Einride T-Pod: Kamión bez vodiča už jazdí. Nemá ani kabínu

Švédska spoločnosť Einride si myslí, že remeslo vodiča kamiónov bude čoskoro minulosťou. Jej projekt T-Pod už totiž so šoférom nepočíta. A tak aj vyzerá.

19.07.2017 16:00
debata (7)
Takto si predstavujú Švédi kamión bez vodiča.... Foto: Einride
Einride T-Pod - kamión bez vodiča 2017 Takto si predstavujú Švédi kamión bez vodiča. Jazdí plne autonómne, takže nepotrebuje žiadnu kabínu.

Autonómne riadenie si pomaly hľadá cestu do automobilovej produkcie. Napokon, autá vedia jazdiť samy v podstate už dnes. Otázkou je spoľahlivosť, bezpečnosť a najmä legislatíva, ktorá nie je autopilotom príliš naklonená. Výrobcovia osobných áut i tak dúfajú, že do roku 2025 bude technológia dostatočne zrelá na to, aby došlo k jej masovejšiemu rozšíreniu. A v čosi podobné verí aj švédska spoločnosť Einride. Tá sa však zamerala na nákladnú dopravu. A to je veľký rozdiel.

Zložitejšie manévre by mohol uskutočňovať... Foto: Einride
Einride T-Pod - kamión bez vodiča 2017 Zložitejšie manévre by mohol uskutočňovať operátor na diaľku z riadiaceho strediska.

Kým totiž autonómne osobné autá budú naďalej voziť ľudí, kamióny by sa mali zaobísť bez ľudí úplne. Veď vozia tovar. A ak by takéto nákladné vozidlo bolo schopné plne autonómnej prevádzky, nebude potrebovať ani vodiča, a teda ani kabínu. Presne tak vyzerá aj švédsky projekt T-Pod. Je to kamión bez akýchkoľvek riadiacich prvkov, ktoré by mal ovládať človek. Získané miesto je možné využiť na zväčšenie prepravnej kapacity alebo v tomto prípade na umiestnenie väčšieho objemu akumulátorov. Autori projektu totiž počítajú výlučne s elektrickým pohonom.

Riadenie vozidla si predstavujú ako kombináciu plne autonómnej jazdy na komunikáciách, ktoré to budú umožňovať, napríklad na diaľniciach a riadenia na diaľku. To by umožnilo vykonávať zložitejšie manévre priamo z dispečingu, tak ako je to dnes bežné pri bezpilotných lietadlách. Operátor by teda navádzal vozidlo k nakladacím rampám alebo pri jazde zložitejšou infraštruktúrou. Podľa spoločnosti Einride by mal byť takýto kamión schopný prejsť na jedno nabitie asi 200 km. Už v súčasnosti testujú inžinieri prvý prototyp s kratším dojazdom.

Na jeseň by však mal byť predstavený plne funkčný exemplár. Ambície spoločnosti sú pritom veľké. Do roku 2020 by totiž chcela mať na cestách flotilu dvesto T-Podov. Vzhľadom k obmedzenému dojazdu je najpravdepodob­nejšie, že budú slúžiť pre dopravu na kratšie vzdialenosti. Pre dopravné spoločnosti by boli takéto robotické kamióny veľkým prínosom. Už len z pohľadu nákladov. Prepravca by totiž nepotreboval takmer žiadnych zamestnancov a celú prepravu by riadil z pohodlia terminálu.
Einride T-Pod - kamión bez vodiča 2017
Einride T-Pod - kamión bez vodiča 2017
+2Einride T-Pod - kamión bez vodiča 2017

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #kamión #autonómne riadenie #autonómne autá #Enride #Einride T-Pod
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek