Mazda vyvíja motory SkyActiv-3. Majú byť čistejšie ako elektromobily

Mazda stále verí spaľovacím motorom. Po novej generácii agregátov SkyActiv-X s homogénnym spaľovaním vyvíja ďalšiu. Tá by mala zaťažiť životné prostredie ešte menej ako elektrické autá, považované za jediné riešenie, ako skoncovať s emisiami.

01.02.2018 12:00
debata (1)
Nová generácia motorov SkyActiv-3 má mať... Foto: Mazda
Mazda - motor SkyActiv Nová generácia motorov SkyActiv-3 má mať neuveriteľnú účinnosť až 56 %. Pravdepodobne aj za využitia istej formy elektrifikácie.

Mazda išla vždy proti prúdu. V súčasnosti nemá v ponuke žiaden hybrid, plug-in hybrid ani elektromobil. Nenaletela tiež na trend downsizingu. Vyrába jediný model s benzínovým turbomotorom. Napriek tomu bola v USA vyhodnotená ako značka s najnižšou priemernou spotrebou v reálnej premávke. A zmeniť sa to celkom nemá ani v budúcnosti, v ktorej mnohí lámu palicu nad motormi s vnútorným spaľovaním a ako jedené riešenie vidia elektromobily.

Mazda nie. V súčasnosti finišuje na vývoji revolučného benzínového motora SkyActiv-X, ktorý bude síce spaľovať benzín, no okrem klasického zážihového cyklu využije aj vznetový spolu s homogénnym spaľovaním a so spaľovaním extrémne chudobnej zmesi. Novinka sa predstaví v novej Mazde 3 už tento rok. No zároveň pracuje na ďalšej generácii spaľovacích motorov SkyActiv-3. Potvrdil to šéf vývoja motorov Mazdy Mitsuo Hitomi. A tvrdí, že účinnosť týchto motorov má v porovnaní so Skyactiv-X narásť až o približne 27 %.

Konkrétne hovorí o účinnosti 56 %, čo je naozaj úžasné, pretože motor Skyactiv-X má účinnosť 44 %, ktorá je sama osebe rekordná a aj motory kombinované s elektromotorom sa nedostanú vyššie ako na 41 %. Hitomi dokonca tvrdí, že ak zoberieme do úvahy celý proces výroby, aj s ťažbou ropy či výrobou elektrickej energie, budú nové modely Mazdy s týmito spaľovacími motormi čistejšie ako elektromobily. Tie síce majú účinnosť elektromotorov až 90 %, ale proti tejto efektivite ide nie práve najčistejší proces produkcie elektrickej energie.

Kedy sa nových motorov dočkáme, Mazda neuviedla. Vzhľadom na skutočnosť, že len teraz štartuje kariéru prvého agregátu rodiny SkyActiv-X, to tak skoro nebude. Najskôr v polovici ďalšieho desaťročia. Rozhodne príde oveľa skôr s ohláseným dieselom SkyActiv-D druhej generácie, plug-in hybridom a čistým elektromobilom. Mild-hybrid a elektromobil sú plánované už na tento rok. Krok Mazdy smerom k elektrifikácii si však vynucuje skôr tlak na emisie daný metodikou ich monitorovania ako samotná logika. Je však možné predpokladať, že tieto skúsenosti využije aj pri vývoji motorov SkyActiv-3.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Skyactiv #SkyActiv-X #SkyActiv-3
Články podľa značiek