Nie je to tak dávno, čo rebríčku nemeckých prémiových značiek kraľovalo BMW. Jednoznačným lídrom bolo ešte v roku 2015. Predvlani mu však už dýchal na krk Stuttgart, po tom, čo sa mu podarilo predbehnúť Audi. Dokonca sa hádali, kto je prvý, keďže BMW započítalo do svojich predajov aj odbyt značiek Mini a Rolls-Royce. Ak sme sa však na spor pozreli len cez optiku samotných značiek, bol Mercedes-Benz jednotkou už v roku 2016. Teraz sú však už akékoľvek spory zbytočné. Automobilke zo Stuttgartu sa totiž vlani naozaj darilo a o jej prvenstve niet pochýb.
Pritom to neznamená, že by najväčší konkurenti Mercedesu-Benz pomáhali. Audi zvýšilo celosvetový odbyt o 0,6 %, na konečných 1 878 100 vozidiel a BMW o 4,2 %, na 2 088 233 kusov. Lenže Stuttgart ohlásil predaj až 2 289 344 áut, čo je medziročný nárast až o 9,9 %. Predal tak o 200 000 vozidiel viac ako BMW, pričom to stále započítalo do výsledkov značku Mini. Pre Mercedes-Benz to znamená historický rekord. Najväčší podiel na tom mal rastúci odbyt v Číne, kde trojcípa hviezda našla o 26 % viac zákazníkov ako v roku 2015, kým BMW „len“ o 15 % viac.
Rozhodovalo sa aj v Európe, kde Mercedes-Benz narástol o 6,4 a BMW o nepatrné percento. Za Atlantikom to ale až taká sláva nebola. Mercedes aj BMW tu predali menej áut ako rok predtým. V pluse s nárastom 7,8 % bolo len Audi. To ale nedokázalo vykompenzovať stagnáciu v Európe (+ 0,4 %) a v Číne (+ 1,1 %). Z hľadiska modelov pomohla Mercedesu-Benz najmä nová trieda E. Od januára do decembra zamierilo k zákazníkom 350 000 exemplárov, teda až o 40 % viac ako rok predtým. Jednotkou však stále ostáva céčko s výsledkom 415 000 kusov.
No najväčší nárast zaznamenalo BMW s modelovým radom 1, ktorého sa predalo 1 201 968 kusov, až o 14,7 % viac. Svojím podielom prispela športová divízia M. Na AMG síce nemá, ale odbyt 80 795 kusov vozidiel znamenal historický rekord a rast až o 19,1 %. To ale nie je prípad Audi, ktoré za svojimi rivalmi vlani zaostalo. Doplatilo najmä na slabší odbyt začiatkom roka. Najväčšiu radosť mu robili nové SUV, teda rodina Q, z ktorej putovalo k zákazníkom 689 150 vozidiel, pričom najväčší úspech zaznamenalo nové Audi Q5 s odbytom 281 850 kusov.
Porovnanie predajov nemeckých prémiových značiek (2017)
Celosvetový predaj (ks) | 1 878 100 | 2 088 283 | 2 289 344 |
---|---|---|---|
Medziročná zmena (%) | +0,6 | +4,2 | +9,9 |
Európa (ks) | 860 600 | 1 100 975 | 955 301 |
Medziročná zmena (%) | +0,4 | +0,9 | +6,4 |
Čína (ks) | 597 866 | 594 388 | 587 868 |
Medziročná zmena (%) | +1,1 | +15,1 | +25,9 |
USA (ks) | 226 511 | 352 790 | 337 246 |
Medziročná zmena (%) | +7,8 | –3,4 | –0,9 |