Zbaviť sacie a výfukové ventily mechanickej závislosti od kľukového a vačkových hriadeľov by bolo naozaj prospešné. Individuálne ovládanie ventilov by totiž prinieslo možnosť riadiť spaľovací proces oveľa efektívnejšie. Napokon, o tejto technológii snívajú inžinieri celé desaťročia. A nie len snívajú. Fiat prišiel už v roku 2009 s motormi MultiAir, kde ventily ovládajú elektro-hydraulické aktuátory. Zatiaľ ale len na strane sania. Rozšíriť tento princíp aj na výfukové ventily by bolo totiž drahé.
Na inom riešení zas pracuje švédsky výrobca superšportov Koenigsegg. V spolupráci s čínskou automobilkou Qoros predstavil technológiu FreeValve, kde sacie aj výfukové ventily ovládajú výkonné pneumatické aktuátory. Zabudoval ju do experimentálneho 4-valca v koncepte Qoros Qamfree3, teda do upraveného čínskeho hatchbacku nižšej strednej triedy. Koenigsegg tvrdí, že jeho revolučný motor má o 30 % vyšší výkon a krútiaci moment. Pritom spotrebuje mene paliva. Problémom je ale opäť cena.
Britská spoločnosť Camcon Automotive však tvrdí, že má technické riešenie, ktoré by mohlo mať šancu na masové rozšírenie. Ventily síce odpútala od kľukového hriadeľa, ale nie od vačiek. Lenže je tu zásadný rozdiel. Vačky sú umiestnené priečne a spojené s elektromotormi. Systém sa volá IVA (Intelligent Valve Actuation), teda inteligentné ovládanie ventilov, a umožňuje úplne nezávislé riadenie každého z ventilov. Meniť možno zdvih od desatín milimetra až po úplné otvorenie. A, samozrejme, čas.
Ventily tiež môžu ostať zatvorené, napríklad pri deaktivácii valcov pri nízkom zaťažení, ktorá je výhodná pre nižšiu spotrebu. Systém zároveň nahrádza škrtiacu klapku. Technológia IVA je podľa Camcon Automotive určená výlučne pre benzínové motory a má znížiť spotrebu paliva o 15 až 20 % pri súčasnom náraste výkonu. V úspornosti by sa teda mal experimentálny motor priblížiť naftovým agregátom. Spoločnosť počíta aj s tým, že by bolo možné systém IVA namontovať aj na už existujúce motory.
Ďalšou výhodou je absencia rozvodového remeňa či reťaze. Jednoducho ventily ovládané elektromotormi žiaden potrebovať nebudú. Camcon Automotive vraj už rokuje s viacerými automobilkami, napríklad Jaguarom a Land Roverom, o možnosti využiť systém IVA v budúcej generácii ich motorov. To ale bude musieť byť technológia poriadne overená a spoľahlivá. Pri akomkoľvek výpadku jedného z elektromotorov či pri chybe softvéru hrozí totiž stret ventilov s piestami. A to si žiaden renomovaný výrobca áut riskovať netrúfne.