Autonómne riadenie si pomaly hľadá cestu do automobilovej produkcie. Napokon, autá vedia jazdiť samy v podstate už dnes. Otázkou je spoľahlivosť, bezpečnosť a najmä legislatíva, ktorá nie je autopilotom príliš naklonená. Výrobcovia osobných áut i tak dúfajú, že do roku 2025 bude technológia dostatočne zrelá na to, aby došlo k jej masovejšiemu rozšíreniu. A v čosi podobné verí aj švédska spoločnosť Einride. Tá sa však zamerala na nákladnú dopravu. A to je veľký rozdiel.
Kým totiž autonómne osobné autá budú naďalej voziť ľudí, kamióny by sa mali zaobísť bez ľudí úplne. Veď vozia tovar. A ak by takéto nákladné vozidlo bolo schopné plne autonómnej prevádzky, nebude potrebovať ani vodiča, a teda ani kabínu. Presne tak vyzerá aj švédsky projekt T-Pod. Je to kamión bez akýchkoľvek riadiacich prvkov, ktoré by mal ovládať človek. Získané miesto je možné využiť na zväčšenie prepravnej kapacity alebo v tomto prípade na umiestnenie väčšieho objemu akumulátorov. Autori projektu totiž počítajú výlučne s elektrickým pohonom.
Riadenie vozidla si predstavujú ako kombináciu plne autonómnej jazdy na komunikáciách, ktoré to budú umožňovať, napríklad na diaľniciach a riadenia na diaľku. To by umožnilo vykonávať zložitejšie manévre priamo z dispečingu, tak ako je to dnes bežné pri bezpilotných lietadlách. Operátor by teda navádzal vozidlo k nakladacím rampám alebo pri jazde zložitejšou infraštruktúrou. Podľa spoločnosti Einride by mal byť takýto kamión schopný prejsť na jedno nabitie asi 200 km. Už v súčasnosti testujú inžinieri prvý prototyp s kratším dojazdom.
Na jeseň by však mal byť predstavený plne funkčný exemplár. Ambície spoločnosti sú pritom veľké. Do roku 2020 by totiž chcela mať na cestách flotilu dvesto T-Podov. Vzhľadom k obmedzenému dojazdu je najpravdepodobnejšie, že budú slúžiť pre dopravu na kratšie vzdialenosti. Pre dopravné spoločnosti by boli takéto robotické kamióny veľkým prínosom. Už len z pohľadu nákladov. Prepravca by totiž nepotreboval takmer žiadnych zamestnancov a celú prepravu by riadil z pohodlia terminálu.