Už vlani sa začali šíriť špekulácie o vstupe Škody na severoamerický trh. Do plachiet tejto teórie fúkal príchod nových SUV, ktoré sú v USA veľmi populárne, ale aj škandál Dieselgate, ktorý poškodil meno Volkswagenu v USA. Škoda by sa zdala ako ideálny náhradník s omnoho čistejším štítom, než má materská značka VW. Nešlo o klebety. Túto ambíciu nakoniec potvrdil vlani v auguste šéf automobilky Škoda Bernhard Maier s tým, že definitívne rozhodnutie má prísť v roku 2017. „V priebehu budúceho roka chceme mať v otázke Severnej Ameriky jasno,“ uviedol vtedy v rozhovore pre nemecký denník Handelsblatt.
A dodal: „Mám pocit, že keby sme tam boli prítomní už dnes, nový Kodiaq by bol ranou priamo do čierneho.“ Samozrejme, plán rátal s veľkou časovou rezervou, keďže podľa Maiera by mala Škoda len jednu šancu, aby urobila v USA dobrý dojem. Takže nechcel nič riskovať. Šuškalo sa, že plán počíta s horizontom piatich rokov. Teraz je vo veci ešte jasnejšie. Rozhodnutie totiž padlo. A to negatívne. „Na rozpracovanie plánov pre americký trh potrebujeme viac času,“ priznal Maier. A svoje zohrala aj zmena priorít. Väčšie šance vidí totiž česká automobilka v novom ultralacnom aute, ktoré by konkurovalo Dacii.
„Od koncernu Volkswagen sme dostali za úlohu viesť vývoj platformy pre lacné autá, určené primárne pre indický trh a preskúmať tento projekt z hľadiska udržateľnosti. To je pre nás veľká výzva a tak musíme pristupovať k jednotlivým projektom krok za krokom,“ vysvetlil Maier dôvod, prečo sa americká ofenzíva Škody odkladá na neurčito. „Vstup do USA síce nie je mimo hry, ale tiež nie je bezprostrednou prioritou.“ Zato projekt lowcostu áno. Očakáva sa, že v roku 2020 bude India tretím najväčším trhom sveta po Číne a USA. Volkswagen pritom ráta, že by nový lacný model mohol následne zamieriť aj do Európy ako konkurent Dacie.
K projektu lacného auta sa Škoda dostala po tom, čo koncern Volkswagen odstúpil od spolupráce s indickou spoločnosťou Tata. Práve s ňou mal lacné auto vyvinúť. To sa ukázalo ako veľmi problematické. Kombinácia indickej platformy a komponentov Volkswagenu by bola vo výsledku buď nedostatočne kvalitná, alebo príliš drahá. Dokázať to má práve Škoda. Tá overuje, či je možné súčasnú platformu MQB A0 upraviť tak, aby nákladovo vyhovovala cenovej orientácii pripravovanej indickej novinky. Predávať by sa mohla pod viacerými koncernovými značkami, Škodu nevynímajúc.