Hyundai: Motory Smart Stream majú mať účinnosť nad 50 %!

Hyundai predstavuje prvý z novej generácie motorov Smart Stream. Majú byť doslova zázračné, keďže tepelná účinnosť má presiahnuť až 50 %. To sa zatiaľ podarilo len pri hybridných sústavách monopostov F1. Rozhodne nie v masovej produkcii.

31.10.2017 12:00
debata (2)
Prvým zástupcom novej rodiny motorov Smart... Foto: Hyundai
Hyundai - motor Smart Stream Prvým zástupcom novej rodiny motorov Smart Stream je benzínový 4-valec 1,6 CVVD. Neskôr má pribudnúť ďalších deväť benzínových a šesť naftových motorov.

Hyundai síce pracuje na elektromobiloch, hybridoch aj plug-in hybridoch, ale spaľovacím motorom verí naďalej. Tvrdí, že na trhu zostanú minimálne do roku 2025. A tak pokračuje v ich vývoji. A to intenzívne. Dôkazom je premiéra prvého člena rodiny novej generácie agregátov, ktoré budú niesť názov Smart Stream. A nepôjde len o hocijaké motory. Podľa kórejského koncernu sa ich tepelná účinnosť zvýši nad 50 %. To je naozaj extrémna ambícia, keďže súčasné motory sa vedia priblížiť maximálne k päťdesiatim percentám.

Nad túto účinnosť sa zatiaľ dostal len motor M08 EQ Power+ od Mercedesu-Benz, ktorý však nenájdete v žiadnom z jeho sériových modelov, ale v monoposte F1. A túto magickú hranicu prekonal len vďaka hybridnej sústave. Lenže Hyundai si na čosi podobné trúfa v civilnej výrobe a bez pomoci elektromotora. Prvým „zázračným“ motorom Hyundaia je 4-valec s objemom 1,6 litra. Jeho tajomstvo sa vraj skrýva v novom ventilovom rozvode CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý vyvíja už od roku 2011.

Tajomstvo vysokej účinnosti sa vraj skrýva v... Foto: Hyundai
Hyundai - motor Smart Stream Tajomstvo vysokej účinnosti sa vraj skrýva v novom ventilovom rozvode CVVD (Continuously Variable Valve Duration), ktorý umožňuje omnoho širší rozsah ovládania ventilov.

Systém umožňuje v porovnaní s bežným CVVT ďaleko širší rozsah ovládania ventilov. Ich časovanie a zdvih budú prispôsobované širokému spektru režimov, napríklad pre dynamickú či ekonomickú jazdu. V praxi by to teda malo znamenať nižšiu spotrebu a vyšší výkon, pretože motor dokáže premeniť viac tepla na užitočnú prácu. Motor má byť pritom spojený s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Konkrétne parametre a technické detaily si automobilka nechala zatiaľ pre seba.

Do roku 2022 sa ma rodina rozrásť na desať benzínových a šesť naftových agregátov radu Smart Stream. Uvidíme, nakoľko Kórejčania hovoria pravdu a nakoľko „blafujú“. Samotné časovanie ventilov dokáže totiž len ťažko vyžmýkať z každej kvapky paliva viac energie, dokonca viac, než zvládnu hybridné sústavy Toyoty. A okrem toho, na svete sú aj dokonalejšie systémy časovania, napríklad elektropneumatické od Fiatu a Koenigseggu či ďalšie náročné technológie, ako zmena kompresného pomeru pri agregáte VC-T od Infiniti. Nik z nich si však netrúfa hovoriť o účinnosti nad 50 %.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #motor #Smart Stream
Články podľa značiek