Audi MHEV: Mild-hybrid bude pracovať so 48-voltovou sústavou

Nová technológia mild-hybridu od Audi sa predstaví už čoskoro vo vlajkovej lodi A8 a to so 6-valcami 3,0 TFSI a 3,0 TDI. Usporiť má 0,7 litra paliva.

09.06.2017 12:00
debata (1)
Audi skombinuje vo svojom mild-hybride... Foto: Audi
Audi A8 - mild-hybrid 48V Audi skombinuje vo svojom mild-hybride štartér-generátor na prednej časti motora so 48-voltovým elektrickým okruhom. To zabezpečí efektívnu rekuperáciu brzdnej energie a tiež spoľahlivé a najmä časté štartovanie motora. Ten sa bude vypínať vždy, keď dá vodič dole nohu z plynového pedála.

Kombinácia spaľovacích motorov s elektromotormi otvára stále nové a nové možnosti, ako zlepšiť výkon či znížiť spotrebu vozidiel. Receptúr je množstvo – od dobíjateľných plug-in hybridov cez klasické hybridy až po „ľahké“ mild-hybridy, kde hrá hlavnú rolu stále motor s vnútorným spaľovaním, no elektromotor dokáže asistovať alebo vyrábať elektrickú energiu pri brzdení. A práve s takýmto riešením prichádza Audi. Jeho mild-hybrid sa predstaví v novej vlajkovej lodi Audi A8, ktorá má premiéru naplánovanú už na september a to buď v kombinácii s novým benzínovým 6-valcom 3,0 TFSI, alebo naftovým motorom 3,0 TDI.

Audi A8 - mild-hybrid 48V
Audi A8 - mild-hybrid 48V
+3Audi A8 - mild-hybrid 48V

Princíp je podobný systému s reverzibilným alternátorom BAS, ktorý poznáme z koncernu PSA. Je tu ale jeden zásadný rozdiel. Audi počíta so 48-voltovou sústavou, ktorá je efektívnejšia a navyše prináša výhodu použitia tenších vodičov. Reverzibilný alternátor, teda štartér-generátor je spojený s kľukovým hriadeľom cez drážkovaný remeň. Jeho úlohou nie je ani tak asistovať pri akcelerácii, ale rekuperovať brzdnú energiu a používať ju pri štartovaní motora. Práce bude mať až-až. Veď Audi chce vypínať motor aj počas jazdy, teda prakticky vždy, keď dá vodič dole nohu z akcelerátora.

Motor si zachová aj klasický štartér, ktorý... Foto: Audi
Audi A8 - mild-hybrid 48V Motor si zachová aj klasický štartér, ktorý využije pri štartovaní počas státia a najmä vo fáze studeného motora. Energia z generátora sa bude ukladať do prídavnej li-ion batérie.
Spaľovacia jednotka bude deaktivovaná v rýchlostnom rozmedzí od 30 do 160 km/h a v ideálnych podmienkach dokonca od 22 km/h, maximálna dĺžka vypnutia motora má byť obmedzená na 45 sekúnd. Pri potrebe akcelerácie uvedie generátor BAS motor okamžite do chodu, a to prakticky nebadane. Pri brzdení bude ukladať energiu do prídavnej li-ion batérie, umiestnenej pod podlahou batožinového priestoru. Aby bol proces čo najefektívnejší, bude riadiaca jednotka systému využívať nielen dáta navigácie o profile trasy, ale dokonca aj údaje kamier a senzorov, ktoré zásobujú informáciami asistenčné systémy.

Audi tvrdí, že takýmto spôsobom je možné ušetriť aj bez toto, aby sa generátor BAS podieľal na samotnom pohybe vozidla, približne sedem percent paliva. Paradoxom je, že motor si napriek výkonnému 48-voltovému štartér-generátoru zachoval aj klasický 12-voltový štartér s pastorkom. Slúžiť bude ale len na štartovanie počas státia, najmä vo fáze, keď nie je motor zahriaty. Drážkovaný remeň generátora BAS by totiž nemusel zabezpečiť úspešný štart motora so studeným olejom. Do budúcna počíta Audi s využitím 48-voltového okruhu aj pre ovládanie aktívnych stabilizátorov. Ako vieme, používa ho aj brutálne Audi SQ7 pre pohon elektrického kompresoru veľkého naftového 8-valca 4,0 TDI.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi A8 #mild-hybrid
Články podľa značiek