Vysoká cena, krátky dojazd a dlhá doba nabíjania – to sú neuralgické body elektromobilov. Kým však cenu je pri luxusných elektromobiloch možné ako-tak zamaskovať, dve ďalšie nevýhody nie. V súčasnosti najluxusnejší elektromobil planéty Tesla S P100D, ktorá si so sebou vozí batérie s ohromnou kapacitou 100 kWh, zvládne síce v ideálnych podmienkach prejsť približne 500 km, no stále je to len asi polovica schopností konkurencie s naftovými motormi.
O to viac prekvapuje správa, ktorá prichádza z Belgicka. Dvaja nadšenci do elektromobilov sa s Teslou S pokúsili zlomiť všetky doterajšie rekordy. Pochopiteľne, v dĺžke jazdy na jedno nabitie. A výsledok? Tvrdia, že sa im s modelom P100D podarilo absolvovať bez zastávky na nabíjačke neuveriteľných 900 km. A je to pravda, lenže žiadny technologický zlom nečakajte. Pomohli si podmienkami, ktoré v reálnej premávke nenájdete.
Rekordná jazda sa uskutočnila na uzavretom okruhu. Za volantom sedeli Steven Peeters a Joeri Cools. Tí krúžili so svojou Teslou S takmer 24 hodín. Už z toho asi pochopíte, že kľúčom k takému veľkému dojazdu bola plynulá jazda a nízka rýchlosť, teda nič, čo máte šancu dodržať na normálnych cestách. Priemerná rýchlosť jazdy bola aj so zastávkami, keď sa „piloti“ striedali, len 39 km/h. Pri takej pomalej jazde mala Tesla S minimálny aerodynamický aj valivý odpor, a navyše potrebovala čerpať minimum energie.
Navyše si uzavretý ovál obaja vodiči naštudovali tak, aby našli ideálnu stopu a test uskutočnili v takmer ideálnom počasí. „Bolo by pre nás výhodnejšie, keby sme išli len rovno a v smere vetra, ale takto sme sa aspoň v každom kole naučili niečo nové,“ povedal po skončení testu Steven Peeters. K rekordnej jazde sa dokonca vyjadril sám šéf Tesly Elon Musk, ktorému sa ich výkon dokonca málill. Vyhlásil, že Tesla S P100D by dokázala zlomiť aj tisíckilometrovú hranicu, ak by jazdci zvolili správne pneumatiky.
Pokus Stevena Peeters a Joeriho Coolsa je síce pekný, ale nie je dôkazom pokroku v oblasti elektromobilov. Podobné pokusy rekordných jázd s klasickými autami na naftu sa skončili minimálne dvojnásobkom. Napríklad v roku 2015 prešiel Peugeot 208 1,6 BlueHDi na 43 litrov nafty 2 152 km.