Gyrobus: Zachráni dopravu v mestách autobus na dvoch nohách? Postaviť sa dá

26.08.2017 07:00

Vyzerá to trocha futuristicky, ale nič nelogické v tom nie je. Autobus na dvoch nohách by mohol využiť známy gyroskopický efekt a v dopravných zápchach sa preplietať podobne bravúrne ako motocykle. Tvrdí to spoločnosť Dahir Insaat.

Autobus na dvoch subtílnych nohách by zaberal...
Autobus na dvoch subtílnych nohách by zaberal na ceste minimum miesta, asi ako dva motocykle. Jeho kabína by však mohla mať šírku niekoľkých jazdných prúdov. Autor: Dahir Insaat

Nie je to tak dávno, čo svet nadchla čínska vízia takzvaného obkročného mestského autobusu TEB (Transport Elevated Bus). Ten by jazdil na vysokých bočniciach a bol by taký široký, že by sa pod ním mohli pohybovať bežné autá. V premávke by teda zaberal minimum miesta a mohol sa doslova vznášať nad dopravnými zápchami. O nápad prejavili záujem viaceré významné metropoly, lenže celý projekt zrazu zamrzol. Navyše s podozrením, že išlo o finančný podvod. Cez komunitné financovanie sa totiž podarilo autorom získať 50 miliárd juanov. Doterajšie výsledky sú však na túto sumu prekvapivo amatérske.

O rovnováhu tohto na oko labilného kolosu sa...
O rovnováhu tohto na oko labilného kolosu sa postará rotujúce závažie v podlahe - princíp dávno známy z detských hračiek. Autor: Dahir Insaat

Funkčný prototyp síce prešiel pár metrov, ale potom začala testovacia trať hrdzavieť. Z TEB-u je dnes doslova šrot a navyše zavadzia. Zaberá totiž spolu s príslušenstvom už viac ako rok tri z piatich jazdných prúdov dôležitej dopravnej tepny. Takže namiesto toho, aby doprave uľahčil, vytvára zápchy. Azda to nebude aj prípad nového projektu gyrobusu, s ktorým prichádza spoločnosť Dahir Insaat. Má zatiaľ len virtuálnu podobu a pôsobí naozaj dosť futuristicky, no ľudia, ktorí za ním stoja, tvrdia, že realizácia by bola možná prakticky okamžite. Využíva totiž známy gyroskopický efekt.

Kabína by mohla byť obrovská. Nastupovanie a...
Kabína by mohla byť obrovská. Nastupovanie a vystupovanie si však vyžiada výstavbu špeciálnych nástupných ostrovčekov. Autor: Dahir Insaat

Ide o jednostopový autobus, ktorý by stál na dvoch extrémne vysokých nohách vybavených otočnými kolesami. Čosi ako skúter, na ktorom by ste sedeli vo výške siedmich metrov v pohodlnej a priestrannej kabíne. Kým na samotnej ceste by autobus zaberal minimum priestoru a vystačil si s vystuženými pásmi ciest medzi jednotlivými jazdnými prúdmi, ktoré by zvládli jeho hmotnosť, vo svojich útrobách by dokázal odviezť viac ľudí ako bežné autobusy. Mohol by byť totiž širší než dva či dokonca tri jazdné prúdy. O rovnováhu tohto na prvý pohľad labilného stroja by sa postaralo rotujúce závažie v podlahe.

Nastupovanie a vystupovanie by si vyžiadalo...
Nastupovanie a vystupovanie by si vyžiadalo vybudovanie špeciálnych zvýšených ostrovčekov. Autor: Dahir Insaat

Aj preto má návrh kabíny kruhový alebo elipsoidný pôdorys. Takýto autobus by bol prakticky imúnny voči dopravným zápcham a kolónami sa preplietal s ľahkosťou motocykla. To, že by jazdil na vystužených pásoch ciest by však neznamenalo, že by nemohol obísť náhlu prekážku. Jeho výšku by zas bolo možné regulovať pomocou teleskopických nôh. Jednak kvôli ľahšiemu nastupovaniu, prechodu pod mostmi či inými prekážkami, alebo aj preto, aby sa mohli veľké gyrobusy míňať s menšími. Ich kabíny v rôznej výške by sa potom mohli čiastočne prekrývať.

Pohon by bol pravdepodobne elektrický. Aj keď s možnosťou podpory spaľovacieho motora vo funkcii generátora. Ten by sa musel postarať o neustálu rotáciu závažia, inak by sa tento stroj zrútil k zemi ako bicykel bez stojanu. Aj preto bude pri parkovaní v depe gyrobus spustený na hydraulických nohách až na zem. S riadením by podľa autorov pomáhal vodičovi autopilot, ktorý by lepšie reagoval na zmeny premávky pod autobusom. Počítať totiž treba aj s nečakanými situáciami, keď sa pod kolesá pojazdných nôh gyrobusu pripletie prekážka – preraďujúce sa vozidlo, motocykel alebo chodec. Kamery zobrazujúce priestor pod obrovskou kabínou by istotne nestačili.

Elektronika by tiež strážila, aby sa gyrobus nedostal do zrážky so semaformi, mestským osvetlením, elektrickým vedením a ďalšími objektmi umiestnenými nad alebo vedľa vozovky. Bez úpravy infraštruktúry na linkách, kde by gyrobus premával, by to tiež nešlo. Náklady na túto úpravu by však boli neporovnateľne nižšie ako napríklad výstavba električkových koľají. Projekt síce otvára množstvo otázok, no na videu pôsobí veľmi presvedčivo. Firma Dahir Insaat tvrdí, že jeho realizácii nič nebráni. A vo svojich víziách ide ešte ďalej. Gyrobus vidí dokonca aj ako ideálne hasičské alebo zásahové vozidlo, ktoré sa nebude musieť spoliehať na to, že mu iné autá uhnú z cesty.

Gyrobus
		- Dahir
		Insaat
Gyrobus -
		Dahir
		Insaat
+17Gyrobus - Dahir
		Insaat

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#TEB #Gyrobus #Dahir Insaat #autobus
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk