Hovoriť o tom, že reálna spotreba áut nemá veľa spoločného s tou, ktorú udáva výrobca, by bolo nosením dreva do lesa. Všetky technologické vychytávky, ktoré sa presadili v posledných rokoch, ako downsizing, štart-stop systémy či plug-in hybridné technológie sú tu najmä preto, aby dokázali účinne „oklamať“ dlhé roky platnú metodiku testov spotreby paliva známu ako NEDC. Výrobcovia áut pritom prejavili mimoriadnu vynaliezavosť ako využiť každú legislatívnu medzeru vo svoj prospech a aspoň na papieri znížiť spotrebu a tým aj ostro sledované emisie CO2 či oxidov dusíka.
Dokazuje to aj najnovšia štúdia Medzinárodnej rady pre čistotu dopravy (International Council on Clean Transportation, ICCT), ktorá udáva, že v rámci Európskej únie je v súčasnosti rozdiel medzi udávanou a skutočnou spotrebou paliva priemerne 42 %! Znamená to asi toľko, že ak máte auto, pri ktorom výrobca deklaruje oficiálny priemer piatich litrov, v skutočnosti si z nádrže potiahne každých 100 kilometrov viac ako sedem. Pritom pred desiatimi rokmi sa tento rozdiel pohyboval len na úrovni šestnástich percent. To sa ešte nikomu nesnívalo o malobjemových turbomotoroch.
Takže, v skutočnosti spotreba áut prakticky neklesla. Pre majiteľov áut to znamená, že ročne dávajú na palivo priemerne o 400 eur viac, než by mali. Ešte väčší rozdiel, až vo výške 45 %, je pri firemných autách, kde si ich užívatelia nedávajú príliš veľký pozor na ekonomiku prevádzky. Pri osobných je to 39 %. Najväčšími hriešnikmi sú však plug-in hybridy, teda „zástrčkové hybridy“. Podľa ICCT je v skutočnosti ich elektrický dojazd o 70 % kratší, než udáva výrobca, čo vedie k výslednej odchýlke v spotrebe rekordných 176 %. Zo štúdie tiež vyplýva, že pri naftových autách je rozdiel v udávanej a skutočnej spotrebe o 5 % vyšší než u benzínových.
A čo bude v budúcnosti? ICCT priznáva, že vplyvom zavedenia novej metodiky merania spotreby WLTP (WorldHarmonized Light Vehicles Test Procedure), ktorá je realite o čosi bližšie a je platná od septembra, sa v posledných mesiacoch rast odchýlky mierne spomalil. V septembri 2018, keď bude platná pre všetky nové autá, by mal rozdiel klesnúť oproti súčasnosti asi o 20 %. ICCT však jedným dychom dodáva, že len krátkodobo, pretože aj nový cyklus obsahuje medzery v pravidlách, ktoré začnú výrobcovia áut využívať. Predpokladá preto, že postupom času sa nožnice medzi fikciou a realitou začnú opäť otvárať.
Organizácia z tohto dôvodu navrhuje, aby sa Európa inšpirovala Spojenými štátmi americkými, kde agentúra EPA testuje vozidlá nielen v mestách a na diaľniciach, ale aj so zapnutou klimatizáciou a pri nízkych teplotách. Test je natoľko dôsledný, že ho nemožno oklamať štart-stop systémom a ak je zistená veľká odchýlka, prichádza na rad represia. Svoje by o pokutách v USA vedeli povedať napríklad automobilky Hyundai, Kia, Ford či BMW. Výsledkom je, že za Atlantikom majú zákazníci najobjektívnejšie údaje o spotrebe svojich vozidiel.
Presne na opačnom konci je Japonsko, ktoré dokázalo ešte donedávna vylepšovať spotrebu až o 60 %. Po zavedení novej metodiky JC08 síce tento rozdiel klesol, ale súčasných 50 % je stále rekordný.
Ako sa vyvíjala odchýlka v spotrebe
Rok | Odchýlka |
---|---|
2001 | 9 % |
2002 | 10 % |
2003 | 11 % |
2004 | 12 % |
2005 | 11 % |
2006 | 14 % |
2007 | 16 % |
2008 | 18 % |
2009 | 20 % |
2010 | 23 % |
2011 | 27 % |
2012 | 28 % |
2013 | 33 % |
2014 | 37 % |
2015 | 41 % |
2016 | 42 % |