Prídu vodiči autobusov o ’flek’? Vo Švédsku už jazdia bez nich

V Štokholme sa postarali o rozruch. Tamojšie prostriedky verejnej dopravy obohatili prvé robotické autobusy. Ľudí vozia bez vodičov.

01.02.2018 16:00
debata (6)
Malý autonómny autobus spoločnosti Nobina... Foto: Nobina
Nobina - autonómny autobus Malý autonómny autobus spoločnosti Nobina testujú v reálnej premávke v Štokholme. Zatiaľ v okrajovej časti mesta.

Doteraz takmer nepredstaviteľné sa stalo skutočnosťou. Autonómne autá už síce jazdia, ale zatiaľ len experimentálne. Vo Švédsku je situácia iná. V Štokholme nasadili do ostrej prevádzky malý autobus bez vodiča. Premáva na trati dlhej 1,5 kilometra a odvezie maximálne dvanásť cestujúcich. Nemá ostať sám. Spoločnosť Nobina, ktorá robotický autobus vyvinula, si myslí, že je ideálny pre okrajové časti miest, kde sa neoplatí nasadzovať veľké vozidlá.

Malý elektrický autobus bez vodiča, ktorý dizajnom pripomína akýsi transportér, je vybavený systémom kamier a lidarov, ktoré mapujú blízke aj vzdialené okolie. Vďaka riadiacej jednotke a dátam GPS sa potom dokáže autonómny stroj pohybovať na určenej trati. Zvláda nielen zastavovať na zastávkach, ale tiež si poradí s nečakanými situáciami, napríklad obchádzaním áut a iných prekážok. Kvôli legislatíve a bezpečnosti je však vo vozidle stále prítomný školený pracovník.

Nazvať ho šoférom by bolo trúfalé. Robotický autobus nemá totiž volant ani pedále. Vystačí si s joystickom, pomocou ktorého je možné zasiahnuť v krízovej situácii, napríklad autobus zastaviť. Švédi nie sú prví, ktorí sa na čosi podobné podujali. V bavorských kúpeľoch Bad Birnbach už od novembra minulého roka jazdí malý autonómny autobus rýchlosťou 20 km/h. A to medzi centrom a kúpeľmi. Tento rok sa má jeho trasa predĺžiť.

Hromadná doprava je pre autonómne riadenie priam ako stvorená. Vozidlá, jazdiace po pravidelných linkách, môžu totiž dokonale poznať a spoznávať prostredie, v ktorom sa pohybujú. Mercedes-Benz už napríklad testuje v Holandsku experimentálny 12-metrový Future Bus s technológiou CityPilot, ktorý premáva na linke číslo 300 medzi mestom Haarlem a letiskom vzdialeným 20 km od centra. Zatiaľ bez cestujúcich a so šoférom na palube, ktorý dohliada na bezpečnosť autonómnej jazdy.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #autobus #Štokholm #autonómne riadenie #autopilot #Nobina
Články podľa značiek