Len pred pár týždňami ukázala americká Tesla prototyp druhej generácie Roadsteru. A sprevádzali ho samé superlatívy. Veď tento elektromobil zrýchľuje na stovku za 1,9 sekundy. To nezvládnu ani najlepšie hyperšporty typu Bugatti Chiron, Koenigsegge One:1, Porsche 911 Spyder či McLaren P1. Rovnako fascinujúca je akcelerácia na 160 km/h za 4,2 sekundy a zdolanie štvrť míle za 8,8 sekundy. Takže Tesla Roadster si nárokuje na titul najrýchlejšieho elektromobilu planéty.
Do výroby sa ale tak rýchlo nechystá. Napriek spusteniu objednávkového systému sa má dostať k prvým zákazníkom až v roku 2020. Vtedy už ale možno nebude najrýchlejším elektromobilom sveta. Tvrdí to taiwanská spoločnosť Xing Mobility so sídlom v Taipeji. Tá postavila prototyp športového elektromobilu Miss R, ktorý by chcel zvládať šprint na stovku ešte o desatinku sekundy rýchlejšie a dosiahnuť maximálku až 270 km/h, teda ešte o 20 km/h viac ako Tesla Roadster. Za všetkým stoja elektromotory s výkonom neuveriteľných 1 000 kW.
Zásobovať ich dostatkom elektrickej energie znamená pre akumulátory obrovskú záťaž. Preto musia byť dostatočne chladené. A práve v chladiacom systéme sa podľa Xing Mobility skrýva tajomstvo Miss R. Modulárne batérie využívajú princíp „lega“. V každej batérii sa nachádza celkovo 42 lítiových článkov, a to v špeciálnom chladiacom médiu Novec 7200 od spoločnosti 3M. Pikantné pritom je, že táto nevodivá kvapalina bola vyvinutá na celkom iné účely. Už roky sa používa napríklad na hasenie požiarov, chladenie počítačov, ale tiež ako čistiace rozpúšťadlo.
Zároveň je veľmi bezpečná, chemicky stabilná a šetrná k životnému prostrediu. "Aj napriek tomu, že Novec našiel využitie v mnohých oblastiach, až spoločnosť Xing Mobility napadlo použiť ho na chladenie batérií. Je to skvelá ukážka toho, ako môže jedna inovácia viesť k ďalším,“ píše sa v správe spoločnosti 3M. Xing Mobility priznáva, že vozidlo Miss R je ešte len v štádiu vývoja. Už tento rok má však vzniknúť dvadsať exemplárov. To napriek tomu, že Xing Mobility nemá v pláne stať sa svetovým výrobcom elektromobilov. Vidí sa skôr v pozícii veľkého dodávateľa pohonných systémov pre elektrické vozidlá.