Hongkong zrušil podporu elektromobilov. Predaje išli na nulu

Je tu ďalší príklad toho, že úspech elektromobilov je priamo úmerný štátnej podpore. Tentoraz z Hongkongu. Po zrušení štedrých dotácií predaj elektrických áut takmer zamrzol. Dotklo sa to najmä americkej Tesly.

23.06.2017 16:00
debata (6)
Vďaka štedrým dotáciám bol Hongkong doteraz... Foto: Tesla
Tesla - Hongkong Vďaka štedrým dotáciám bol Hongkong doteraz rajom elektromobilov. Hlavne tých od americkej Tesly. V apríli sa však všetko zmenilo.
Nedávno sme priniesli informáciu o prudkom prepade predaja elektromobilov v Dánsku. Dôvod je prozaický. Tamojšia vláda sa rozhodla znížiť podporu elektrickej mobility. V roku 2016 zaviedla na elektromobily daň vo výške 20 % a tento rok 40 %. To je síce stále menej ako 180-percentná daň na klasické autá, ale aj to stačilo na to, aby sa predaje elektromobilov prepadli v tejto krajine o viac ako 70 %. A teraz tu máme ďalší príklad z Hongkongu. Aj tam sa vláda rozhodla, že už nebude dotovať nákup elektromobilov. Urobila to síce trochu šibalsky, ale v podstate to znamená, že záujemcovia o elektrické autá už nemôžu počítať s úľavami.

Hongkong totiž od prvého apríla zaviedol pravidlo, že dotácia na nákup elektromobilov sa bude týkať len modelov s cenou do 97 500 hongkonských dolárov (HKG). To je v prepočte približne 11 200 eur. Lenže elektromobily s takouto cenou prakticky neexistujú. Nissan Leaf stojí vyše 20 000 a BMW i3 vyše 30 000 eur. Nehovoriac o modeloch Tesly, ktoré začínajú na trojnásobných cifrách. A do tohto limitu sa nemá šancu zmestiť ani pripravovaná Tesla 3, ktorej cena bez dotácií bude minimálne 35 000 eur. To nemohlo ostať bez odozvy. Dramatický prepad odbytu elektromobilov sa ukázal už v máji. Predaje doslova zamrzli.

Kým v marci putovalo k zákazníkom spolu 2 964 elektro­mobilov, v apríli to nebol ani jeden jediný! Najviac sa to dotklo práve americkej Tesly. Až na dvadsať kusov išlo totiž práve o modely Tesla S a Tesla X. Zo dňa na deň totiž vyletela cena modelu S z pôvodných 570 000 HKD (65 505 €) na 900 000 HKG (103 000 €) a podobne to bolo s modelom S. Takže sa opäť ukázalo, že ak sú podmienky predaja elektrických a konvenčných áut rovnaké, elektromobily nemajú šancu. A to aj v prípade produktov Tesly, ktorá má zväčša veľmi solventnú klientelu. To však neznamená, že bohatí klienti majú záujem vyhadzovať peniaze z okna.

Dôvodom pre takú radikálnu zmenu v dotáciách elektromobilov bola paradoxne práve Tesla. Keďže jej podiel na trhu elektromobilov v Hongkongu dosahoval viac ako 95 %, tamojšie úrady sa rozhodli nepodporovať „zberateľskú vášeň“ hongkonských milionárov, ktorí majú i tak v garáži ďalšie autá. Pre Teslu to znamená vážny problém. Po Dánsku je totiž Hongkong ďalším trhom, kde nemôže v najbližšom čase počítať s odbytom svojich elektromobilov. Elektrické autá si tak budú musieť na svoj úspech ešte počkať. Minimálne do konca dekády, keď by sa mohli začať cenou a výkonom približovať klasickým vozidlám so spaľovacími motormi. Ale aj to je optimistický výhľad.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Hongkong #elektromobily #Tesla
Články podľa značiek