Lexus testuje autonómny prototyp. Nová verzia má dva volanty

Aj Lexus pracuje na autonómnom riadení. Po testovacej trati amerického vývojového centra Toyota Research Institute sa už preháňa biela vlajková loď LS 600 hL. Od tých bežných sa ale líši. Na streche má kamery a v interiéri dva volanty.

19.10.2017 12:00
debata
Testovacie vozidlo Lexusu je vybavené... Foto: Lexus
Lexus LSh 600 Platform 2.1 - autonómny prototyp 201703 Testovacie vozidlo Lexusu je vybavené autopilotom na úrovni SAE 4/5 čo znamená schopnosť plne autonómneho riadenia. Aj preto sa na streche nachádza množstvo senzorov.

Pri tomto Lexuse ide o novú, dokonalejšiu verziu testovacieho vozidla s názvom Platform 2.1. Slúži na skúšky pokročilých asistenčných systémov riadenia, teda autopilota, vo dvoch rôznych režimoch – Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Režim Chauffeur predstavuje plne automatizované riadenie, zodpovedajúce úrovni SAE 4/5, čo znamená jazdu bez zásahu vodiča. Zatiaľ čo režim Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode.

O skenovanie okolia sa starajú kamery a radary... Foto: Lexus
Lexus LSh 600 Platform 2.1 - autonómny prototyp 201703 O skenovanie okolia sa starajú kamery a radary umiestnené na streche.

Lexus demonštruje schopnosti systému Chauffeur na videu. V prvom prípade je vozidlo riadené autopilotom. Keď sa za zákrutou neočakávane objaví balík sena, auto ho plynulo obíde a vráti sa do svojho jazdného pruhu. V druhej situácii ide autonómne auto v pravom pruhu, pričom v ľavom sa paralelne pohybuje iné vozidlo. Za zákrutou je pritom simulovaná nebezpečná situácia – pruh zablokovaný stojacim vozidlom. Autonómny Lexus spomalí, aby prepustil auto, ktoré ide vedľa neho, a potom zmení jazdný pruh, zaradí sa za vozidlo, ktoré prepustil, a za prekážkou sa vráti do svojho pruhu. Všetko bez účasti vodiča.

Dva volanty nie sú v testovacom vozidle... Foto: Lexus
Lexus LSh 600 Platform 2.1 - autonómny prototyp 2017 Dva volanty nie sú v testovacom vozidle náhodou. Keďže testy zahŕňajú aj skúmanie procesov pri preberaní riadenia z autonómneho do manuálneho režimu, slúži zdvojené riadenie ako poistka v rizikových situáciách.

Režim Guardian umožňuje na rozdiel od režimu Chauffeur vychutnávať vodičovi jeho jazdu. To znamená, že vodič riadi vozidlo sám. Je však pripravený zasiahnuť v prípade nebezpečenstva, napríklad ak vodiča postihne mikrospánok. Kamera na prístrojovej doske monitoruje jeho oči. Ak zaznamená, že ich zatvoril a prestáva kontrolovať jazdnú dráhu, prevezme riadenie a zvukom i optickými signálmi informuje o svojom zásahu. Rovnako reaguje aj na náhlu zmenu situácie na vozovke. Napríklad keď predchádzajúce vozidlo náhle zmení jazdný pruh, aby sa vyhlo prekážke.

Autopilot reaguje v takomto prípade rýchlejšie ako človek a plynulo obíde objekt ležiaci na ceste. Signálmi informuje vodiča o zásahu, a ten môže znova prevziať kontrolu nad autom. A načo je v testovacom Lexuse druhý volant? Cieľom testov je preskúmanie procesu preberania kontroly nad vozidlom od človeka a naopak. Keďže scenár pokusov zahŕňa aj oneskorené alebo netypické reakcie vodiča, pre každý prípad sedí vedľa vodič s druhým volantom a pedálmi. Prototyp je teda vybavený zdvojený riadením.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Lexus #autonómne riadenie #autopilot
Články podľa značiek