percent hodnoty, a tak nakoniec bol „odídený“.

„Chcem zdôrazniť, že ja som Marka Fieldsa nevyhodil. Rozhodol sa odísť, a to je podstatný rozdiel,“ povedal pre BBC predseda správnej rady Bill Ford, ktorý je prapravnukom zakladateľa automobilky Henryho Forda. Fieldsa na jeho pozícii nahradí Jim Hackett, ktorý do firmy prišiel len pred rokom z nábytkárskej spoločnosti Steelcase. Podľa Forda je Hackett „skutočný vizionár“. Jeho úlohou bude automobilku modernizovať a „transformovať tak, aby bola pripravená na výzvy zajtrajška“.

Akcionári kritizovali Ford, že ustrnul v minulom desaťročí. Kým ostatné automobilky ako Volkswagen alebo Toyota vo veľkom investovali do vývoja samoriadiacich áut, elektrického či vodíkového pohonu, Ford akoby stále veril v klasické benzínové motory. Symbolickým pre Ford bol minulý mesiac, keď automobilka Tesla prekonala jeho trhovú hodnotu napriek tomu, že dosiaľ sa jej nepodarilo vytvoriť celoročný zisk. Podľa analytikov to odráža presvedčenie investorov, že éra spaľovacích motorov sa blíži ku koncu a Ford zaspal vo vývoji nových technológií.

Hackett má medzi topmanažérmi povesť technologicky zdatného a progresívneho človeka, čo sú kvality, ktoré bude rozhodne potrebovať. Zároveň sa nebojí presadiť aj bolestivé škrtanie nákladov, s ktorým už začal aj jeho predchodca Fields. Automobilka Ford minulý týždeň oznámila, že v Severnej Amerike zníži počet zamestnancov o desať percent, čo je približne desaťtisíc pracovníkov. Po celom svete Ford zamestnáva vyše dvestotisíc ľudí.

Ďalšou dôležitou úlohou pre Hacketta a zvyšok vedenia bude zastaviť pokles predaja. Minulý rok Ford predal 6,65 milióna vozidiel, kým General Motors ich dostal do garáží ľudí a firiem takmer desať miliónov. Zaostávanie za súpermi pokračovalo aj v tomto roku. Počas apríla Ford predal v USA o sedem percent a v Európe až o 11 percent menej áut ako v apríli minulého roka. Čistý zisk Fordu v prvom štvrťroku klesol o viac než tretinu, na 1,6 miliardy dolárov. Zisk General Motors v rovnakom období, naopak, o jednu tretinu vzrástol.

Samotný Hackett nemá veľa skúseností v automobilovom priemysle, no po prestúpení zo Steelcase do Fordu bol poverený vypracovať nové obchodné modely dopravy. Išlo vlastne o plán Fordu na nadchádzajúce desaťročia. Urýchliť tvorbu stratégie a jej implementáciu mu však pomôže napríklad Jim Farley, ktorému sa podarilo vrátiť k ziskovosti európsku divíziu Fordu v období, keď sa General Motors radšej z trhu stiahol. Väčšiu zodpovednosť ponesie aj Joe Hinrichs, ktorý Fordu priniesol rekordné zisky v predaji menších užítkových vozidiel.

Analytici však upozorňujú, že automobilový trh sa výrazne mení a okrem tradičných výrobcov sú novými konkurentmi aj firmy z kalifornského Silicon Valley ako Google, Apple či Uber. Nástupom prezidenta Donalda Trumpa sa zmenila aj hospodárska politika USA, ktorá je teraz viac naklonená protekcionizmu domáceho trhu. Markovi Fieldsovi opakovane vyčítali nezvládnutú komunikáciu s Trumpom, ktorá sa skončila zrušením investície za 1,6 miliardy dolárov v Mexiku. Trump sa do Fieldsa obul svojím tradičným spôsobom cez sociálnu sieť Twitter a vyhrážal sa mu, že na Fordy vyrobené v Mexiku uvalí vysoké dovozné clo. Nakoniec celý spor musel priamo s Trumpom urovnávať Bill Ford.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mark Fields #Jim Hackett #Ford
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk