ÚVMV 1100 GT: Krásne české kupé zastavila normalizácia

09.09.2017 07:00

Koniec šesťdesiatych rokov sa niesol v znamení politického odmäku. Možno aj preto si automobiloví konštruktéri z pražského ÚVMV trúfli na čosi nevídané. Postavili nádherné kupé s technikou Škody. Zámer malosériovej produkcie však zhatila normalizácia. Na zábavu nebol čas.

Táto Škoda 1100 GT nie je vlastne Škodou....
Táto Škoda 1100 GT nie je vlastne Škodou. Vyvinuli ju v pražskom Ústave pre vývoj motorových vozidiel. Cieľom projektu bolo overiť stavbu laminátových karosérií. Nakoniec z toho vzniklo nádherné kupé. Autor: ÚVMV, skodaklasik.cz

V druhej polovici šesťdesiatych rokov schádzala z liniek Škody na tú dobu moderná Škoda 1000 MB, v závere modernizovaná Škoda 100. A čoskoro malo uzrieť svetlo sveta aj dnes legendárne kupé 110 R. To sa do sériovej produkcie naozaj dostalo. Smutnejší osud však malo celkom iné české kupé, ktoré síce používalo techniku Škody, no jeho vývoj prebiehal mimo automobilky. Pracovali na ňom technici pražského Ústavu pre vývoj motorových vozidiel (ÚVMV). A svoju prácu aj dokončili. Ich dielo má názov ÚVMV 1100 GT.

Malý zázrak

Z dnešného pohľadu ide doslova o zázrak, keďže športové autá len pre potešenie z jazdy neboli v socialistickom Československu témou dňa. A ak áno, tak len ako zdroj valút z potenciálneho exportu na Západ. Politický odmäk v druhej polovici šesťdesiatych rokov však nakoniec prial aj takémuto projektu. Všetko to začalo v roku 1966. Tak trochu pod zámienkou overenia technologických možností výroby kompozitných karosérií v kombinácii s klasickými dielmi z oceľového plechu. To bola hlavná vývojová úloha tímu pod vedením M. Vacka.

Dizajn pripomínal dobový Saab Sonett a Opel GT....
Dizajn pripomínal dobový Saab Sonett a Opel GT. Dizajnéri si trúfli dokonca na výklopné reflektory. Kupé malo rázvor náprav len 2,2 metra a dĺžku 3 880 mm. Autor: ÚVMV, skodaklasik.cz

Konštruktéri ju však poňali vo veľkom štýle. Najprv prišli návrhy dizajnu M. Strejčka a modely v mierke 1 : 10, neskôr 1 : 5. Po štyroch rokoch bolo hotovo. Na svet prišlo prekrásne kupé s výklopnými reflektormi, ktoré tak trochu pripomínalo vtedajší Saab Sonett či Opel GT. Inšpirácia západným dizajnom bola zjavná. V porovnaní s touto konkurenciou sa však ÚVMV 1100 GT mohlo pochváliť motorom umiestneným vzadu, čo malo v tom čase len Porsche 911. Pochopiteľne, dôvodom tohto konceptu bolo využitie takmer sériovej techniky mladoboleslavskej škodovky. Nákup zahraničných komponentov neprichádzal do úvahy. Aj preto malo 1100 GT za oknami štrbiny pre prívod chladiaceho vzduchu.

Slabé, ale ľahké

Skrátená platforma Škody 100 a 110 už ale používala motor a niektoré komponenty podvozka vrátane bŕzd z pripravovanej Škody 110 R. Rozdielna bola najmä zadná náprava. Predné kolesá niesli lichobežníkové polonápravy a zadné trojuholníkové vlečné ramená. O odpruženie sa starali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče Koni. Pohon zabezpečoval pozdĺžne uložený hliníkový vodou chladený 4-valec s objemom 1,1 litra. Presne to však bolo až 1 140 ccm. Rozdiel oproti sériovému motoru spočíval v tom, že išlo o upravený agregát pre súťažné vozidlá skupiny A2. Aj vďaka dvojitému karburátoru Weber dosahoval výkon 75 koní, teda 55 kW. Tie posielal cez 4-stupňovú prevodovku k zadným kolesám.

Technika mala pôvod v Mladej Boleslavi. Aj...
Technika mala pôvod v Mladej Boleslavi. Aj preto dostalo kupé koncepciu so vzadu uloženým motorom. Išlo o upravený 4-valec s objemom 1,14 litra zo Škody 110 R, určený pre preteky skupiny A2. Autor: ÚVMV, skodaklasik.cz

Možno sa to nezdá veľa, lenže koncepčné české kupé malo vďaka laminátovej karosérii, využívajúcej lepené a nitované spoje, ktorú vyrobil podnik Letov v spolupráci s Karosou, na váhe len 816 kg. A bolo tiež mimoriadne kompaktné. Na dĺžku ste mu namerali 3 880, na šírku 1 505 a na výšku len 1 125 mm. Aj rázvor náprav s hodnotou 2 200 mm pôsobí na dnešné časy komicky. Takmer chapmanovská filozofia sa nakoniec premietla do slušnej dynamiky. Kupé postavené na 14-palcových diskoch tak dosahovalo maximálnu rýchlosť 175 km/h a na stovku zrýchľovalo na 13,7 sekundy.

Vo svete nadchlo, komunistov nie

Stabilitu zabezpečovalo nízke ťažisko a kolesá, ktoré si prvý prototyp požičal z NSU Spider. Premiéra prebehla v roku 1970 na dnes už neexistujúcom výstavisku v Plzni a o rok neskôr v Ženeve. Vzbudilo poriadny rozruch. Športové kupé z východného bloku, navyše s výklopnými svetlami, naozaj nik nečkal. Hoci nikdy nenieslo logo okrídleného šípu, aj tak sa preň časom vžilo označenie Škoda 1100 GT. Úspech viedol ľudí z ÚVMV k logickej myšlienke malosériovej produkcie. Vďaka použitej sériovej technike a spolupráci s Karosou v ceste nič nestálo.

Prístup k motoru a tiež malému batožinovému...
Prístup k motoru a tiež malému batožinovému priestoru zabezpečovalo veľké bezrámové výklopné okno. Autor: ÚVMV, skodaklasik.cz

Bodku za všetkým urobila nakoniec politika. Normalizácia zábave naozaj nepriala. Z tridsiatich plánovaných exemplárov vzniklo len šesť polooficiálnych, z toho dva súťažné špeciály. Tri zostávajúce boli prihlásené na značky a ich majitelia ich používali v bežnej premávke. Siedmy kus postavil pre sezónu 1977 kolínsky konštruktér Jiří Švec. Porušil však pôvodnosť, keďže pod zadné veko putoval motor zo Škody 130 RS a nakoniec ho zamenil za taliansky 4-valec Alfa Romeo s objemom 1,96. Preteky do vrchu s ním jazdil až do začiatku deväťdesiatych ro­kov.

Ešte jedna derniéra

Okrem toho vznikla ešte jedna kópia. Postarali sa o ňu bývalí zamestnanci ÚVMV. Trvalo im to celkovo šesť rokov. Zaujímavé boli tým, že použili vývojový agregát s rozvodom DOHC, za ktorým stojí tiež Ústav pre vývoj motorových vozidiel. Z objemu len 1,3 litra dával bez preplňovania výkon 118 kW a točil neuveriteľných 10 000 otáčok za minútu. Áno aj také čosi bolo možné vyvinúť v bývalom Československu. Autori tiež zvýšili tuhosť karosérie dodatočnými výstuhami, pôvodné mechanicky výklopné svetlá nahradili elektricky ovládanými z Mazdy 323 F a zlepšili interiér.

Dobrou správou je, že napriek zákazu sériovej produkcie všetky existujúce exempláre stále jazdia a v pláne je výroba ďalšej kópie.

Škoda
		ÚVMV 1100 GT -
		1970
Škoda
		ÚVMV 1100 GT -
		1970
+14Škoda ÚVMV 1100 GT -
		1970

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#ÚVMV #Škoda 1100 GT #Škoda
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
28. 8. 2017zdraženie1.087 €zdraženie1.267 €
21. 8. 2017zlacnenie1.086 €zlacnenie1.242 €
14. 8. 2017zlacnenie1.088 €zlacnenie1.249 €
7. 8. 2017zdraženie1.095 €zdraženie1.271 €
31. 7. 2017zdraženie1.085 €zdraženie1.260 €
24. 7. 2017zdraženie1.084 €zdraženie1.258 €
17. 7. 2017zlacnenie1.071 €zlacnenie1.241 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk