
Americká spoločnosť Nikola Motor Company ohlásila plány na výrobu elektrického ťahača Nikola One už v polovici roka 2016 a na jeho konci predviedla verejnosti v Salt Lake City aj jeho prototyp. Vtedy došlo aj k zásadnej zmene. Pôvodne mali totiž elektrický kamión so šiestimi elektromotormi s výkonom 736 kW a krútiacim momentom 2 712 Nm poháňať nielen batérie s kapacitou 320 kWh, ale aj plynová turbína spaľujúca CNG. Nakoniec však pred plynom dostali prednosť vodíkové palivové články.

To nie je zlý nápad, keďže napríklad v Kalifornii je už v prevádzke „vodíková“ diaľnica z Los Angeles až do San Francisca. Zdá sa, že zmena stratégie vývoj nijako nespomalila. Novinka sa totiž už predvádza v pohybe na videu, ktoré vzniklo pri natáčaní krátkeho filmu spoločnosti Philips. Pôsobí naozaj impozantne. Aerodynamická súprava by mala mať v závislosti od objemu akumulátorov, palivových článkov a nádrží na vodík dojazd až do 1 930 km.
Vďaka ohromnému krútiacemu momentu má pritom zrýchľovať na stovku pri plnom zaťažení za 30 sekúnd. Prepravné spoločnosti však ocenia viac prevádzkové náklady. Tie majú byť v porovnaní so štandardnými naftovými ťahačmi nižšie minimálne o polovicu. Od nákupu už nemajú ďaleko. Nikola One spustí testovaciu prevádzku skúšobnej flotily v budúcom roku a k prvým reálnym zákazníkom ich vyšle v roku 2020. Prenájom kamiónu na mesiac má stáť 7 000 dolárov s neobmedzeným tankovaním vodíka zdarma.
Po šiestich rokoch alebo najazdení 1,6 milióna kilometrov budú mať klienti možnosť vymeniť stroj za nový. Tesla Semi a kamión Nikola by si konkurovať nemali. Čisto elektrický konkurenčný ťahač Elona Muska bude totiž určený na kratšie vzdialenosti. Viac mu jeho li-ion akumulátory neumožnia. Konkurent však príde z inej strany. Je známe, že vo vývoji má vodíkový kamión aj Toyota, dokonca ho už testuje v Los Angeles. Využíva v ňom palivové články z vodíkového modelu Miraj.