Európa sa môže stále tešiť z rastu predaja áut. Vyplýva to z údajov agentúry JATO Dynamics, ktorá sleduje registrácie v 27 európskych štátoch. Za prvých šesť mesiacov sa pre nové auto rozhodlo 8 461 476 zákazníkov, čo je v medziročnom porovnaní o 4,6 percenta viac. Darilo sa prakticky všetkým trhom vrátane tých najväčších. V Nemecku, automobilovej mekke Európy, poskočili registrácie o 3,1 %, na 1 781 026 áut, v Taliansku až o 8,1 %, vo Francúzsku o 3 % a v Španielsku o 7,1 %. Najväčšie rozdiely však registruje Poľsko s nárastom 17,2 a Holandsko so 16,9 percenta.
Stagnuje len Británia
Výnimkou v rastovom trende je len veľká Británia, kde sa pod vplyvom brexitu predalo o 1,3 % áut menej ako v prvom polroku vlaňajšieho roka. S celkovým objemom 1 401 811 vozidiel je ale i tak krajina za kanálom La Manche druhým najväčším automobilovým trhom Európy pred Talianskom a Francúzskom. Najväčším výrobcom je naďalej značka Volkswagen. Predala 912 132 áut, čo je ale len o 0,4 % viac ako vlani. Na krk jej dýcha Renault. Síce s odstupom približne 300 000 áut, ale zato s kontinuálnym rastom. V prvom polroku dokoca o 5,3 %.

Darilo sa aj tretiemu Fordu, ktorý zlepšil svoju bilanciou o 3,1 %. Opel síce ostáva na priečke s číslom 4, ale s miernym prepadom o 2,4 %. V porovnaní s rebríčkom minulého roka sa nemení ani piata a šiesta pozícia Peugeotu a Mercedesu-Benz. Zato Fiatu sa podarilo poskočiť z deviatej priečky na siedmu, čím predbehol Audi a BMW. Európsky odbyt Fiatu vzrástol až o 11,1 %, na 465 847 vozidiel, čo znamená najväčší nárast v prvej desiatke. Uzatvára ju česká Škoda s rastom registrácií o 5,9 %. Nemá to však isté. Tesne za bránou totiž stojí Toyota, ktorá si polepšila až o 16 percent a za Škodou zaostáva o necelých 2 000 áut.
Boom SUV pokračuje
Najzaujímavejšie zmeny sa ale udiali, ak sa pozrieme na trh podľa segmentov. Trh doslova valcujú SUV a crossovery. V prvom polroku sa ich predalo bez rozdielu tried 2 386 178 kusov, čo je v medziročnom porovnaní o 19,7 % viac. Znamená to, že na celkovom trhu majú podiel neuveriteľných 28,3 percenta! Ešte vlani to bolo 24,7. Do konca roka by si tak mohli privlastniť celú tretinu registrácii nových áut. To sa, samozrejme, muselo negatívne odzrkadliť na iných triedach. Na zmenu vkusu zákazníkov doplatili najmä minivany, teda MPV, ktorých odbyt padol o 14,8 %, ale aj klasické sedany strednej triedy, ktorých sa predalo o 6,2 % menej.

Dotklo sa to dokonca aj kompaktnej triedy, teda zväčša klasických hatchbackov á la Golf, ktoré patrili k zdanlivo neotrasiteľným pilierom európskeho trhu. Ostáva im síce stále tretia priečka, lenže odbyt padol o 1,3 %, a to nebude pravdepodobne koniec. Napokon, naznačuje to najnovší rebríček modelov a v ňom samotný Golf. Tento ikonický bestseller síce ostáva s 237 405 registráciami naďalej suverénnou európskou jednotkou, lenže s medziročným prepadom o 11,6 %. A to je na trhu jeho len nedávno modernizovaná verzia. Druhú priečku obhájil Renault Clio s nárastom o 6,3 % a tretiu VW Polo s rastom troch percent.
Golf to má nahnuté
Stabilná je aj štvrtá priečka Fiesty a piata, ktorá patrí Opelu Corsa. Astra už však na šieste miesto nestačila. Vytlačilo ju SUV Nissan Qashqai, čo ju odsunulo o jedno miesto nadol. Do prvej desiatky sa zmestí ešte Peugeot 208, ďalšie SUV VW Tiguan a Škoda Octavia. Pri Tiguane sa ešte zastavme, pretože nová generácia si polepšila o neuveriteľných 75,2 %! Teraz už vieme, prečo sa Golfu nedarí. Zákazníci mu jednoducho dali košom a zvolili crosover s rovnakým logom. Z prvej dvadsiatky si ešte všimnime úspech Citroënu C3, ktorý si medziročne polepšil o 62,5 %, Dacie Sandero s nárastom 14,4 % či Mercedesu-Benz triedy C, pre ktorý sa rozhodlo o 10,2 % viac zákazníkov ako vlani.

Zároveň je najúspešnejším prémiovým modelom v Európe. Predá sa ho napríklad viac ako Škody Fabia alebo Renaultu Mégane.
Najpredávanejšie značky áut v Európe
Poradie | Značka | Predaj 1. – 6. 2017 (ks) | Medziročný rozdiel (%) | Podiel (%) |
---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 912 132 | +0,4 | 10,8 |
2. | Renault | 627 846 | +5,3 | 7,4 |
3. | Ford | 580 840 | +3,1 | 6,9 |
4. | Opel | 527 787 | –2,4 | 6,2 |
5. | Peugeot | 500 041 | +4,1 | 5,9 |
6. | Mercedes-Benz | 466 062 | +9,5 | 5,5 |
7. | Fiat | 465 847 | +11,1 | 5,5 |
8. | Audi | 440 788 | –0,3 | 5,2 |
9. | BMW | 434 266 | +1,8 | 5,1 |
10. | Škoda | 370 285 | +5,9 | 4,4 |
11. | Toyota | 368 982 | +16,0 | 4,4 |
12. | Citroën | 323 194 | +4,2 | 3,8 |
13. | Nissan | 316 688 | +5,7 | 3,7 |
14. | Hyundai | 270 921 | +3,6 | 3,2 |
15. | Kia | 251 472 | +9,5 | 3,0 |
16. | Dacia | 247 709 | +11,1 | 2,9 |
17. | Seat | 212 720 | +17,1 | 2,5 |
18. | Volvo | 160 836 | +7,4 | 1,9 |
19. | Suzuki | 127 385 | +22,4 | 1,5 |
20. | Mazda | 120 171 | –6,4 | 1,4 |
– | Spolu | 8 461 476 | +4,6 | – |
Najpredávanejšie autá v Európe
Poradie | Model | Predaj 1–6/2017 (ks) | Medziročné porovnanie (%) |
---|---|---|---|
1. | VW Golf | 237 405 | –11,6 |
2. | Renault Clio | 183 994 | +6,3 |
3. | VW Polo | 171 554 | +3,0 |
4. | Ford Fiesta | 156 424 | –1,6 |
5. | Opel Corsa | 138 703 | –5,9 |
6. | Nissan Qashqai | 136 239 | +8,4 |
7. | Opel Astra | 133 709 | +3,4 |
8. | Peugeot 208 | 132 103 | –4,5 |
9. | VW Tiguan | 127 392 | +75,2 |
10. | Škoda Octavia | 120 020 | –0,6 |
11. | Ford Focus | 119 197 | –0,9 |
12. | Citroën C3 | 116 371 | +62,5 |
13. | Renault Captur | 112 263 | –5,2 |
14. | Fiat Panda | 110 587 | +0,9 |
15. | Fiat 500 | 108 348 | +5,0 |
16. | Peugeot 2008 | 105 138 | +9,4 |
17. | Dacia Sandero | 104 861 | +14,4 |
18. | Toyota Yaris | 101 871 | –2,1 |
19. | Mercedes-Benz C | 97 380 | +10,2 |
20. | Škoda Fabia | 96 787 | +5,3 |
Predaj áut v Európe podľa tried
Poradie | Segment | Predaj 1. – 6. 2017 (ks) | Medziročné porovnanie (%) |
---|---|---|---|
1. | SUV | 2 386 178 | +19,7 |
2. | Nižšia trieda | 1 813 941 | +5,0 |
3. | Nižšia stredná trieda | 1 605 337 | –1,3 |
4. | MPV | 689 288 | –14,8 |
5. | Mini | 678 301 | –1,7 |
6. | Stredná trieda | 662 784 | –6,2 |
7. | Osobné dodávky | 272 711 | +23,4 |
8. | Vyššia stredná trieda | 218 011 | +7,8 |
9. | Športové autá | 66 861 | –4,7 |
10. | Vyššia trieda | 23 495 | +4,2 |