Bugatti predstavilo revolučné brzdy. Vyrába ich 3D tlačou

O tom, že 1 500-koňové Bugatti Chiron má výkonný brzdový systém, asi nik nepochybuje. Napriek tomu si budú môcť majitelia ďalších exemplárov priplatiť za ešte účinnejšie titánové. Po prvýkrát v histórii automobilka z Molsheimu pri ich výrobe použila 3D tlač.

25.01.2018 12:00
debata
Nový titánový brzdový strmeň je až o 40 % ľahší... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - brzdy Nový titánový brzdový strmeň je až o 40 % ľahší ako hliníkový. Pritom je pevnejší. Výroba jedného trvá až 45 hodín.

Bugatti nie je len výrobcom hyperšportu Chiron, ale aj laboratóriom pre celý koncern Volkswagen. Práve tu štartujú technológie, ktoré sa možno neskôr dostanú aj k iným značkám. Najnovším príkladom sú revolučné titánové brzdy. Zákazníci si ich budú môcť objednať v druhej polovici roka. A sú skutočne unikátne. Po prvýkrát v histórii využilo totiž práve Bugatti pri výrobe brzdových strmeňov technológiu 3D tlače.

Pozostávajú z až 2 213 vrstiev titánového prášku. Priestorová tlačiareň postupným vrstvením pomocou 400-wattového lasera a pri teplote 700 stupňov Celzia vytlačí 41 cm dlhý, 21 cm široký a 14 cm vysoký brzdový strmeň. Rozmery ho klasifikujú do pozície vôbec najväčšieho titánového komponentu vyrobeného 3D tlačou. Celý proces zaberie 45 hodín vrátane jedenástich hodín leštenia na špeciálnej fréze. Výhodou je najmä nízka hmotnosť.

Každý strmeň pozostáva z 2 213 vrstiev... Foto: Bugatti
Bugatti Chiron - brzdy Každý strmeň pozostáva z 2 213 vrstiev hliníkového prášku. O jeho nanášanie sa stará 400-wattový laser priestorovej tlačiarne.

V porovnaní s menším hliníkovým strmeňom je nový produkt až o 40 % ľahší. Váži presne 2,9 kg. Na neodpružených hmotách tak Bugatti ušetrí na každom kolese približne dva kilogramy. To nie je pri extrémnom hyperšporte zanedbateľné. Zároveň sú strmene mimoriadne pevné a odolné. Vydržia tlak 125 kg na štvorcový milimeter. Cenu nových bŕzd síce nepoznáme, no nepochybne sa bude pohybovať v desiatkach tisíc eur.

Ide pritom o prvý príplatkový prvok v plánovanom rozšírení ponuky o ďalšie komponenty vyrobené touto technológiou. Bugatti predpokladá, že práve to postupom času stlačí cenu nadol a umožní využívať podobné prvky aj v autách nižších kategórií.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bugatti #Bugatti Chiron #brzdy
Články podľa značiek