Mazda: Wankel sa vráti. Teraz už definitívne

Možno vás už nebaví čítať správy o znovuzrodení Wankelovho motora. Mazda mnohé naznačovala, zároveň správy poprela. Teraz tu však máme zaručenú informáciu. Wankel sa naozaj vráti. Ale nie tak, ako sme ho v minulosti poznali.

07.03.2018 16:00
debata (5)
Nový jednorotorový Wankel má byť extrémne... Foto: Mazda
Mazda - Wankelov motor Nový jednorotorový Wankel má byť extrémne kompaktný a zároveň veľmi tichý. Až tak, že v pripravovanom elektromobile nebude posádka vedieť, či pracuje, alebo nie.

Wankelov motor s rotačnými piestmi držala Mazda pri živote dlhé roky. Vlani to bolo presne šesť desaťročí. Z dôvodu zlých emisných parametrov a krátkej životnosti však jeho produkciu zastavila. Posledný zišiel z jej liniek v júni 2012. Po skončení výroby kupé Mazda RX-8 sa nástupca neobjavil a s ním zmizlo z planéty aj posledné sériové auto s rotačným motorom.

Odvtedy sa o budúcnosti Wankelovho motora šírilo množstvo protichodných informácií. Sama Mazda sa niekoľkokrát vyjadrila, že s ním už do budúcnosti neráta, no známe bolo aj to, že stále financovala a financuje tím technikov, ktorí na novej generácii motora pracujú. Teraz je už všetko jasné. Wankel sa naozaj vráti, ale nie v podobe, v akej sme ho poznali v športových modeloch japonskej automobilky.

Mazda ho využije už na budúci rok ako generátor elektrickej energie pre svoj prvý sériový elektromobil, teda ako predlžovač dojazdu (Range Extender). Podobne, ako to robí BMW s malým motocyklovým dvojvalcom v elektromobile BMW i3. V porovnaní s ním bude mať však Wankel množstvo výhod. Má byť výrazne kompaktnejší, tichší a pracovať má bez vibrácií.

Podľa Martijna ten Brinka, viceprezidenta európskej divízie Mazdy, nemá vodič vôbec postrehnúť jeho chod. „Predlžovač dojazdu ponúkneme hlavne preto, aby sa zákazníci nemuseli báť, že nedôjdu do cieľa,“ dodal. Aký bude mať však dojazd čisto elektrická Mazda, nespresnil. Má ísť o elektromobil veľkosti súčasnej Mazdy 3. Zabudovaný jednorotorový Wankel použije atmosférické plnenie a nemá byť väčší ako dve škatule od topánok.

Ročne chce Mazda vyrobiť približne 5 000 kusov tohto ekologického vozidla, ktorého názov zatiaľ nebol schválený. Zamieriť má najmä na trhy, kde sú elektromobily populárne, teda do Škandinávie či Kalifornie. Objem produkcie naznačuje, že Mazda sa do elektrifikácie nevrhá s horúcou hlavou, no na druhej strane nechce zaostať za konkurenciou.

„Elektromobily sú súčasťou našej budúcej stratégie (Zoom-Zoom 2030), sú tam však preto, lebo niektoré trhy ich vyžadujú. Spaľovacie motory totiž nie sú z nášho pohľadu ešte odpísané. V nasledujúcich 25 rokoch budú hrať stále dôležitú úlohu, pretože budú nasadzované v hybridoch a plug-in hybridoch,“ vysvetľuje Brink.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #wankelov motor
Články podľa značiek