Citroën U55 Currus Cityrama: Parížske 'UFO' ohromilo svet

Ak by ste navštívili francúzsku metropolu v šesťdesiatych rokoch, videli by ste premávať v jej uliciach nielen futuristický Citroën DS, ale tiež nemenej fascinujúci autobus Currus Cytyrama. Vyhliadkové UFO bolo neprehliadnuteľnou súčasťou bulváru Champs Élysées či nábrežia Quai Voltaire.

06.01.2018 07:00
debata
Oblý presklený doubledecker pre vyhliadkové... Foto: Currus
Citroën U55 Currus Cityrama Oblý presklený doubledecker pre vyhliadkové jazdy Parížom postavila karosáreň Currus. Podvozok však vychádzal z úžitkového Citroënu U55.

Citroën síce svet fascinoval najmä pokrokovými osobnými autami, no nechýbal ani na trhu tých úžitkových. Od roku 1953 vyrábal nákladiak U55, ktorý vďaka bacuľatej prednej časti rýchlo získal prezývku „krasonos“. V podstate išlo o univerzálny podvozok vybavený naftovým šesťvalcom, ktorý dával z objemu 5,18 litra 63 kW. K dispozícii bola aj slabšia benzínová verzia s objemom 4,58 l a výkonom 54 kW. Na tomto základe s troma druhmi rázvoru bolo možné postaviť prakticky akékoľvek úžitkové auto. Od valníka cez ťahač až po autobus.

Do roku 1965 vzniklo 54 898 rôznych verzií, ktoré „obliekal“ nielen samotný Citroën, ale aj karosárne Huliez či Currus. Práve druhá z nich stojí za futuristickým projektom autobusu Citroën U55 Currus. Dostala totiž zákazku od cestovnej kancelárie Groupe Cityrama, špecializujúcej sa na turistické prehliadky Paríža. Ponuka na trhu autobusov jej nevyhovovala a tak sa obrátila na karosáreň. Vzniknúť malo celkom desať exemplárov vyhliadkových autobusov. Výsledkom sa stalo skutočné aerodynamické UFO, ktoré aj v časoch odvážnych experimentov vyrážalo v uliciach Paríža dych.

Karosáreň Currus sa špecializovala na prácu s... Foto: Currus
Citroën U55 Currus Cityrama Karosáreň Currus sa špecializovala na prácu s plexisklom a na vyhliadkovom autobuse doviedla svoje remeslo do dokonalosti. Jej produkt bol doslova skleník na kolesách.

Na podvozku U55 vznikol dvojposchodový „skleník“, ktorý doprial cestujúcim úžasný panoramatický výhľad. Veď zo skla či plexiskla bola prakticky celá strecha, navyše ju bolo možné v teplom počasí otvoriť. Tónované okná aspoň sčasti bránili prehrievaniu kabíny, veď o klimatizácii sa Currusu ani nesnívalo. Dizajnéri sa na tomto oblom stroji doslova vybláznili. Vpredu inštalovali zvláštnu plutvu a vzadu rám, ktorý lemoval kabínu. Pripomínal spojler či skôr kryt vrtule vznášadla. Tento pocit umocňovali aj zadné zakryté kolesá. Dolu sa zmestilo tridsať a hore dvadsať cestujúcich.

Interiér ponúkol miesto päťdesiatim cestujúcim.... Foto: Currus
Citroën U55 Currus Cityrama Interiér ponúkol miesto päťdesiatim cestujúcim. Tridsiatim dole a dvadsiatim na hornom poschodí. Každé sedadlo bolo vybavené dvoma reproduktormi. Výklad prehliadky prebiehal až v ôsmich svetových jazykoch.

Currusy sa stali koncom päťdesiatych a v priebehu šesťdesiatych rokov neodmysliteľnou súčasťou koloritu Paríža. Vidieť ste ich mohli na Champs Élysées či nábreží Seiny Quai Voltaire. Rovnako futuristicky pôsobili v interiéri. Každé z plyšom čalúnených sedadiel bolo vybavené dvoma reproduktormi. Cez ne sa mohli turisti dozvedieť informácie o parížskej metropole v ôsmich svetových jazykoch. Nakoniec vzniklo len päť z plánovaných desiatich kusov. Posledný z nich slúžil až do roku 1980, teda viac ako dve desaťročia. Do rúk ich dostali len tí najlepší vodiči. Možno aj preto, že vysoké ťažisko a subtílna kabína neveštili veľkú bezpečnosť.

Za ten čas stihli tieto unikátne ufá aj filmovú kariéru. Napríklad v komédii Smoliar s Louisom de Funesom. A kde sú tieto vzácne kreácie dnes? Informácie sú len o jednom exemplári, ktorý však v súčasnom stave nie je schopný prevádzky. Zub času urobil svoje a tak čaká na renováciu.

Citroën U55 Currus Cityrama
Citroën U55 Currus Cityrama
+11Citroën U55 Currus Cityrama

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Citroen #Currus #Cityrama
Články podľa značiek