Spaľovacie motory sú síce na čiernej listine, ale potrvá ešte desiatky rokov, kým autá prejdú na čisto elektrický pohon. Dovtedy musia automobilky zlepšovať ich emisie v súlade s „vražednými“ normami, ktoré na ne v budúcnosti čakajú. A tak sa začínajú zaujímať o každý detail, ktorý by umožnil zvýšiť účinnosť motorov s vnútorným spaľovaním. V súčasnosti sa totiž pohybuje okolo 35 %. Zvyšok energie sa „utopí“ v mechanických a najmä tepelných stratách. Práve to rieši britský projekt Viper2 (Vehicle Integrated Powertrain Energy Recovery).
Znamená to čosi ako „vstavaný systém zachytávania energie pohonnej jednotky“. Nápad nie je rozhodne nový. Mechanické riešenia sa objavili už v deväťdesiatych rokoch v nákladných vozidlách. Konštruktéri chcú teraz z unikajúcej energie výfukových plynov vyrobiť elektrickú energiu, a to s využitím takzvaného Seebeckovho javu. Princíp spočíva v použití dvoch materiálov, medzi ktorými vzniká na základe rozdielu teplôt elektrické napätie. Cieľom je obnoviť 300 wattov. Slúži na to termostatický generátor TEG.
Je umiestnený tesne za katalyzátorom, teda v oblasti, kde majú výfukové plyny stále vysokú teplotu. Jeden materiál je pripojený priamo k výfuku a druhý chladený chladiacim systémom vozidla. Čím je totiž rozdiel teplôt vyšší, tým väčšie je napätie. Autori projektu, ktorý dotuje britská vláda a za ktorým stoja automobilky Jaguar Land Rover, Ford a tiež Nottinghamská univerzita, tvrdia, že TEG by dokázal ušetriť päť percent paliva. Získanú energiu je pritom možné využiť pre potreby elektrickej sústavy vozidla alebo pri hybridoch priamo na pohon.
Systém je modulárny a môže mať rôznu dĺžku. To preto, aby ho bolo možné použiť pre rôzne druhy motorov. Limitom nie je palivo ani počet valcov. Prvé TEG-y sú už nainštalované v testovacích vozidlách rôznych značiek. Na druhej strane predstavitelia projektu priznávajú, že ide stále o výskum, ktorý má preukázať životaschopnosť technológie. Musí byť efektívna a cenovo dostupná. Inak nemá šancu na vstup do automobilového priemyslu. Takže sa ešte netešme. Paul Chandler, vedúci projektu, tvrdí, že finálne riešenie by malo byť hotové až v roku 2025.