Golf dostane riadenie po drôte. Chce zlomiť 'trapas' Infiniti

Zrušiť mechanické spojenie medzi volantom a kolesami našlo odvahu zatiaľ len japonské Infiniti. Pokus spred dvoch rokov však skončil fiaskom – najprv veľkou zvolávačkou a potom návratom ku klasickej hydraulike. Volkswagen to však neodradilo.

18.07.2017 16:00
debata
Nová technológia by sa mala debutovať v Golfe... Foto: Volkswagen
VW Golf GTI Clubsport Concept - 2015 Nová technológia by sa mala debutovať v Golfe ôsmej generácie, ktorý sa chystá na trh v roku 2019.

Mechanických spojov je na moderných autách stále menej. Prednosť dostáva elektronika. Cez káble už dávno posielame povely z plynového pedálu k riadiacej jednotke motora či v niektorých prípadoch dokonca z brzdového pedálu k brzdovému systému. Má to množstvo výhod, keďže systémy riadenia po drôte môžu lepšie spolupracovať s ďalšími elektronickými zariadeniami, napríklad stabilizáciou a trakciou. Celkom logicky je na rade riadenie. Lenže už elektrický posilňovač, ktorý má od systému Drive by Wire na míle ďaleko, si vyslúžil kritiku pre nedostatočnú spätnú väzbu. Takže na úplné zrušenie mechaniky medzi volantom a kolesami zatiaľ nik odvahu nenašiel.

Vlastne až na jednu výnimku. Ale ako vieme, tá potvrdzuje pravidlo. So systémom riadenia po drôte prišlo pred troma rokmi japonské Infiniti, teda prémiová divízia Nissanu. A dopadlo to katastrofou. V sedane vyššej strednej triedy Q50 nasadilo riadenie Direct Adaptive Steering (DAS). Komplikovaný systém, tvorený tromi riadiacimi jednotkami, senzormi a elektromotorom, mal hneď od začiatku vážne problémy. Nepomohlo ani mechanické rezervné spojenie pre prípad úplného zlyhania elektroniky. A tá, ako sa ukázalo, naozaj zlyhávala.
S elektronickým riadením prišlo ako prvé na... Foto: Infiniti
Infiniti Direct Adaptive Steering S elektronickým riadením prišlo ako prvé na svet v sériovej produkcii Infiniti v luxusnom sedane Q50. Systém DAS však muselo celkom stiahnuť. Vodiči totiž strácali kontrolu nad vozidlom.

Chyba softvéru viedla najmä pri nízkych teplotách až k strate kontroly nad vozidlom a následne zvolávacej akcii automobilky. Týkala sa síce len 23 kusov, ktoré sa už stihli dostať k zákazníkom, no reputácia spoľahlivosti elektronického riadenia bola nenávratne poškvrnená. Horšiu reklamu si Infiniti predstaviť ani nemohlo. Nakoniec systém z áut úplne odstránilo a vrátilo sa k archaickému hydraulickému posilňovaču. O to viac prekvapuje vyhlásenie Volkswagenu, ktorý prezradil, že systém Drive by Wire vyvíja pre ôsmu generáciu Golfu, ktorý sa dostane na trh v roku 2019.

To nie je zas až tak ďaleko. Takže sa zdá, že Nemci si veria a systém majú vo vysokom štádiu testov. Inak by neboli ochotní riskovať povesť modelu, ktorý je hlavným pilierom Volkswagenu a jedným z najpredávanejších áut planéty. Golf pritom využije len modernizovanú platformu MQB, no aj tá má adaptáciu systému zvládnuť. Ak bude spoľahlivý, bude veľkým prínosom pre komfort riadenia, bezpečnosť a, samozrejme, aj funkcie autonómneho riadenia, ktoré sú čoraz bežnejšie a ktoré majú pred sebou veľký boom.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #VW #Infiniti #drive-by-wire #DirectAdaptive Steering #elektrinické riadenie
Články podľa značiek