Autosalón Nitra: Toto je TOP 20 premiér priamo z výstavy

Práve prebiehajúci autosalón pod Zoborom, ktorý potrvá až do nedele 8. októbra, je v porovnaní s minulosťou mimoriadne bohatý na premiéry. My sme pre vás vybrali tie najdôležitejšie. Prvé husle hrajú crossovery. Aj tie z Frankfurtu.

06.10.2017 05:00
debata (5)

1. Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross Foto: Tomáš Andrejčák
Citroën C3 Aircross Citroën C3 Aircross

Ani Citroën nechce chýbať v lukratívnom segmente crossoverov. Po C4 Cactuse ho tu bude reprezentovať aj o číslo menšia novinka C3 Aircross. Vychádza z nového hatchbacku C3, ale s väčšou svetlou výškou. Hravý crossover má dĺžku 4 150, šírku 1 760 a výšku 1 640 mm. V porovnaní s C3 je teda o 60 mm dlhší. Zákazníkom ponúka vďaka dvojfarebnému lakovaniu a kontrastným doplnkom až 90 farebných schém. Zaujímavosťou je zadný presklený stĺpik s grafikou „žalúzií“. Podobne pestrý je interiér s veľkým dotykovým displejom. Veľkorysý priestor kabíny dopĺňa kufor s objemom 410 litrov. Po posunutí zadnej lavice o 150 mm vpred vzrastie až na 520 litrov. Na výber bude z piatich motorov. Od atmosférického 3-valca 1,2 Puretech (83, 74, 96 kW) až po diesel 1,6 BlueHDi (74, 88 kW). S pohonom oboch náprav nerátajte.

2. Ford Fiesta

Ford Fiesta Foto: Tomáš Andrejčák
Ford Fiesta Ford Fiesta

Fiesta prichádza takmer po deviatich rokoch. Ukázala sa síce už na jar v Bratislave, ale len v podobe predprodukčného exempláru. Do Nitry dorazila konečne v sériovej verzii. V porovnaní s predchodkyňou bude väčšia, priestrannejšia a ľahšia. Do dĺžky pribudlo až 71 mm a do šírky 12. Novinkou sú zadné horizontálne svetlá. Interiér bude ťažiť z multimediálneho rozhrania Sync 3 s 8-palcovým displejom. Pod kapotou sa objaví inovovaný 3-valec 1,0 EcoBoost a tiež diesel 1,5 TDCi. Výkon bude siahať od 74 do 103 kW. Ponuka sa neskôr rozrastie o luxusnú verziu Vignale, outdoorovo ladenú Fiestu Active so zvýšeným podvozkom a tiež o Fiestu so športovým paketom ST-Line. V pláne je aj ostrá Fiesta ST s preplňovaným 3-valcom 1,5 EcoBoost s výkonom až 147 kW.

3. Honda Civic Type-R

Honda Civic Type-R Foto: Tomáš Andrejčák
Honda Civic Type-R Honda Civic Type-R

Po premiére sériového hatchbacku a sedanu prichádza nový Civic aj v ostrej verzii Type-R. A vyzerá brutálne. Nechýbajú rozšírené blatníky, predný spojler, obrovské zadné prítlačné krídlo a difúzor s centrálne vyvedenými koncovkami výfukov. Pod kapotou pracuje vylepšený preplňovaný dvojliter, ktorý dáva až 235 kW. Prenáša ich na predné 20-palcové kolesá, cez 6-stupňový manuál so skrátenými prevodmi. Na rýchlejších reakciách na stlačenie plynu sa podieľa odľahčený zotrvačník. Type-R tiež dostal odlišnú konštrukciu prednej nápravy, samosvorný diferenciál a brzdy Brembo. Adaptívne tlmiče upravujú charakteristiku pruženia v módoch Comfort, Sport a +R. Na stovku zrýchľuje Type-R za 5,7 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 272 km/h.

4. Hyundai Kona

Hyundai Kona Foto: Tomáš Andrejčák
Hyundai Kona Hyundai Kona

Pod Hyundai Tucson zaraďuje Hyundai malý crossover Kona. Na dĺžku má 4 165, na šírku 1 800 a na výšku 1 550 mm. To znamená, že je o 110 mm kratší, o 55 užší a o 100 nižší ako Tucson. Podobne je to s rázvorom náprav 2 600 mm, ktorým stráca na väčšieho súrodenca 70 mm. Atraktívny dizajn ťaží z originálnych horizontálne delených predných svetiel, plávajúcej strechy či dvojfarebného lakovania. K dispozícii je celkom 20 farebných schém. K tomu pridáva Kona agresívne plastové „brnenie“ v oblasti kolies a svetlú výšku 170 mm. V kufri je 361 litrov pre batožiny. Na výber bude benzínový 3-valec 1,0 T-GDI (81 kW), 4-valec 1,6 T-GDi (130 kW) a dvojica dieselov 1,6 CRDi (85, 100 kW). Silnejšie motory sú spojené s pohonom 4×4. Nechýba ani dvojspojkový automat 7DCT.

5. Kia Stonic

Kia Stonic Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Stonic Kia Stonic

Nielen Hyundai, ale aj Kia prichádza s malým SUV Stonic. Napriek autonómnemu dizajnu ide o technicky príbuzné autá. Na dĺžku má Kona 4,2 metra a rázvor 2 600 mm. To Konu zaraďuje pod Sportage. Dizajn prináša nové prvky, napríklad zadný stĺpik v štýle „targa" a dvojfarebné lakovanie. Spolu je k dispozícií 20 farebných schém. Pôsobivý je aj interiér s klasickým prístrojovým panelom a dotykovým displejom. Bezpečnostný balík obsahuje autonómne brzdy s detekciou chodcov a monitorovanie jazdných prúdov. Ponuka motorov je v porovnaní s Hyundaiom odlišná. Zhodujú sa len v preplňovanom 3-valci 1,0 T-GDI (88 kW) a v naftovom motore 1,6 CRDi. Portfólio totiž v tomto prípade doplnia klasické atmosférické 4-valce 1,25 a 1,4 MPI. Stonic bude mať navyše len predný náhon.

6. Kia Stinger

Kia Stinger Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Stinger Kia Stinger

Stinger je pôvabné luxusné GT stojace na základoch prémiového Genesisu G80, čo znamená zadný náhon alebo pohon oboch náprav. Podobne ako luxusná limuzína K900 posúva Kiu o „level“ vyššie a je historicky najrýchlejšou Kiou všetkých čias. Fastback s dĺžkou 4 830 mm, šírkou 1 870 a výškou len 1 400 mm môže totiž poháňať dvakrát preplňovaný 6-valec 3,3 Lambda II, ktorý posiela cez 8-stupňový automat k zadným kolesám 272 kW. V praxi to znamená šprint na stovku za 5,1 sekundy. Pripravený je aj slabší preplňovaný dvojliter Theta II (190 kW). V Európe by sa mala prvá športová Kia objaviť aj s naftovým agregátom 2,2 CRDi (147 kW). Rovnako atraktívny je aj dizajn interiéru s úplne novou palubnou doskou s kruhovými prieduchmi ventilácie a head-up displejom.

7. Lada Vesta

Lada Vesta Foto: Tomáš Andrejčák
Lada Vesta Lada Vesta

Nová ruská nádej, sedan Lada Vesta, dorazila nakoniec aj do Európy. Aby sa jej to podarilo, musela dostať ABS, dva airbagy, a najmä motor splňujúci emisnú normu Euro 6. Tejto úlohy sa zhostil atmosférický 4-valec s objemom 1,6 litra s výkonom 78 kW. Sedan s rázvorom 2 635 mm a dlhý 4 410 mm dosahuje maximálnu rýchlosť 178 km/h a na stovku zrýchľuje za 11,8 sekundy. Spotreba sa má pohybovať na úrovni šiestich litrov. K dispozícii bude aj robotizovaná 5-stupňová prevodovka, dažďový a svetelný senzor, klimatizácia či elektrické ovládanie okien. V ponuke neskôr pribudne kombi, športová verzia Vesta Sport a zvýšená outdoorová verzia Vesta Cross.

8. Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 RF Foto: Tomáš Andrejčák
Mazda MX-5 RF Mazda MX-5 RF

Mazda MX-5 nie je zďaleka horúcou novinkou, no až teraz k nám dorazila verzia s pevnou sklápacou strechou RF. Je to logické. V minulej generácii sa pre ňu rozhodla viac ako polovica zákazníkov tohto roadsteru. Rozmery sa menili len nepatrne. Do výšky pribudlo päť milimetrov. V palete farieb pribudol nový odtieň Machine Grey. Otváranie a zatváranie elektricky ovládanej strechy, ktoré trvá 13 sekúnd, je sprevádzané animáciou na 4,6-palcovom TFT displeji. V porovnaní s minulosťou sa RF zmenilo viac na Targu, keďže zadné stĺpiky ostanú na svojom mieste. Skryje sa len panel strechy a zadné okno. Nevýhodou je rast hmotnosti o 45 kg. Pod kapotou rozdiely nenájdete. Zadné kolesá poháňajú atmosférické 4-valce 1,5 Skyactiv-G (96 kW) alebo 2.0 Skyactiv-G (115 kW). Na výber je aj 6-stupňový automat.

9. Nissan Qashqai

Nissan Qashqai Foto: Tomáš Andrejčák
Nissan Qashqai Nissan Qashqai

Najpredávanejší crossover planéty absolvoval facelift. Zmenila sa celá predná časť s novou maskou V-Motion, LED svetlá majú výraznejšiu grafiku, podobne ako tie zadné. V interiéri nájdeme nový multifunkčný volant, kvalitnejšie materiály, vylepšenú ergonómiu, vynovené rozhranie Connect či výkonné audio Bose. Paletu asistenčných systémov doplnili autonómne brzdy, monitorovanie križujúcich áut pri cúvaní, no najmä ProPilot, čo je asistencia riadenia v kolónach či na diaľniciach. Ponuka motorov ostáva nezmenená. Pod kapotou ostáva 4-valec 1,2 DIG-T, väčší 1,6 DIG-T (120 kW) a naftové motory 1,5dCi (81 kW) a 1,6 dCi (96 kW).

10. Opel Crossland X

Opel Crossland X Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Crossland X Opel Crossland X

Nový crossover Opela sa postaví pod úspešnú Mokku X. Prekážať by si nemali, hoci na dĺžku stráca novinka len 70 mm (4 210 mm). Nepočíta totiž s pohonom oboch náprav. Skôr sa sústreďuje na variabilitu interiéru a veľký kufor s objemom 410 litrov. To je viac, než zvláda Mokka X. Ide teda o neortodoxného nástupcu Merivy. Sedadlá v druhom rade sú posuvné, takže kufor môže vzrásť o ďalších 110 litrov. Palubná doska s 8-palcovým rozhraním IntelliLink pripomína novú Astru. Na palube sú autonómne brzdy a ďalšie asistenčné systémy. Novinka vznikla v spolupráci s koncernom PSA, takže neprekvapí, že bude mať francúzskeho súrodenca, ani to, že využíva 3-valcové motory 1,2 PureTech či diesel 1,6 HDi s označením 1,2 Ecotec DIT (81, 96, KW) a 1,6 CDTi (73, 88 kW).

11. Opel Grandland X

Opel Grandland X Foto: Tomáš Andrejčák
Opel Grandland X Opel Grandland X

Nový crossover Grandlan X je po Crosslande X druhým modelom vyvinutým v spolupráci Opela s francúzskym koncernom PSA. Jeho základom je Peugeot 3008. Dizajnom si však novinka dlhá 4 477 mm a rázvorom náprav 2 670 mm prísne stráži nemeckú DNA. Ani jeden diel karosérie nie je spoločný. Máme tu typickú prednú masku s bleskom, bočné prelisy v tvare čepele aj zadné svetlá evokujúce novú Astru. Rovnakú inšpiráciu nájdeme v interiéri. Nič také ako i-Cockpit tu nenájdete. Palubná doska má klasický prístrojový panel a k tomu „opelácke“ rozhranie IntelliLink. Interiér je výlučne 5-miestny. Pod kapotou pracujú francúzske motory – benzínový 3-valec 1,2 PureTech (96 kW) alebo naftový 4-valec 1,6 BlueHDi (88 kW), kombinované so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Crossland X je čistokrvným crossoverom, ktorý sa spolieha len na zlepšenú trakčnú kontrolu prednej nápravy. Štvorkolka ostáva vyhradená aj naďalej len menšej Mokke X.

12. Peugeot 5008

Peugeot 5008 Foto: Tomáš Andrejčák
Peugeot 5008 Peugeot 5008

Po Peugeote 3008 ovenčenom titulom Európskeho auta roka prichádza francúzska automobilka aj s predĺženou verziou 5008. Tá stojí tiež na ľahkej modulárnej platforme EMP2. S dĺžkou 4 640 mm bude 7-miestna päťisícosmička konkurovať napríklad Škode Kodiaq. Interiér prináša druhú generáciu i-Cockpitu, čo znamená virtuálny prístrojový panel pod čelným oknom a malý nízko usadený volant. Ponuka motorov siaha od 3-valca 1,2 Pure Tech (96 kW) cez 4-valec 1,6 THP (121 kW) až po diesely 1,6 BlueHDi (77, 88 kW) a 2,0 BlueHDi (110, 132 kW). Štvorkolku nečakajte. Tento crossover si musí vystačiť s pohonom predných kolies.

13. Renault Alaskan

Renault Alaskan Foto: Tomáš Andrejčák
Renault Alaskan Renault Alaskan

Renault už jeden pikap má. Oroch, odvodený z Dacie Duster, je však zatiaľ výsadou trhov Latinskej Ameriky. To však nie je prípad Alaskanu. Ten tiež nie je celkom Renaultom, ale prezlečeným Nissanom Navara. Dizajnéri si s ním však dali dosť práce. Alaskan dostal charakteristickú prednú masku Renaultov. Vyrábať sa bude v troch verziách. S krátkou kabínou Single Cab, so strednou Chassis Cab a s luxusnou Double Cab, ktorá ponúkne dva páry dverí. Pod kapotou je výlučne francúzska technika. Alaskan poháňa naftový 4-valec 2,3 dCi s dvojicou turbodúchadiel, známy napríklad z Masteru. Zákazníci dostanú na výber dve verzie s výkonom 118 alebo 140 kW. A tiež 6-stupňovú manuálnu alebo 7-stupňovú automatickú prevodovku či pohon 4×4. Odviezť by mal tonu nákladu.

14. Range Rover Velar

Range Rover Velar Foto: Tomáš Andrejčák
Range Rover Velar Range Rover Velar

Velar vypĺňa obrovskú medzeru medzi malým Evoque a Range Roverom Sport. Využíva platformu iQ(Al) s rázvorom 2 874 mm, spoločnú s Jaguarom F-Pace. Prekonáva ho však komfortom, výkonmi aj terénnymi schopnosťami. Nádherný dizajn 4 803 mm dlhého SUV okorení dvojfarebný lak. V interiéri debutuje rozhranie Touch ProDuo s dvoma 10-palcovými monitormi, cez ktoré sa ovláda aj systém Terrain Response 2. V teréne využije Velar sériovú štvorkolku, aktívny diferenciál či pneumatické odpruženie schopné zväčšiť svetlú výšku na 251 mm. Na trh dorazí s piatimi motormi s výkonom od 132 do 280 kW a 8-stupňovými automatickými prevodovkami.

15. Seat Arona

Seat Arona Foto: Tomáš Andrejčák
Seat Arona Seat Arona

Ateca dostala menšieho súrodenca. Volá sa Arona a jeho základom je nová Ibiza, teda platforma MQB A0. Kompaktný crosover bude konkurovať Citroënu C3 Aircross alebo Kii Stonic. Na dĺžku má 4 130, na šírku 1 780 a na výšku 1 543 mm. To znamená, že v porovnaní s Ibizou je Arona dlhšia o 79 a vyššia o 99 mm. Dizajn prináša po prvýkrát dvojfarebné lakovanie a „plávajúcu“ strechu. Spolu bude k dispozícii 66 farebných kombinácií. Interiér ponúkne viac miesta ako v Ibize a k tomu 400 litrov pre batožiny. Palubná doska pochádza z Ibizy vrátane infotainmentu s 8-palcovým monitorom. Kompletná je aj zostava asistenčných systémov vrátane autonómnych bŕzd a adaptívneho tempomatu. Arona ostane typickým mestským crossoverom s predným náhonom. Motory sú z Ibizy, čo znamená 3-valce 1,0 TSI (70, 85 kW), 4-valec 1,5 TSI (110 kW) pre Aronu FR a diesel 1,6 TDI (70, 85 kW). Arona tiež ponúkne 6-stupňové manuálne alebo 7-stupňové prevodovky DSG.

16. Seat Ibiza

Seat Ibiza Foto: Tomáš Andrejčák
Seat Ibiza Seat Ibiza

Nová generácia hatchbacku stojí na novej platforme MQB A0. To znamená veľký generačný skok. Na dĺžku (4 059 mm) síce ubudli dva milimetre, zato rázvor narástol (2 556 mm) o 95 mm a v šírke (1 780 mm) ich pribudlo až 87. Výsledkom je stabilný postoj a veľká kabína s kufrom, ktorý ponúka 355 litrov (+ 63). Seat už nepočíta s 3-dverovou verziou, aj preto sa nový hatchback tvári tak trochu ako kupé. Pridáva full-LED svetlá či až 18-palcové disky. Po prvýkrát bude Ibiza vybavená voličom jazdných režimov, multimediálnym 8-palcovým displejom, autonómnymi brzdami či adaptívnym tempomatom. Pod kapotou uvidíme 3-valec 1,0 TSI (70, 85 kW), diesel 1,6 TDI (60, 70, 85 kW) a neskôr aj 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW).

17. Škoda Karoq

Škoda Karoq Foto: Tomáš Andrejčák
Škoda Karoq Škoda Karoq

Karoq sa postaví pod väčší Kodiaq a v ponuke vystrieda Yeti. Dizajn si ctí najnovší rukopis Škody. Modulárna platforma MQB umožnila novinke získať autonómne rozmery. Na dĺžku má 4 382 mm. Na Kodiaq tak stráca 315 mm a v rázvore 153 mm. Priestranný interiér dopĺňa kufor s objemom 521 litrov, čo bude rekord v triede. Príplatkový systém VarioFlex umožňuje posun zadných sedadiel. V kabíne debutuje digitálny kokpit a infotainment s 9,2-palcovým displejom ovládaným gestami. Karoq tiež dostal autonómne brzdy, adaptívny tempomat či cúvaciu kameru. Pod kapotou je najväčšou novinkou 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW). V ponuke budú aj motory 1,0 TSI (85 kW), 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110 kW). Počítať môžete so štvorkolkou aj 7-stupňovou prevodovkou DSG.

18. Volvo XC60

Volvo XC60 Foto: Tomáš Andrejčák
Volvo XC60 Volvo XC60

Druhá generácia SUV XC60 prichádza po dlhých deviatich rokoch. Základom je platforma SPA z XC90. Silne inšpirovaný je ním aj dizajn. Podobne je to v interiéri s veľkým dotykovým rozhraním Sensus, digitálnym prístrojovým panelom a dekoráciami s diamantovým výbrusom á la Orrefors. Bezpečnostnou novinkou je systém Oncoming Lane Mitigation, ktorý dokáže zasiahnuť v prípade hroziacej čelnej kolízie tým, že upraví smer. Poloautomatické riadenie Pilot Assist dokáže asistovať až do rýchlosti 130 km/h. Pod kapotou budú pracovať výlučne dvojlitrové 4-valce Drive-E. Naftu zastúpia motory D4 (140 kW) a D5 (173 kW). Benzínovú ponuku tvorí verzia T5 (187 kW) a T6 (235 kW) s kompresorom. Na vrchole pyramídy zaujme miesto plug-in hybrid T8 s výkonom až 300 kW.

19. VW T-Roc

Volkswagen T-Roc Foto: Tomáš Andrejčák
Volkswagen T-Roc Volkswagen T-Roc

T-Roc je nielen novým príspevkom VW na tému crossoverov. Do konzervatívnych vôd wolfsburského dizajnu vpúšťa viac emócií. Vidieť to na úplne novej maske s LED svetlami aj dvojfarebnom lakovaní. Hoci je T-Roc najmenším SUV v ponuke značky, o úplného „drobca“ nejde. Stojí na platforme MQB a dĺžkou 4 243 mm či rázvorom 2 603 mm má blízko k Audi Q3. Farebná hravosť s kontrastnými dekoráciami sa preniesla aj do interiéru. Palubná doska môže byť vybavená 11,7-palcovým displejom prístrojového panela a 8-palcovým rozhraním. Do kufra sa zmestí 455 litrov nákladu. Nechýba plejáda asistenčných systémov. Ponuka motorov kopíruje Golf. Máme tu 3-valec 1,0 TSI (85 kW) a 4-valec 1,5 TSI Evo (110 kW) či 2,0 TSI (140 kW). Naftu zastúpia 4-valce 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110, 140 kW). Silnejšie motory sú k dispozícii s pohonom 4Motion. A tiež v kombinácii so 7-stupňovými dvojspojkovými prevodovkami DSG.

20. VW Tiguan Allspace

Volkswagen Tiguan Allspace Foto: Tomáš Andrejčák
Volkswagen Tiguan Allspace Volkswagen Tiguan Allspace
Allspace nie je ničím iným ako predĺženou verziou Tiguanu s troma radmi sedadiel. V porovnaní s 5-miestnou verziou narástol Allspace do dĺžky (4 701 mm) o 110 a na rázvore (2 790 mm) až o 215 mm. Stále je však o 94 mm kratší ako Touareg. Piatim cestujúcim dokáže ponúknuť kufor s objemom 760 litrov a po sklopení aj druhého radu celkových 1 920. Paleta motorov sa nemení. Máme tu 4-valec 1,4 TSI (110 kW) a 2,0 TSI (132, 162 kW) a dvojlitrové diesely 2,0 TDI (110, 140 kW). Novinkou je len najvýkonnejší diesel 2,0 bi-TDI (176 kW). Samozrejmosťou je ponuka pohonu 4Motion a 7-stupňových prevodoviek DSG.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Nitra 2017
Články podľa značiek