Einride T-Pod: Kamión bez vodiča už jazdí. Nemá ani kabínu

19.07.2017 16:00

Švédska spoločnosť Einride si myslí, že remeslo vodiča kamiónov bude čoskoro minulosťou. Jej projekt T-Pod už totiž so šoférom nepočíta. A tak aj vyzerá.

Takto si predstavujú Švédi kamión bez vodiča....
Takto si predstavujú Švédi kamión bez vodiča. Jazdí plne autonómne, takže nepotrebuje žiadnu kabínu. Autor: Einride

Autonómne riadenie si pomaly hľadá cestu do automobilovej produkcie. Napokon, autá vedia jazdiť samy v podstate už dnes. Otázkou je spoľahlivosť, bezpečnosť a najmä legislatíva, ktorá nie je autopilotom príliš naklonená. Výrobcovia osobných áut i tak dúfajú, že do roku 2025 bude technológia dostatočne zrelá na to, aby došlo k jej masovejšiemu rozšíreniu. A v čosi podobné verí aj švédska spoločnosť Einride. Tá sa však zamerala na nákladnú dopravu. A to je veľký rozdiel.

Zložitejšie manévre by mohol uskutočňovať...
Zložitejšie manévre by mohol uskutočňovať operátor na diaľku z riadiaceho strediska. Autor: Einride

Kým totiž autonómne osobné autá budú naďalej voziť ľudí, kamióny by sa mali zaobísť bez ľudí úplne. Veď vozia tovar. A ak by takéto nákladné vozidlo bolo schopné plne autonómnej prevádzky, nebude potrebovať ani vodiča, a teda ani kabínu. Presne tak vyzerá aj švédsky projekt T-Pod. Je to kamión bez akýchkoľvek riadiacich prvkov, ktoré by mal ovládať človek. Získané miesto je možné využiť na zväčšenie prepravnej kapacity alebo v tomto prípade na umiestnenie väčšieho objemu akumulátorov. Autori projektu totiž počítajú výlučne s elektrickým pohonom.

Riadenie vozidla si predstavujú ako kombináciu plne autonómnej jazdy na komunikáciách, ktoré to budú umožňovať, napríklad na diaľniciach a riadenia na diaľku. To by umožnilo vykonávať zložitejšie manévre priamo z dispečingu, tak ako je to dnes bežné pri bezpilotných lietadlách. Operátor by teda navádzal vozidlo k nakladacím rampám alebo pri jazde zložitejšou infraštruktúrou. Podľa spoločnosti Einride by mal byť takýto kamión schopný prejsť na jedno nabitie asi 200 km. Už v súčasnosti testujú inžinieri prvý prototyp s kratším dojazdom.

Na jeseň by však mal byť predstavený plne funkčný exemplár. Ambície spoločnosti sú pritom veľké. Do roku 2020 by totiž chcela mať na cestách flotilu dvesto T-Podov. Vzhľadom k obmedzenému dojazdu je najpravdepodob­nejšie, že budú slúžiť pre dopravu na kratšie vzdialenosti. Pre dopravné spoločnosti by boli takéto robotické kamióny veľkým prínosom. Už len z pohľadu nákladov. Prepravca by totiž nepotreboval takmer žiadnych zamestnancov a celú prepravu by riadil z pohodlia terminálu.

Einride T-Pod -
		kamión bez vodiča
		2017
Einride T-Pod - kamión
		bez vodiča
		2017
+2Einride T-Pod - kamión
		bez vodiča
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Concept #koncept #kamión #autonómne riadenie #autonómne autá #Enride #Einride T-Pod
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR