Foto: Umbrellium
Britská spoločnosť Umbrellium dala do prevádzky 22 metrov dlhú experimentálnu vozovku v Londýne. Stavala ju deväť mesiacov, čo je extrémne pomalé tempo. Lenže toto nie je obyčajná cesta. Testovací úsek je vyrobený z odolného vodotesného plastu, s nosnosťou zvládajúcou ťažké vozidlá, a vo svojich útrobách ukrýva 660 LED diód. Tie sú spojené s riadiacim systémom a dvoma kamerami s vysokým rozlíšením. Tie snímajú dopravu. A nielen na samotnej vozovke, ale aj na chodníkoch.
Foto: Umbrellium
Kamery dokážu rozlišovať autá, chodcov aj cyklistov. A podľa toho vydáva softvér pokyny zobrazovaciemu systému. Ak sa k ceste priblíži chodec, na vozovke sa v stotine sekundy zjaví priechod pre chodcov, ak cyklista, tak cyklistický priechod. Zároveň sa na vozovke objavia pre vodičov varovné dopravné značky. Rovnako ľahko sa môže stať z cesty zastávka verejnej hromadnej dopravy. Diódy jednoducho „nakreslia“ na cestu ostrovček.
„Náš prototyp je vodotesný a problém mu nerobia autobusy ani nákladné vozidlá. Vie rozlíšiť chodcov, cyklistov aj autá. Je pripravený pre budúcnosť, ktorou sa budú moderné vozovky v budúcnosti uberať,“ povedal pri predstavení novej vozovky Usman Haque, architekt projektu a člen predstavenstva Umbrellium. Cieľom nie je nič iné, ako pomocou inteligentných technológií zabudovaných v cestách znížiť počet dopravných nehôd a zároveň zlepšiť plynulosť dopravy.Otázkou ostáva cena, ktorú tvorcovia projektu nezverejnili.