Lada stála v Nemecku 40 rokov. Na tachometri má 33 km!

10.06.2017 07:00

Nie, toto nie je vzácne auto. Ale kuriózne určite áno. Ten, kto si totiž tento VAZ 2101, vlastne Ladu 1200 Combi, kúpil, ju asi vôbec nepotreboval. Za 40 rokov s ňou prešiel len 33 kilometrov. Ešte kurióznejšie je, že sa tak stalo v Nemecku. A v západnom.

Táto Lada stála 40 rokov v zanedbanej záhrade....
Táto Lada stála 40 rokov v zanedbanej záhrade. Za celý život prešla len 33 km. Škoda, že ju poznačila hrdza. Autor: Genex Automobile & Technik

Lada 1200 nie je nijako extra dobré a už rozhodne nie vzácne auto. Z histórie ju však nik nevymaže. Vyrábala sa v Togliatti od začiatku sedemdesiatych rokov v státisícových sériách. Ruské sedany a kombi odvodené z Fiatu 124 slúžili majiteľom celé desaťročia. A to nielen v domovskom Rusku, ale aj v celom východnom bloku a tiež na Západe vrátane Francúzska, Nemecka či Kanady. Väčšinu z nich však už dávno „zožrala“ hrdza. Lenže toto je celkom iný príbeh.

Lada
		2102 - nejazdená 40
		rokov
Lada 2102 -
		nejazdená 40
		rokov
+12Lada 2102 - nejazdená
		40
		rokov

Našu Ladu 1200 Combi objavila firma Ganex, ktorá sa špecializuje na obchod s autami z bývalých socialistických krajín. Nebolo to však na „východe“. Predstavte si, že tento exemplár stál na jednom pozemku pri nemeckom Aurichu, teda v bývalom západnom Nemecku. A stál tam poriadne dlho – celých 40 rokov. Pritom nejde o auto, ktoré tam nechal nejaký emigrant po tom, čo sa mu podarilo dostať na Západ, alebo východný Nemec po tom, čo došlo k zjednoteniu krajiny.

Vyslobodzovanie si vyžiadalo špeciálnu...
Vyslobodzovanie si vyžiadalo špeciálnu techniku. Lada tak trochu zrástla s prírodou. Autor: Genex Automobile & Technik

Toto auto má jasnú históriu a tá sa viaže hneď od začiatku k „NSR“. Jeho prvý aj posledný majiteľ si Ladu 1200 Combi, presnejšie VAZ 2102, kúpil koncom sedemdesiatych rokov od oficiálneho dílera v Aurichu. Možno sa to zdá trochu nepochopiteľné, keďže v tejto krajine ste si mohli dopriať čokoľvek iné, ale v tom čase to nebola až taká zlá voľba. Lada 1200 patrila vďaka konštrukcii Fiatu k stále relatívne moderným autám a ruské „zlepšenia“ jej zas zabezpečili odolnosť na zlých cestách či bezproblémový štart pri nízkych teplotách.

Na tachometri nájdete po štyridsiatich rokoch...
Na tachometri nájdete po štyridsiatich rokoch číslicu 33! Autor: Genex Automobile & Technik

Nehovoriac o cene. Spomínaný vlastník si ju zadovážil celkom novú za smiešnych 7 900 mariek. A to verziu určenú na export, ktorá mala rad ďalších zlepšení, aby dokázala zaujať náročnejších zákazníkov v kapitalistickom bloku. Kuriózne na tom však je, že po kúpe si majiteľ odviezol auto domov a už nikdy viac ho nenaštartoval. Niežeby bolo čosi v neporiadku. Auto bolo plne funkčné a v záruke. Jednoducho ho nechal stáť. Dokladuje to údaj na tachometri, kde nájdeme číslicu 33. Asi toľko to mohlo byť k nemu domov od dílera.

Dôkaz, že auto nejazdilo, je na pôvodných...
Dôkaz, že auto nejazdilo, je na pôvodných pneumatikách s ešte nezjazdenými gumovými výčnelkami. Autor: Genex Automobile & Technik

A možno ešte menej, pretože pár kilometrov najazdila Lada v ruskom závode a pár počas transportu z výroby do Nemecka. Možno vám napadá, že ide o podfuk, veď údaj na tachometri sa dá stočiť. Lenže je tu niekoľko neklamných znakov, ktoré dosvedčujú, že auto je skutočne takmer v rovnakom stave, v akom zišlo z montážnych liniek. Na pneumatikách nájdete ešte gumové výčnelky a na čelnom skle identifikačné číslo, ktoré majiteľ nikdy neodstránil. A nikdy sa ani nepokúsil svoje ruské kombi prihlásiť na dopravnom inšpektoráte.

Ani interiéru nič nechýba. Je veľmi...
Ani interiéru nič nechýba. Je veľmi zachovalý. Autor: Genex Automobile & Technik

Dôvody sú nejasné. Náhla smrť majiteľa za nimi však nie je. A tiež nejde ani o prípad patologickej lásky k autu, takej veľkej, že by mu bolo ľúto ho aj používať. Inak by ho asi nenechal stáť pod holým nebom a napospas vplyvom počasia. Jeho dcéra pre firmu Ganex, ktorá auto objavila a odviezla zo zanedbanej záhrady, povedala, že jej otec si už po pár kilometroch uvedomil, aké zlé auto má a viac doň nesadol. To však s úsmevom na tvári. Takže to berme ako žart.

Stačil len základný servis, ako výmena oleja,...
Stačil len základný servis, ako výmena oleja, paliva či batérie a staručký 4-valec okamžite naskočil. Autor: Genex Automobile & Technik

Veď po prevoze do servisu stačilo po štyridsiatich rokoch len pár jednoduchých úkonov, ako napríklad vymeniť olej, dotankovať nové palivo, odvzdušniť brzdy, dofúkať pôvodné pneumatiky či použiť nový akumulátor a Lada 1200 bez problémov ožila. Naštartovala a bola schopná prevádzky. Napokon práve preto si vyslúžila v časoch svojej najväčšej slávy popularitu. Bola jednoduchá, spoľahlivá a nenáročná na údržbu. Opravili ste ju za pár drobných v garáži či priamo na ceste.

Samozrejme, zub času nechal na našom exemplári stopu. Korózia bola vždy slabým miestom ruských áut, ale zďaleka nielen ich. Hrdza rada požierala v sedemdesiatych rokoch aj vyspelejších konkurentov západnej proveniencie. Takže priviesť toto auto do pôvodného stavu si vyžiada nejaké tie klampiarske a lakovnícke práce. Opäť však bez veľkých investícií. To sa asi aj stane. Firma Ganex, ktorá Ladu odkúpila, zatiaľ tají, či ju bude chcieť v budúcnosti predať. Celkom lacné to však nebude. Za zachované kusy zaplatíte aj viac ako 10 000 eur.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vetarán #VAZ 2102 #Lada 1200 #Lada
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
11. 9. 2017zdraženie1.119 €zdraženie1.310 €
4. 9. 2017zdraženie1.088 €zdraženie1.285 €
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk