Spoločnosť NEVS (National Electric Vehicle Sveden), ktorá odkúpila pred troma rokmi torzo skrachovaného švédskeho výrobcu od Spikeru, dodržala svoje slovo. Síce bez loga a značky Saab, priviezla na výstavu elektroniky CES Asia koncepty 9–3 a 9–3X, postavené na platforme niekdajších rovnomenných Saabov z roku 2003. To je totiž všetko, čo sa čínskej firme podarilo od Švédov v zložitej obchodnej transakcii získať.
V ríši stredu by to ale mohlo stačiť. Najmä ak je cieľom prísť na čínsky trh s ich elektrickou konverziou. Áno, oba koncepty poháňa elektromotor a so žiadnym iným pohonom NEVS ani nepočíta. Napokon, Čína je v súčasnosti najväčším svetovým trhom elektromobilov. A NEVS už má v šuplíku rozprávkový kontrakt na dodávku 250 000 áut pre tamojšiu lízingovú spoločnosť Panda New Energy. Prvých 150 000 áut dodá do roku 2020.
Nemá už teda veľa času. Sériová výroba má začať budúci rok a je predpoklad, že štúdie sa od finálnej špecifikácie nebudú príliš líšiť. Azda až na kamery miesto spätných zrkadiel. Inak tu máme v podstate vydarený facelift známych švédskych modelov, ktoré už pred pár rokmi opustili výrobné linky v Trollhattane. NEVS sa snažila zmeniť, čo sa dá, vrátane detailov, akými sú kľučky dverí. To sme však už videli na prvých oficiálnych snímkach, zverejnených začiatkom júna.
Na elektronickom veľtrhu ale NEVS nechala nahliadnuť verejnosť aj do interiéru. A ten nevyzerá zle. Palubná doska je kompletne prepracovaná. Najmä z dôvodu nového infotainmentu, o ktorom Saab 9–3 v časoch jeho najväčšej slávy ani nechyroval. Klasické prístroje nahradil digitálny kokpit a na stredovej konzole pribudlo multimediálne rozhranie, kompatibilné so smartfónmi. Wi-Fi hotspot zabezpečí konektivitu na diaľku a dokonca ovládanie pomocou mobilnej aplikácie. Vylúčené nie sú ani funkcie autonómneho riadenia.
O technike sa NEVS zatiaľ nezmienilo. Vieme len toľko, že plánovaný dojazd na jedno nabitie má byť približne 300 km. Výroba bude podľa najnovších informácií prebiehať v čínskom prístavnom meste Tchien-ťin.