Pod športovými modelmi si často predstavíme autá, ktoré disponujú vysokými výkonmi, tvrdým nastavením podvozka a nedostatkom priestoru v interiéri. Nemusí to však platiť vždy. Dôkazom toho sú modely Mercedes-Benz nesúce označenie Mercedes-AMG. Práve športová divízia z Affalterbachu rozširuje ponuku nemeckej značky.
V rámci dynamickej novinárskej prezentácie, ktorá sa odohrávala poväčšine na východnom Slovensku, sme s redakciou mali možnosť vyskúšať si päť modelov AMG a k tomu aj gigantický off-road G 500 4×4². Spomínaných päť modelov výborne zachytáva rôznorodosť ponuky divízie AMG. Triedu A zastupoval model GLA 45, triedu C kabriolet C 43 a triedu E sedan E 63 S. Keďže modely AMG zahŕňajú aj SUV, súčasťou prezentácie bol aj model GLC 43 kupé. Čerešničkou na torte bol superšport Mercedes-AMG GT R.
Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC
Najmenším modelom na prezentácii bol crossover GLA 45. Hoci by sa mohlo zdať, že sa v dynamike jazdy vozidlám vyšších tried nevyrovná, opak je pravdou. Poháňa ho totiž najvýkonnejší štvorvalec v ponuke, ktorý produkuje 280 kW (381 k). V porovnaní so zástupcami vyšších tried je GLA 45 ľahší a to mu umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy.
Motor prenáša výkon cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku na obe nápravy. Vďaka tomu je vozidlo mimoriadne stabilné a hravo zvládalo prejazdy zákrutami vo vysokej rýchlosti. Model GLA sa plastovou ochranou podvozka a mierne zvýšenou svetlou výškou hlási k SUV, a preto mu neprekáža ani horšia kvalita vozovky alebo mierne nespevnený terén. Práve naladenie podvozka je veľkým plusom, keďže ani dvadsaťpalcové disky kolies nepripravujú posádku o pohodlie.
Technické údaje
Typ motora | radový štvorvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 1 991 |
Prevodovka | 7-stupňová dvojspojková |
Maximálny výkon (kW/k) | 280/381 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,4 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 7,4 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1585 |
Cena testovaného vozidla | 79 644 EUR |
Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC kupé
Zo všetkých prezentovaných modelov bol len jeden z kategórie SUV. GLC 43 kupé poháňa trojlitrový šesťvalec s výkonom 270 kW (267 k), ktorý spolupracuje s deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Hoci má oproti modelu GLA o dva valce viac, má o 10 kW nižší výkon a je o 270 kilogramov ťažší. To sa prejavuje aj na dynamike a akcelerácii. Z 0 na 100 km/h zrýchli GLC 43 kupé za 4,9 sekundy. Napriek pohonu oboch náprav 4MATIC je prejazd zákrutami o niečo menej sebavedomý, keďže dochádza k výraznejším náklonom karosérie. Dôvodom je vyššia svetlá výška a hmotnosť vozidla. Podvozok je však nastavený mimoriadne pohodlne a prejazd nerovnosťami pasažieri zaznamenajú len sluchom.
Technické údaje
Typ motora | vidlicový šesťvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 2 996 |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Maximálny výkon (kW/k) | 270/367 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 8,4 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1855 |
Cena testovaného vozidla | 88 704 EUR |
Mercedes-AMG C 43 4MATIC kabriolet
Kabriolet triedy C poháňa rovnaký agregát ako GLC 43 kupé. Vďaka lepšej aerodynamike sa na stovku rozbehne o desatinu sekundy skôr ako SUV triedy C. Tvar karosérie a nižšia svetlá výška pomáhajú aj jazdným vlastnostiam, a preto pôsobí kabriolet svižnejším dojmom. Pridanou hodnotou je plátenná sklápacia strecha, ktorá dodáva pocit voľnosti. Na druhej strane nevýhodou je, že v druhom rade sedadiel je miesto len pre dvoch. Druhou skutočnosťou, ktorá nemusí každému vyhovovať, je komplikované nastupovanie na zadné sedadlá.
Technické údaje
Typ motora | vidlicový šesťvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 2 996 |
Prevodovka | 9-stupňová automatická |
Maximálny výkon (kW/k) | 270/367 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 4,8 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 8,3 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 870 |
Cena testovaného vozidla | 92 400 EUR |
Mercedes-AMG E 63 S 4MATIC+
Najvýkonnejším modelom prezentácie bol športový sedan vyššej strednej triedy s označením E 63 S. Hoci to na prvý pohľad nemusí byť jasné, pod kapotou tohto automobilu pracuje dvakrát preplňovaný štvorlitrový osemvalec s výkonom 450 kW (612 k). Vďaka tomu zrýchli toto takmer dve tony vážiace vozidlo z 0 na 100 km/h za dych berúcich 3,4 sekundy. Vo vnútri posádku obklopí vysoký štandard pohodlia. Napriek športovému predurčeniu možno tento model využívať aj rodinne, keďže batožinový priestor má objem 540 litrov. Ide o auto s viacerými tvárami, z ktorých každá je symbolom dokonalosti.
Technické údaje
Typ motora | vidlicový osemvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 3 982 |
Prevodovka | 9-stupňová dvojspojková |
Maximálny výkon (kW/k) | 450/612 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,4 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 8,8 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 955 |
Cena testovaného vozidla | 167 544 EUR |
Mercedes-AMG GT R
Dizajnovým klenotom prezentácie bol jednoznačne superšport Mercedes-AMG GT R. Zaoblená karoséria vo farbe laku nazývanom „zelené peklo“ vzbudila záujem všade, kde sme sa počas cesty zastavili. Z pozície vodiča upúta predovšetkým obrovská kapota, ktorá pôsobí skutočne majestátne. V zadnej časti zaujme difúzor so štyrmi koncovkami výfukového potrubia a spojler z uhlíkových vláken.
Tak ako v modeli E 63 S aj model GT R poháňa dvakrát preplňovaný štvorlitrový osemvalec. V jeho prípade je však naladený na 430 kW (585 k) a výkon prenáša výlučne na zadnú nápravu. To si vyžaduje opatrnosť hlavne na mokrej vozovke. Z 0 na 100 km/h za hodinu zrýchli superšport s hviezdou v logu za 3,6 sekundy.
Technické údaje
Typ motora | vidlicový osemvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 3 982 |
Prevodovka | 7-stupňová dvojspojková |
Maximálny výkon (kW/k) | 430/585 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 318 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 3,6 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 11,4 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 630 |
Cena testovaného vozidla | 210 942 EUR |
Mercedes-Benz G 500 4×4²
Jediným modelom na prezentácii, ktorý nepochádza z dielne športovej divízie AMG, bol Mercedes-Benz G 500 4×4². Tento extrémny off-road poháňaný osemvalcom s výkonom 310 kW (422 k) poskytuje ozajstný pocit dominancie na ceste. Komplikované nastupovanie posádke vynahradí výhľad ako z nákladného automobilu. Riadenie na ceste je pomerne komplikované a na úzkych vozovkách musí byť vodič obzvlášť opatrný. V teréne je však G 500 4×4² vo svojom živle. Vďaka špeciálne vyvinutým portálovým nápravám a dvadsaťdvapalcovým diskom kolies má svetlú výšku 438 mm a dokáže sa prebrodiť až cez jeden meter vysokú hladinu. V mestskej premávke vodič tieto schopnosti síce nevyužije, no pozornosť okolia ho vďaka tomuto auto rozhodne neminie.
Technické údaje
Typ motora | vidlicový osemvalec |
Zdvihový objem (cm3) | 3 982 |
Prevodovka | 7-stupňová automatická |
Maximálny výkon (kW/k) | 310/422 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,4 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 13,8 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 973 |
Cena testovaného vozidla | 250 104 EUR |