Škoda 110 Super Sport: Sen o 'českom Ferrari' má 45. Rozplynul sa na plátne

Na prelome šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov schádzala z liniek mladoboleslavskej automobilky tuctová Škoda 100. Lenže na autosalóne v Bruseli v roku 1972 uchvátil český výrobca svet celkom iným autom – fascinujúcim kupé 110 Super Sport. „České Ferrari“ sa však na linky nikdy nedostalo. Skončilo aspoň na striebornom plátne.

12.08.2017 07:00
debata (10)
Tvary kupé vznikali v závode v Kvasinách. Ostré... Foto: Škoda-Auto
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972 Tvary kupé vznikali v závode v Kvasinách. Ostré línie boli však silne inšpirované talianskou dizajnovou školou.

Normalizačné roky v bývalom Československu rozvoju automobilového priemyslu príliš nepriali. Napriek tomu vznikol v Mladej Boleslavi jeden pozoruhodný projekt. Na autosalóne v Bruseli svet doslova uchvátilo futuristické kupé Škoda 110 Super Sport s centrálne umiestneným motorom. O to viac, že nefalšované športové auto z východného bloku nik nečakal. Napriek tomu odštartoval jeho vývoj už v roku 1969. Nielen v materskom závode v Mladej Boleslavi, ale aj v pobočke Kvasinách. Okrem toho na projekte s kódom 724 spolupracovala Jawa, Vertex či Autopal.

Dizajn ako z Talianska

S vtedajšou produkciu Škody, ktorá ponúkala sedan 100 a novučičké kupé 110 R, nemal pripravovaný „superšport“ nič spoločné. Základom bola podlahová plošina s pomocným rámom a mohutným ochranným oblúkom kabíny. Vonkajšie diely tvoril laminát. Rovnako unikátne boli aj samotné tvary karosérie, inšpirované talianskou dizajnérskou školou. Kupé dlhé 4 060, široké 1 640 a vysoké len 1 120 mm šokovalo extrémne ostrými líniami a šiestimi reflektormi na spoločnej výklopnej rampe. Vzadu bolo svetiel dokonca až šestnásť! Ešte bizarnejšie bolo nastupovanie. Dvere totiž nahradila výklopná kabína. Cez tie klasické by ste sa za volant asi ani nedostali.

Kupé malo na dĺžku necelých 4,1 metra a výšku... Foto: Škoda-Auto
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972 Kupé malo na dĺžku necelých 4,1 metra a výšku iba 1 120 mm. Aj preto sa do interiéru nastupovalo pomocou výklopnej kabíny.

Išlo však skôr o klamanie telom ako o skutočne výkonné kupé. Vďaka motoru pred zadnou nápravou sa síce boleslavské kupé mohlo koncepčne rovnať s talianskymi superšportmi, napríklad s Lamborghini Miura, výkonovo však určite nie. Pohon zabezpečoval skromný 4-valec OHV s objemom 1 107 ccm, i keď odvodený zo súťažnej Škody 110 L Ralley a vybavený dvojitým karburátorom Weber. Pri 6 250 otáčkach za minútu posielal k zadným 13-palcovým kolesám 73 koní, necelých 54 kilowattov, a to cez 4-stupňovú manuálnu prevodovku.

Nízky výkon, nízka hmotnosť

Výhodou kupé bola jeho nízka hmotnosť. Super Sport vážil len 898 kg, takže aj so skromným výkonom dokázal dosiahnuť maximálnu rýchlosť 180 km/h. S akceleráciou to bolo horšie. Na stovku to kupé trvalo 15,3 sekundy. Dnes taký údaj rozhodne neočarí, lenže hovoríme o začiatku sedemdesiatych rokov. A na tie to nebolo až také zlé. Navyše čoskoro sa do motorového priestoru nasťahoval výkonnejší 4-valec s objemom zväčšeným na 1 147 ccm, ktorý ponúkal až 104 koní (76 kW), takže maximálka razom narástla na podstatne atraktívnejších 211 km/h. Malo to však háčik. Tento parameter platil pre Super Sport len so zasunutými svetlami.

Motor s objem 1,1 litra a rozvodom OHV dával 54... Foto: Škoda-Auto
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972 Motor s objem 1,1 litra a rozvodom OHV dával 54 kW. Pochádzal zo Škody 110 L a bol umiestnený pred zadnou nápravou. Koncepcia bola teda pre športové kupé takmer dokonalá.

Ak sa rampa so šiestimi reflektormi, z toho dvoma stretávacími, dvoma diaľkovými a dvoma hmlovými, vysunula, bolo kupé z dôvodu horšej aerodynamiky o 17 km/h pomalšie. To mala vyriešiť ešte silnejšia verzia. V Boleslavi totiž vyvíjali 4-valec 1,5 OHC pre nový sedan Škoda 720, no ten sa nakoniec do výroby nedostal, rovnako ako jeho pohonná jednotka. . Dobré jazdné vlastnosti sľubovalo nízke ťažisko a takmer dokonalé rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 46 : 54. A s dvojčlennou posádkou dokonca v pomere 51 : 49. Tým Super Sport prekonával výrazne sériovú Škodu 110 L, ktorá bola darcom náprav.

Namiesto liniek strieborné plátno

Na autosalóne v Bruseli spôsobilo koncepčné kupé skutočný rozruch. Niektoré západoeurópske magazíny ho hodnotili lepšie ako koncept britského Aston Martinu. Domácej verejnosti sa však nepáčili príliš hranaté tvary. Kritizovaný bol aj prístup do interiéru cez výklopnú kabínu. Interiér však vraj ponúkal prekvapivo dobrú ergonómiu, čo ocenili novinári, ktorým sa tento solitér dostal do rúk. A k tomu batožinový priestor s objemom 350 litrov. Nachádzal sa za prednou nápravou. Osud odvážneho kupé bol však spečatený v podstate od začiatku jeho vývoja. Dôvodom bola normalizácia. Napokon, tej padli za obeť aj oveľa významnejšie projekty ako Škoda 720 či 760.

Interiér ponúkal miesto dvojčlennej posádke v... Foto: Škoda-Auto
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972 Interiér ponúkal miesto dvojčlennej posádke v anatomických sedadlách. Tá si mohla so sebou zobrať 350 litrov batožín. Kufor sa pritom nachádzal vpredu.

Biela Škoda 110 Super Sport tak putovala do depozitu automobilky s prívlastkom vývojovej štúdie. Dostala sa z neho až po deviatich rokoch, ale nie preto aby zamierila na výrobné linky. Kariéru si nakoniec užila až na striebornom plátne. Vyhliadli si ju filmári pre natáčanie známeho českého hororu Upír z Feratu. Super Sport bol však značne upravený podľa návrhu Theodora Pišteka. Výklopnú svetelnú rampu nahradili pevné reflektory a zadné kruhové svetlá vystriedali svetlá zo Škody 742. Na zadnej časti pribudlo veľké krídlo. Prototyp tiež zamenil biely lak za čierny a názov zmenil zo Škody 110 Super Sport na Ferat Vampir RSR.

A takto prestavali jediný existujúci exemplár... Foto: Škoda-Auto
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972 A takto prestavali jediný existujúci exemplár filmári pre potreby českého hororu Upír z Feratu.

Auto sa ešte neskôr objavilo vo filme Veľká filmová lúpež. A to bol už naozaj koniec jeho kariéry. Smutné však je, že práve filmové účinkovanie porušilo originálnosť pôvodného návrhu. Jednoducho, úpravy zničili jediný existujúci exemplár. Pokus o superšport z východu Európy tým odišiel definitívne do minulosti.

Škoda 110 Super Sport - koncept 1972
Škoda 110 Super Sport - koncept 1972
+22Škoda 110 Super Sport - koncept 1972

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #Škoda 110 Super Sport
Články podľa značiek