Ford chce hlavu valcov z ’kompozitov’. Už má patent

Už v roku 2016 predstavil Ford experimentálny 3-valec 1,0 EcoBoost s vypínaním jedného valca a množstvom kompozitných materiálov. Vývoj odvtedy pokročil a automobilka je presvedčená, že dokáže zaviesť do sériovej produkcie niektoré jeho prvky. Napríklad hlavu valcov, ktorá nebude z hliníka ani liatiny.

13.02.2018 16:00
debata (1)
Ford už pracuje na novej generácii motorov... Foto: Ford
Ford - motor EcoBoost Ford už pracuje na novej generácii motorov EcoBoost. Mala by byť výrazne ľahšia. Práve vďaka kompozitným materiálom.

Ford urobil so svojím maloobjemovým 3-valcom 1,0 EcoBoost s integrovaným výfukovým potrubím poriadnu dieru do sveta. Tento koncept nakoniec prebral celý rad konkurenčných automobiliek a dnes sa nám zdá bežný. Ford však ide vo vývoji ďalej. Už vlani ukázal experimentálny EcoBoost druhej generácie. Obohatil ho o vypínanie jedného valca, ale tiež o revolučný materiál. Niektoré jeho komponenty totiž vyrobil z kompozitov. A to aj tie, o ktorých by sme si mohli myslieť, že musia zostať verné liatine alebo hliníku.

Hybridná hlava valcov pozostáva zo spodnej... Foto: Ford
Ford - motor EcoBoost Hybridná hlava valcov pozostáva zo spodnej liatinovej časti a ľahkej vrchnej časti, vyrobenej z polymérov vstrekovaných do formy.

Tento ultraľahký materiál použil na olejovú vaňu, predný kryt motora, ale najmä na časť hlavy valcov. To bolo naozaj trúfalé, pretože hlava valcov je extrémne namáhaná tepelne aj mechanicky. Znášať musí vysoké tlaky a je tiež domovom celého ventilového rozvodu. Napriek tomu Ford tvrdí, že vo vývoji pokročil a nasadenie kompozitnej hlavy vidí ako reálne. Má dokonca patent pod názvom Hybridná kompozitná hlava valcov. Cieľom nie je nič iné ako nižšia hmotnosť. Pri dnešnom ťažení na emisie sa cení každý gram.

Aby však hlava zaručila bezproblémový chod motora, nie všetko je z kompozitov. Polymérový materiál by predsa len nezvládal namáhanie v exponovaných častiach. Aj preto nájdeme v názve slovíčko „hybridná". Liatina ostala v spodnej časti. Vyrobené sú z nej vrchné časti spaľovacích priestorov, ventilové sedlá, samotné ventily aj plochy, na ktoré dosadajú pružiny ventilového rozvodu. Tak na strane satia, ako aj na strane výfuku. Polymér tvorí vrchnú časť hlavy, cez ktorú sa privádza olej do vymedzovačov vôle a sú v nej tiež umiestnené vačkové hriadele.

Kedy sa nového riešenia dočkáme, Ford neprezradil. Ani to, o koľko by sa znížila hmotnosť hlavy valcov. Vieme však, že jeho experimentálny motor mal so všetkými kompozitnými prvkami hmotnosť nižšiu o 16 %.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #EcoBoost #motor
Články podľa značiek