Rinspeed Snap: Autonómny 'skejtbord' chce skončiť so zápchami

Rinspeed predstaví na autosalóne v Detroite koncept Snap. Nezaujme síce dizajnom, no konštrukciou určite áno. Základom je elektrická autonómna platforma. A na tú je možné inštalovať prakticky ľubovoľnú karosériu.

15.12.2017 16:00
debata (1)
Dizajn štúdie Snap je veľmi jednoduchý, no... Foto: Rinspeed
Rinspeed Snap Concept - 2017 Dizajn štúdie Snap je veľmi jednoduchý, no funkčný. Tvorí ho samostatná hnacia platforma a mimoriadne priestranná kabína.

Koncept Snap, ktorý je už v poradí dvadsiatou štvrtou štúdiou švajčiarskej spoločnosti Rinspeed, rieši opäť budúcnosť mestskej mobility. Lenže ide ďalej ako napríklad príbuzná štúdia microMAX. Tá bola akýmsi autonómnym autobusom na zavolanie. Snap síce tiež počíta s plne automatizovaným riadením bez vodiča, ale konštrukciu vozidla rozdeľuje na dve úplne samostatné časti. Základom je platforma vybavená všetkým potrebným pre pohon.

Platforma obsahuje všetko potrebné pre... Foto: Rinspeed
Rinspeed Snap Concept - 2017 Platforma obsahuje všetko potrebné pre prevádzku – batérie, motory aj sústavu senzorov a lidarov pre autonómnu jazdu.

Sú v nej zabudované LiFePO4 batérie s kapacitou 12 kWh aj elektromotory. Keďže obe nápravy majú riadené kolesá, dokáže sa Snap napriek veľkému rázvoru až 3 250 mm, otočiť takmer na mieste. Autonómna platforma umožňuje montáž ľubovoľnej karosérie. A keďže technika zaberá minimum miesta, ponúka koncept pri dĺžke 4 865, šírke 1 960 a výške až 1 842 mm obrovský vnútorný priestor. Zo Snapu sa potom môže stať autonómna nákladná dodávka, kuriérske vozidlo, mikrobus či karavan.

Oddelenie kabíny a podvozku umožňuje aj vďaka... Foto: Rinspeed
Rinspeed Snap Concept - 2017 Oddelenie kabíny a podvozku umožňuje aj vďaka hydraulickým nohám rýchlu výmenu karosérie. Snap sa tak môže za pár minút zmeniť z mikrobusu napríklad na dodávku.

Má to aj ekologické výhody. Rinspeed totiž tvrdí, že samotná karoséria sa opotrebováva rýchlejšie ako samotný pohon. Po skončení životnosti kabíny je teda možné ľahko ju vymeniť. Čo z toho vyplýva? Netreba meniť a následne recyklovať celé vozidlo. Samotná platforma, ktorú švajčiarska spoločnosť označuje za akýsi skejtbord, je dokonca schopná prevádzky bez karosérie. Môže sa z nej stať mobilná nákladná plošina. Výmena karosérie je pritom extrémne jednoduchá. Nadvihne sa na štyroch hydraulických nohách, čím sa uvoľní podvozok.

Samostatná karoséria bez podvozku môže zas... Foto: Rinspeed
Rinspeed Snap Concept - 2017 Samostatná karoséria bez podvozku môže zas slúžiť ako unimobunka.

Samostatná karoséria bez podvozku môže zas slúžiť ako unimobunka. Rinspeed Snap je vybavený veľkým množstvom senzorov a lidarov, ktoré ustavične mapujú okolitý priestor. Spolu s dátami navigácie od spoločnosti TomTom to znamená schopnosť pohybovať sa úplne samostatne. Vodiča nahradí centrálny dispečing, ktorý bude riadiť prevádzku stoviek týchto áut. Ich využitie by tak viedlo k lepšej organizácii dopravy v mestách a k zníženiu počtu osobných áut. Z toho vyplýva aj menej zápch, menej znečistenia a menej dopravných nehôd.

Rinspeed Snap Concept - 2017
Rinspeed Snap Concept - 2017
+17Rinspeed Snap Concept - 2017

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Rinspeed #Rinspeed Snap
Články podľa značiek