Budeme mať v autách merače spotreby? Brusel to chce

04.12.2017 19:00

Ako donútiť výrobcov áut k pravdivým údajom o spotrebe paliva? Brusel zvažuje povinnú montáž meračov spotreby od roku 2020.

Merače spotreby sú bežnou súčasťou áut....
Merače spotreby sú bežnou súčasťou áut. Problémom je, že údaje palubného počítača nie sú dostupné úradom. To chce Európska komisia zmeniť. Autor: Škoda-Auto

Na svete je nová metodika merania spotreby WLTP. Tá má k realite bližšie, ako predošlá NEDC, ktorá za posledných pätnásť rokov spôsobila, že rozdiel medzi normovanou a skutočnou spotrebou je až 42 %. Teda, že autá „žerú“ o 42 % viac paliva, ako tvrdí výrobca. Presne tento údaj uviedla Medzinárodná rada pre čistotu dopravy (ICCT). Lenže podľa expertov ani zmeny v meraní stačiť nebudú. Odhadujú, že nožničky medzi fikciou a realitou sa zatvoria len na polovicu a že skutočná konzumácia paliva ostane vyššia asi o 20 až 25 %.

Preto sa podľa nemeckého Spiegelu rodí v Bruseli návrh, aby boli všetky vozidlá povinne vybavené meračom spotreby paliva. Táto povinnosť by mala platiť pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá od roku 2020. V prvom roku by sa týkala nových modelov, ktoré podstupujú homologizáciu, a rok na to všetkých nových áut predávaných v únii. „Výrobcovia áut sa v minulosti naučili manipulovať s výsledkami testov a my musíme dávať pozor, aby sa to isté nestalo aj pri novej metodike WLTP,“ uviedla úradníčka komisie.

Na grémiu EÚ sa zavedenie meračov tento rok preberalo viackrát a viaceré štáty sa k nemu vraj stavajú pozitívne. Komisia si od tohto kroku sľubuje, že merače zaistia, aby sa skutočné hodnoty spotreby ešte viac neodchýlili. Zároveň by umožnili kontrolu emisií skleníkového CO2, keďže jeho produkcia je úmerná spotrebe paliva. Výhodou je, že riešenie by nemalo mať dosah na cenu nových áut, pretože palubné počítače sú dnes samozrejmosťou. Problémom je len to, že ich údaje nie sú dostupné tretím osobám. Zmena by tak stále len jedno euro na auto.

Tento odhad pochádza z Kalifornie, ktorá zavedie povinné merače už v roku 2019. Komisia chce, aby členské štáty o návrhu hlasovali na jar 2018. Následne má byť preverený Európskym parlamentom a radou ministrov. Schválenie by mohlo prebehnúť do konca budúceho roka. Pre automobilky, ktoré sa už teraz trápia s novou metodikou WLTP, to bude ďalšia záťaž. Do roku 2021 musia totiž znížiť flotilové emisie CO2 na 95 gramov na kilometer. A o čo menší bude „manévrovací priestor“ v normovanej spotrebe, o to viac technológií budú musieť nasadiť na dosiahnutie noriem. Tie však stáť euro zákazníkov nebudú.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#WLTP #spotreba paliva #NEDC #merače spotreby #autá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
27. 11. 20171.174 €zlacnenie1.299 €
20. 11. 2017zlacnenie1.174 €zlacnenie1.302 €
13. 11. 2017zdraženie1.178 €zdraženie1.330 €
6. 11. 2017zdraženie1.172 €zdraženie1.327 €
30. 10. 2017zdraženie1.162 €zdraženie1.297 €
23. 10. 2017zdraženie1.151 €zlacnenie1.267 €
16. 10. 2017zlacnenie1.134 €zdraženie1.271 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk