Trojdverové autá vymierajú. Okrem výnimiek

Ešte pred pár rokmi nebolo zvláštnosťou vidieť na európskych cestách kompaktné a subkompaktné 3-dverové hatchbacky. Za poslednú dekádu padol však ich predaj o 60 %. Prečo?

20.07.2017 12:00
VW Polo GTI - 1999 Foto:
Kedysi bežné 3-dverové Polo je dnes minulosťou. A podobne je to so Seatom Ibiza či Renaultom Clio.
debata

Zdá sa, že 3-dverovým hatchbackom nižšej a nižšej strednej triedy pomaly odzváňa. Kým v roku 2007 tvoril podľa štatistík agentúry JATO Dynamics ich podiel v týchto segmentoch 26,8 percenta, teda viac ako štvrtinu, dnes je to ani nie 13 percent. A nejde len o podiel, ale aj skutočný odbytový prepad. Porovnajme opäť čísla z roku 2007 a 2016. Pred desiatimi rokmi sa pre 3-dverák v triedach mini, nižšej a nižšej strednej triedy rozhodlo v Európe 2,4 milióna zákazníkov. Vlani to však bolo už len 961 000. To je pokles registrácií o 60 percent!

Spolu s tým klesol aj podiel 3-dverových áut na celkových európskych predajoch zo 14,9 na súčasných 6,3 percenta. Pochopiteľne, automobilky na to reagujú zmenou ponuky. Jednoducho vyraďujú 3-dverové verzie z výrobného programu. Neoplatí sa ich ani vyvíjať. Minulosťou je tak 3-dverový Renault Clio, Peugeot 208, Hyundai i30 alebo Honda Civic. A s čímsi podobným nepočíta už ani nový Seat Ibiza alebo nové Polo. A zdá sa, že to tak pôjde ďalej.

Trojdverové verzie v subkompaktnej triede sú... Foto: Ford
Ford Fiesta ST - 2017 Trojdverové verzie v subkompaktnej triede sú stále väčšou vzácnosťou. Výnimkou je nový Ford Fiesta. V ponuke ostane aj „trojdverák“.

Evidentné je to najmä v triede kompaktov, teda tam, kde patrí VW Golf alebo Škoda Octavia. Ešte v roku 2007 tvorili trojdveráky 15-percentný podiel v tejto kategórii, vlani ale len už päťpercentný. V segmente B, teda v triede Pola, zas klesol podiel týchto áut z pôvodných 31 % na vlaňajších 13 %. Čo je dôvodom? Zmena vkusu zákazníkov. Trojdverové autá sú jednoducho menej praktické, pritom túto nevýhodu nedokážu kompenzovať výrazne nižšou cenou. Za tie isté peniaze tak v podstate dostávate „menej auta“.

Predaj 3-dverových a 5-dverových áut

Rok Malé a kompaktné 2– a 3-dverové Malé a kompaktné 4– a 5-dverové
2007 2 400 000 6 200 000
2008 2 180 000 6 070 000
2009 2 450 000 6 560 000
2010 2 010 000 6 130 000
2011 1 690 000 5 770 000
2012 1 450 000 5 120 000
2013 1 320 000 5 230 000
2014 1 230 000 5 520 000
2015 1 100 000 6 090 000
2016 960 000 6 390 000

Analytici JATO Dynamics sa tiež domnievajú, že svoje zohrala ekonomická kríza. Zákazníci dali prednosť praktickejšej, i keď o málo drahšej verzii. A po skončení krízy sa už k 3-dverovým autám nevrátili. A potom je tu boom malých crossoverov, ktoré začínajú vytláčať dokonca aj kompaktné a subkompaktné 5-dverové hatchbacky. O 3-dverových autách nehovoriac. Pritom okrem pár výnimiek, napríklad Range Rover Evoque, majú crossovery vždy 5-dverovú karosériu. Ponuka sa teda zužuje. Výnimkou je len nový Ford Fiesta, ktorý príde na trh opäť aj ako 3-dverák. Taká Corsa s ním už však v budúcej generácii nepočíta.

Takže čo je dnes na výber? V triede Mini máme Smart Fortwo, Fiat 500 alebo Opel Adam. Napokon tie autá sa ani v inej verzii nevyrábajú. Potom sú tu japonské trojičky Tyoyta Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1 a trojčatá z Bratislavy – VW up! spolu so Seatom Mii a Škodou Citigo. Medzi prémiovými subkompaktmi môžete staviť na Audi A1, Alfa Romeo MiTo a Mini Cooper. Z mainstreamových modelov tu ostal už len starý Opel Corsa. O stupienok vyššie nájdeme Audi A3, BMW 1, Kiu ProCeed, VW Beetle a Scirocco, ale aj starú Astru v ostrej verzii GTC. Podobný osud má aj Golf. Ako trojdverák kúpite len športové GTI alebo R.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #JATO Dynamics #predaj áut
Články podľa značiek