Tak to tu ešte nebolo. Na trón automobilového kráľa Slovenska sa v roku 2018 posadí atypické, drahé a luxusné 5-dverové kupé Kia Stinger. Úspech "kórejca" asi nik nečakal. No zvíťazil s presvedčivým bodovým náskokom. Horúcemu kandidátovi Škode Karoq ostala nakoniec až štvrtá priečka. Umiestnila sa za Opelom Insignia a Suzuki Ignis.
Foto: KIA
Kia Stinger - auto roka na Slovensku Kórejské luxusné GT so zadným náhonom zvíťazilo s presvedčivým náskokom 18 bodov. Predajný hit sa však z neho asi na Slovensku nestane.
Najnovšia novinárska anketa Auto roka na Slovensku bola zaujímavejšia ako tie predchádzajúce. Nielen preto, že išlo o jubilejný, dvadsiaty ročník. Do súťaže bolo prihlásených rekordných 38 áut a o prekvapenie sa postaralo hneď prvé kolo. Okruh siedmich finalistov sa totiž rozrástol po vyraďovaní až na deväť. Stalo sa tak len po druhýkrát v histórii ankety. Dôvodom bola rovnosť bodov viacerých modelov. Do záverečného boja tak vstúpili začiatkom decembra Audi A8, Alfa Romeo Stelvio, Citroën C3 Aircross, Honda Civic, Hyundai Kona, Kia Stinger, Opel Insignia, Škoda Karoq a Suzuki Ignis.
Následne musela 15-členná jury zložená zo slovenských motoristických novinárov rozdeliť 25 bodov medzi jednotlivých finalistov s tým, že jednému modelu mohli prideliť maximálne 10 bodov. Presne v rámci pravidiel, aké používa európska anketa Car of the Year. A dnes máme definitívne výsledky, ktoré sa postarali o poriadny rozruch. Kým minulým ročníkom vládla mainstreamová produkcia, teda dostupné masové autá ako Peugeot 308, Opel Astra, Škoda Octavia a podobne, tentoraz sa na trón usadil predstaviteľ veľmi okrajového žánru.
Presvedčívý náskok
Po sčítaní bodov sa totiž na prvú priečku prebojovalo luxusné 5-dverové kórejské GT Kia Stinger. Teda auto, ktoré asi ťažko zamieša poradie na čele slovenského odbytového rebríčka. Veď cena Stingeru štartuje v dieselovej verzii 2,0 CRDi (147 kW) na 42 900 eurách a ak sa rozhodnete pre dvakrát preplňovaný benzínový 6-valec 3,3 T-GDi GT s výkonom až 272 kW, zaplatíte až 58 900 eur. Ani základná verzia s benzínovým 4-valcom 2,0 T-GDi sa nezmestí pod 40-tisíc eur. Je o 900 eur drahšia. Napriek tomu Stinger zvíťazil s presvedčivým náskokom.
Získal spolu 95 bodov, čo je až o 18 viac, ako sa podarilo druhému Opelu Insignia (77 bodov). Takže o jeho úspechu niet najmenších pochybností. Stinger zaujal veľkým pokrokom, ktorým mení pohľad na kórejskú značku. Kia si totiž trúfla na BMW, Audi či Mercedes-Benz a nezabudla pritom ani na zadný náhon. Čohosi podobného dnes nie je schopný ani Volkswagen, najsilnejšia automobilka Európy a donedávna aj sveta. Kórejské kupé je mimoriadne vyváženým produktom. Je krásne, výkonné a plné emócií.
Tri autá na šiestom mieste
Druhá priečka Insignie preto neprekvapí. Asi len tým, že opäť patrí modelu strednej triedy, ktorý nebude často parkovať v garážach Slovákov. Bronz už však viac korešponduje s tunajšími pomermi. Získal ho malý crossover Suzuki Ignis. To zaujalo extrémne nízkou hmotnosťou, ponukou mikrohybridného systému SHVS a možnosťou pohonu 4×4, čo je v triede áut s dĺžkou pod štyri metre unikát. Ignis sa sem však prebojoval doslova s odretými ušami, z čoho nemá radosť česká Škoda. Pôvodne horúci kandidát, SUV Karoq, totiž zaostal za japonským súperom o jeden jediný bod.
Kým Ignis ich má 59, Karoq 58. V odbyte sa však Japonec na praktickú „škodovku“ chytať iste nebude. Je o ňu taký veľký záujem, že už dnes čakajú zákazníci na dodávku niekoľko mesiacov. Na ďalších miestach sa však už body prepadli podstatne nižšie. Piata Honda Civic ich má na konte 25. Nová generácia japonského hatchbacku a sedanu pravdepodobne doplatila na cenu, ktorou nemieni podliezť svoje kvality. Šieste miesto možno označiť za doslova kuriózne.
Delia sa oň totiž hneď tri modely. Crossover Citroën C3 Aircross, luxusné talianske SUV Alfa Romeo Stelvio a do tretice vlajková loď Audi, model A8, so zhodným ziskom 17 bodov. Posledná priečka ostala kórejskému crossoveru Hyundai Kona, ktorému pripadlo zvyšných 10 bodov. Byť však siedmy z 38 prihlásených áut nie je zlé. Navyše ak Kona na rozdiel od konkurenčnej Kie Stonic môže počítať s pohonom oboch náprav. Či sa vkus slovenských novinárov zhoduje s európskymi uvidíme 6. marca, v predvečer autosalónu v Ženeve, kde bude vyhlásený víťaz celoeurópskej ankety Car of the Year 2018 (COTY).
Výsledky ankety Auto roka v SR 2018
Poradie/Model |
Počet bodov |
1. Kia Stinger |
95 |
Foto: Kia
Kia Stinger - 2017 Stinger demonštruje obrovský pokrok kórejskej značky, ktorá si trúfa aj na prémiové modely BMW, Audi či Mercedesu-Benz.
Poradie/Model |
Počet bodov |
2. Opel Insignia |
77 |
Foto: Opel
Opel Insignia Grand Sport - 2017 Insignia je nepochybne presvedčivým modelom, navyše posledným pravým Opelom po prechode značky pod krídla francúzskeho koncernu PSA, ale na Kiu Stinger nestačila.
Poradie/Model |
Počet bodov |
3. Suzuki Ignis |
59 |
Foto: Suzuki
Suzuki Ignis - 2016 Tretia priečka Ignisu je pre Suzuki veľkým úspechom. Zaujal ľahkou konštrukciou, bezpečnostnými systémami, mikrohybridným systémom aj pohonom 4x4, ktorý je v tejto triede unikátny.
Poradie/Model |
Počet bodov |
4. Škoda Karoq |
58 |
Foto: Škoda
Škoda Karoq - 2017 Praktické české SUV nenadviazalo na vlaňajší úspech Škody Kodiaq. Karoqu pripadla až štvrtá priečka. Zaslúžil si možno viac.
Poradie/Model |
Počet bodov |
5. Honda Civic |
25 |
Foto: Honda
Honda Civic - 2016 Honda Civic
Poradie/Model |
Počet bodov |
6. Citroën C3 Aircross |
17 |
Foto: Citroen
Citroen C3 Aircross - 2017 Citroen C3 Aircross
Poradie/Model |
Počet bodov |
6. Alfa Romeo Stelvio |
17 |
Foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde - 2016 Alfa Romeo Stelvio
Poradie/Model |
Počet bodov |
6. Audi A8 |
17 |
Foto: Audi
Audi A8 - 2017 Audi A8
Poradie/Model |
Počet bodov |
7. Hyundai Kona |
10 |
Foto: Hyundai
Hyundai Kona - 2017 Hyundai Kona