Ťahá Opel PSA ku dnu? Emisie to naznačujú

Kúpa automobilky Opel zo strany koncernu PSA nemusí byť ternom, ako si Francúzi mysleli. Po fúzii to už priznávajú aj oni sami a od bývalého vlastníka, koncernu GM, požadujú kompenzáciu. Vraj až do výšky 800 miliónov eur. O čo vlastne ide?

13.12.2017 16:00
debata (3)
Koncern GM deklaroval pri predaji, že značka...
Opel - emisie Koncern GM deklaroval pri predaji, že značka Opel dokáže v budúcnosti splniť emisné normy. Teraz to tak nevyzerá.

V lete bol úspešne zavŕšený predaj európskej divízie koncernu GM do rúk nového vlastníka, francúzskeho koncernu PSA. Francúzi tak rozšírili portfólio značiek Peugeot, Citroen a DS o Opel a Vauxhall. Američania sa zas zbavili stratovej automobilky, ktorá sa už od roku 1999 topí v červených číslach. Minulý mesiac dokonca koncern PSA predstavil strategický plán Pace, ktorý načrtol hlavný trend značky Opel pod francúzskymi krídlami. Všetko sa zdalo ideálne a plné optimizmu.

O to viac šokovala správa spred pár dní, že PSA bude od GM žiadať časť peňazí za Opel späť. A ešte šokujúcejšia bola suma, ktorá sa má vyšplhať až na 800 miliónov eur. To je viac ako polovica kúpnej sumy, ktorá predstavovala 1,3 miliardy. Za všetkým majú stáť emisie. PSA tvrdí, že Opel ho priviedol do omylu v jeho emisnej stratégii v najbližších rokoch. Ak to preložíme, znamená to, že dosiahnuť požadované zníženie emisných limitov zo súčasných 130 g/km na 95 gramov na vozidlo do roku 2021 bude s technikou Opel ťažšie, a najmä drahšie, ako tvrdili zástupcovia americkej strany.

Účinným liekom na flotilové emisie mal byť... Foto: Opel
Opel Ampera-e - 2016 Účinným liekom na flotilové emisie mal byť elektromobil Opel Ampera. O ten ale nie je záujem.

PSA teraz pri neplnení noriem hrozia stámiliónové pokuty. „Pár týždňov po dokončení dohody sme zistili, že Opel ide v rámci emisií proti múru,“ vyjadril sa sám šéf francúzskeho koncernu Carlos Tavares. „Naše tímy sa dali do práce, aby prepracovali produktové a technologické stratégie Opelu. Pokiaľ totiž zlyháte v plnení limitov Európskej únie, pokuta, ktorou budete zasiahnutý, môže byť vážnou hrozbou pre ďalšiu existenciu firmy.

Podľa štúdie spoločnosti PA Consulting mal Opel prekračovať limity flotilových emisií v budúcnosti len o 3,7 gramu na kilometer a tieto vykompenzovať predajom elektrickej Ampery s nulovými emisiami. Keďže predpisy umožňujú za čisté elektromobily viacnásobný odpočet, takzvané superkredity, nemal to byť veľký problém. Ukázalo sa však, že o Amperu nie je záujem. Na plány predať 20 000 kusov musí Opel jednoducho zabudnúť. Za takýchto okolností prekročí značka limity minimálne o šesť percent.

Navyše Američania PSA vraj zatajili, že na každej Ampere prerábal Opel 10 000 eur. Ďalšie nadlimitné gramy CO2 pribudnú z dôvodu poklesu predaja naftových áut, rastu odbytu ťažších SUV a crossoverov a tiež vplyvom novej metodiky merania spotreby WLTP. Takže podľa PSA hrozí, že celkové prekročenie emisií dosiahne 10 %. To by predstavovalo pokutu miliardu eur ročne. Francúzom teraz neostáva nič iné, ako prepracovať Opely na technológiu PSA skôr, ako plánovali, a práve za to požadujú kompenzáciu.

Podľa hovorcu GM Davida Caldwella poskytol koncern francúzskym partnerom všetky relevantné informácie. "PSA za pomoci svojich zamestnancov a mnohých expertov a právnikov podstúpilo zdĺhavý proces, takže by malo o značke Opel vedieť všetko,” dodal. Nevyzerá to teda tak, že na francúzsky účet teraz poputuje požadovaná suma. Skôr sa zdá, že PSA v procese podcenilo niektoré faktory, presnejšie čosi zbabralo. Veď šéfka GM Marry Barra uviedla už pri ohlásení dohody, že Opelu sa koncern zbavuje najmä kvôli vyšším nákladom spojeným s emisnými reguláciami v EÚ v budúcnosti.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Opel #PSA
Články podľa značiek