Je to tak. Volvo už produkuje svoju vlajkovú loď S90 v Číne. Na tom by nebolo nič extra, veď Čína je jeho najväčším trhom a výrobné kapacity má v ríši stredu aj BMW, Mercedes-Benz či Audi. Volvo je však prvou európskou prémiovou značkou, ktorá sa rozhodla produkovať v Číne aj autá určené pre Európu. A to hneď vlajkovú loď S90! Jej imidžu to asi na starom kontinente nepridá, ale časy sa menia.
Napokon, švédska automobilka je od roku 2010 v rukách čínskych vlastníkov, spoločnosti Geely. A zatiaľ jej to prospieva. Obrovské investície umožnili priviesť na svet nielen novú vlajkovú loď S90/V90, ale aj nové SUV XC90 a XC60. Bolo teda len otázkou času, kedy sa Volvo rozhodne utlmiť európsku produkciu a preniesť kľúčovú časť produkcie do Ázie, kde môže profitovať z podstatne nižších výrobných nákladov.
Stalo sa. A k tomuto pridala švédska značka ešte jedno prvenstvo. Volvo je prvou automobilkou sveta, ktorá dováža v Číne vyrobené autá do Európy vlakom. Nová železničná trasa, ktorá si vyžiadala miliardové investície, je časťou ambiciózneho plánu oživenia Hodvábnej cesty, teda starodávnej obchodnej spojnice medzi Čínou a starým kontinentom. Vlak má podľa Volva v porovnaní s lodnou dopravou hneď dve výhody.
Z tej prvej budú ťažiť zákazníci, keďže čas transportu sa skráti o dve tretiny, čo znamená kratšie dodacie lehoty. Z druhej bude mať profit planéta, pretože sa tým o tretinu znížia škodlivé emisie. Vozidlá budú prevážané v kontajneroch z čínskeho závodu Ta-čching do belgického distribučného centra v Zeebrugge. Do každého sa vďaka špeciálnym závesom zmestia tri limuzíny. Celý vlak však zvládne až 225 vozidiel.
Vlaky budú spočiatku odchádzať z mesta Ta-čching raz za týždeň. Frekvencia odchodov bude rásť v súlade s rastúcim objemom vyrábaných vozidiel. Volvo má totiž v dlhodobom pláne premiestniť do Číny celú svoju produkciu. Možno sa to zdá príliš trúfalé, ale je možné, že Švédi budú nakoniec z tohto kroku profitovať a získajú náskok pred konkurenciou, ktorá bude musieť neskôr pristúpiť na podobný scenár.