Prevzatie značky Opel koncernom PSA je pozastavené! Kvôli odborom

Zdalo sa, že prevzatie značky Opel francúzskym koncernom PSA je hotová vec. Teraz sa však objavil problém, ktorý by mohol viesť k zrušeniu fúzie. Tvrdí to nemecký Allgemeine Zeitung.

06.06.2017 18:00
Opel - vývojové stredisko Foto:
Kameňom úrazu v realizácii kúpy Opelu sa stali odbory vývojového strediska ITEZ, ktoré zamestnáva 7 700 ľudí.
debata
V marci šokovala automobilový svet správa o predaji európskej divízie koncernu General Motors, teda automobilky Opel/Vauxhall francúzskemu koncernu PSA, ktorý združuje značky Peugeot Citroën a DS. Z pohľadu amerického vlastníka Opelu to bol však logický krok. Opelu sa totiž napriek obrovským investíciám nepodarilo dlhé roky dostať túto značku do čiernych čísiel. A z pohľadu Francúzov tiež. Synergia by totiž priniesla výrazné úspory a fúzia zvýšila podiel na trhu. Napokon, obe značky spolupracujú už niekoľko rokov. Z verejných vyhlásení sa zdalo, že celý kontrakt je dohodnutý a že nemôže existovať prekážka, ktorá by obchod zmarila.

Na rýchly predaj Opelu tlačí samotný General Motors a PSA o výhodnosti nepochybuje. Nemecký Allgemeine Zeitung však teraz prichádza so správou, ktorá naznačuje, že ruka v rukáve ešte nemusí znamenať úspešné dokončenie fúzie. Podľa nemeckého denníka je predaj momentálne pozastavený. Stojí za tým zamestnanecká rada Opelu, ktorá využila právo veta. Realizácia operácie je totiž podmienená naplnením rozsiahlej kolektívnej dohody. Kameňom úrazu sa stalo medzinárodné vývojové stredisko ITEZ (Internationales Technisches Entwicklungszen­trum), patriace pod General Motors, ktoré zamestnáva približne 7 700 ľudí. Tí vyjadrili svoju nespokojnosť.

Toto stredisko je druhým najväčším vývojovým oddelením amerického koncernu a pracuje nielen pre Európu, ale aj na projektoch mimo nej. Podľa dohody má byť teraz vyňaté zo štruktúr GM a začlenené do PSA. S tým, pochopiteľne, súvisí strach jeho zamestnancov o prácu, keďže PSA má vlastné vývojové oddelenie, kde zamestnáva 13 000 ľudí. Je takmer isté, že na nemeckej strane dôjde k prepúšťaniu. Toľko vyvojových kapacít PSA potrebovať nebude. Preto ITEZ spolu s odbormi IG Metall požaduje uzavretie budúcich kontraktov, a to vrátane tých pre General Motors, aby si zachovalo svoje opodstatnenie.

Podľa odhadov malo až 30 % zákaziek pre ITEZ do roku 2020 pochádzať práve spoza Atlantiku. Podľa hovorcu zamestnaneckej rady Opelu síce ide o prvý väčší konflikt od marca, keď bola ohlásená dohoda o spojení podnikov, no o to väčšie riziko predstavuje. Opel je však presvedčený, že v priebehu druhého polroka 2018 sa podarí uzavrieť dohodu a predaj prebehne podľa pôvodného plánu. Zamestnancom ITEZ vlastne ani nič iné neostáva. Je totiž pravdepodobné, že aj keby vývojové stredisko ostalo pod správou Opelu, aj ten by pristúpil k prepúšťaniu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #PSA #ITEZ
Články podľa značiek