Čína tlačí na elektromobily. Inú šancu nemá

, 09.11.2017 16:00

Už dnes sa v Číne predáva trikrát toľko elektromobilov ako v USA. A budúcnosť má byť ešte zelenšia. Peking tým mení celý automobilový priemysel – od Detroitu po Jokohamu.

Čína chce staviť v doprave na zelenú kartu. Do...
Čína chce staviť v doprave na zelenú kartu. Do roku 2025 má až pätina áut predaných v Číne využívať alternatívne pohony. Autor: China Auto

Kto by to bol ešte pred pár rokmi povedal. Čína je však dnes najväčším podporovateľom elektrických áut. Stojí za tým priamo čínska vláda, ktorá pumpuje obrovské množstvá peňazí do naplnenia vízie vládcu technológií zajtrajška. Zmeniť tvár niekoľkých priemyselných odvetví sa už Číne podarilo, rozsah začínajúcej transformácie je však neporovnateľne väčší, napísal americký denník The New York Times.

Čína si stanovila cieľ mať do roku 2025 pätinu automobilov v krajine na alternatívne pohony. V septembri pritom prijala regulácie, ktoré nariadili svetovým výrobcom predávať v Číne viac áut na alternatívne palivá, pokiaľ tam chcú naďalej predávať tie so spaľovacími motormi. Už teraz je pritom Čína najväčším výrobcom a distribútorom elektrických áut na svete. Tento rok by sa ich malo na tamojšom trhu predať okolo 300 000, teda trojnásobok predpokladaného odbytu v USA.

Strašiakom je smog

Nachádzame sa na významnej križovatke pre vývoj čínskeho automobilového priemyslu, a tým aj toho svetového,“ povedal počas návštevy Šanghaja šéf marketingu značky Vokswagen Jürgen Stackamann. Pokiaľ Čína uspeje, čo nie je vôbec isté, Peking sa ocitne v prvej línii inovácie globálneho automobilového priemyslu, teda sektora, ktorý po viac ako sto rokov formoval celé komunity a ich túžby. Absolútne nepredvídateľná pozícia ešte pred pár desiatkami rokov, keď bola Čína spájaná s úplne iným ekologickým dopravným prostriedkom – čiernym bicyklom Flying Pigeon.

Hlavným motorom zmien v doprave je obrovský...
Hlavným motorom zmien v doprave je obrovský smog, ktorý zahaľuje čínske mestá. Autor: SITA/AP, Mark Schiefelbein

Čína však nemá v otázke vývoja príliš na výber. Je, samozrejme, pravda, že elektrické autá krásne zapadajú do plánu stať sa svetovým lídrom v oblasti futuristických technológií ako umelá inteligencia, Čína sa však zároveň obáva temnej budúcnosti, v ktorej jej mestá stále prikrýva smog a krajina je závislá od zahraničných dodávok ropy. Elektrické autá sú aj preto v Pekingu, Šanghaji či Šen-čene čoraz bežnejšie a vplyv trendov jednej z najľudnatejších krajín sveta na zahraničné trhy je značný.

Číňania kupujú viac áut koncernu General Motors ako Američania a Čína je tiež druhým najväčším odberateľom americkej automobilky Tesla. General Motors a Ford minulý týždeň oznámili plán pridať do svojej ponuky 33 modelov s elektrickým pohonom, zatiaľ čo svetové značky vrátane Volkswagenu presúvajú veľkú časť výskumu a výroby elektromobilov do Číny. Čína na zahraničné spoločnosti zároveň tlačí, aby svoje poznatky zdieľali s domácimi firmami.

Čínske elektromobily na okraji záujmu

Mnohí tvrdia, že v Číne rastie domáca konkurencia zahraničným značkám za pomoci neférovej vládnej podpory. Čínski výrobcovia hovoria, že sa ich štát usiluje o politiku rozvoja špičkového priemyslu založenú na zdravom rozume. „V Číne máme v priemysle veľké šťastie, pretože vláda nám poskytuje základy,“ zhodnotil zakladateľ čínskej firmy NIO Company vyrábajúcej elektromobily Li Pin.

Číňania síce elektromobily vyrábajú, a to aj za...
Číňania síce elektromobily vyrábajú, a to aj za pomoci štedrých vládnych dotácií, no napriek tomu sa s nimi čínskym firmám preraziť nepodarilo. Ani v Číne, ani v zahraničí. Tamojších zákazníkov priťahuje najmä americká Tesla. Autor: Motor Trend

Napriek tomu čínske firmy nedokázali preraziť s vlastnými modelmi, a to tak na domácom trhu, ako ani v zahraničí. Väčšina čínskych elektromobilov je drahá a nevzhľadná, na rozdiel od elegantných línií a „jastrabích“ dverí najnovšieho modelu Tesla X. Od naplnenia ekologických cieľov tiež Čínu delí ďalšia prekážka. Skoro 75 % čínskej elektriny vzniká v tepelných elektrárňach, ktoré ovzdušie znečisťujú ešte viac ako spaľovanie benzínu. Aj s pohonom na elektrinu sú teda autá v Číne zatiaľ "špinavé“.

Zavedenie elektrických áut v Číne je aj tak logické. Tamojšie stiesnené a husto osídlené mestá znamenajú menšiu prepravnú vzdialenosť vhodnú práve pre elektromobily, pričom ďalšie cesty by pokryla rozvinutá sieť vysokorýchlostných železníc. „Neuvažujem o kúpe benzínového auta, pretože som sa dopočul, že budú zakázané,“ povedal právnik zo Šanghaja Siung Ťiang-chuaj. Vlastní dva elektromobily čínskej výroby a pochvaľuje si nízke prevádzkové náklady. „Myslím, že budúcnosť patrí elektrickým autám,“ dodal.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#elektromobily #Čína
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
9. 10. 2017zlacnenie1.136 €zlacnenie1.262 €
2. 10. 2017zdraženie1.139 €zlacnenie1.265 €
25. 9. 2017zdraženie1.133 €zlacnenie1.275 €
18. 9. 2017zdraženie1.120 €zlacnenie1.292 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk