Project aCar vzniká na technickej univerzite v Mníchove. Je to pokus, ako motorizovať najchudobnejšie časti afrického kontinentu. Má byť čímsi, ako bol Citroën 2CV pre Francúzov, Fiat 500 pre Talianov, Mini pre Britov a Beetle pre Nemcov. Nemá ísť teda o symbol luxusu, ale čosi na štyroch kolesách, čo by uľahčilo život ľuďom v Tanzánii, Keni, Ghane alebo Nigérii. Zhodou okolností stojí za projektom Slovák Martin Šoltés, ktorý študoval najprv v Stuttgarte raketové inžinierstvo a dnes jedným z vedúcich projektu aCar v Mníchove.
Prvý prototyp bol hotový už vlani a vo Frankfurte nad Mohanom vystavili najnovšiu verziu tohto malého univerzálneho dopravného prostriedku na elektrinu. Pochopiteľne, dizajnom vás asi neočarí, ale o to tu nejde. Dôležitá je nízka cena, spoľahlivosť, priechodnosť terénom, minimálne prevádzkové náklady a modularita. ACar má preto na dĺžku len 3,6 a na šírku len 1,5 metra. Stavebnicová konštrukcia využíva už existujúce diely, napríklad rámový podvozok z talianskeho Piaggia. Na rám je možné uchytiť prakticky akúkoľvek nadstavbu – osobnú alebo úžitkovú.
Z aCar-u tak môže vzniknúť malý nákladiak, dodávka či rodinné osobné auto s nosnosťou jednej tony. Uľahčuje to fakt, že ide o elektromobil. Celá technika je teda ukrytá v šasi. ACar poháňajú dva elektromotory so spoločným výkonom 16 kW, každý na jednej z náprav. Preto má aCar skvelé jazdné vlastnosti v teréne a napriek nízkemu výkonu dobrú akceleráciu. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 60 km/h. Batérie s kapacitou 20 kWh majú stačiť na reálnych 80 km jazdy, ale môžu slúžiť aj ako zdroje energie pre domácnosti. Dobiť sa dajú z bežnej siete za sedem hodín.
Elektrický pohon bol zvolený aj z dôvodu jednoduchej údržby a z hľadiska ekológie. Navyše sa v subsaharskej Afrike len posledný rok investovalo do autonómnych elektrární, či už vodných, slnečných alebo veterných, 110 miliárd eur. Projekt teda počíta s prístupom obyvateľstva k elektrickej energii. Aby ale cena aCar-u aj napriek použitiu drahých li-ion akumulátorov nepresiahla 10 000 eur, počíta projekt s montážou vozidiel až v konečnej destinácii. Má ísť teda o skladačku, ktorú by boli schopní postaviť samotní užívatelia v malej dielni.
Z Európy by pochádzalo len šasi s pohonom, ostatné komponenty by mohli byť vyrábané v afrických krajinách. ACar má už za sebou dokonca testy. Prvý prototyp bol odoslaný do Ghany už vlani, kde jazdil celých šesť týždňov v horúčavách, v prachu aj vlhkosti. Podľa autorov projekt obstál lepšie, než očakávali. A páčil sa aj miestnym obyvateľom. A tí sa budú môcť v budúcnosti rozhodnúť aj pre iné modely konštruované špeciálne pre Afriku. Na podobnom aute pracuje napríklad aj bývalý konštruktér F1 Gordon Murray. Jeho OX však bude spaľovať naftu.