Mazda vyvíja štartovací li-ion akumulátor. Prísť má do troch rokov

Lítium-iontové batérie v úlohe štartovacieho akumulátora už síce v niektorých autách nájdeme, no Mazda si myslí, že v budúcnosti by mohli získať totálnu prevahu. Potrebný je však ešte ďalší vývoj.

21.03.2018 16:00
debata (1)
Štartovací li-ion akumulátor využíva zatiaľ len... Foto: Porsche
Porsche - li-ion akumulátor Štartovací li-ion akumulátor využíva zatiaľ len niekoľko športových modelov a motocyklov. V rozšírení mu bráni vysoká cena a citlivosť na vysoké teploty. Ideálne nie sú ani jeho bezpečnostné vlastnosti pri náraze. Li-ion batérie sú totiž náchylné na požiar.
Nahradiť starý dobrý olovený akumulátor modernou li-ion batériou nie je také jednoduché, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Olovená klasika má totiž vo funkcii štartovacej batérie množstvo výhod. A nejde len o nižšiu cenu. Dokáže dodávať krátkodobo veľký prúd pri minimálnom poklese napätia na svorkách akumulátora a odoláva vysokým teplotám. To je pre štartovanie veľmi dôležité. Naproti tomu je li-ion akumulátor síce ľahší a má neporovnateľne vyššiu energetickú hustotu, ale je drahší a podlieha rýchlejšiemu starnutiu, ak je vystavený vysokým teplotám a častému vysokému odberu, čo má byť pre štartovaciu batériu rutina.

Preto sa štartovacie li-ion akumulátory presadili zatiaľ len ako súčasť príplatkového príslušenstva v niektorých športových autách, napríklad Porsche 911, alebo pri motocykloch, kde prevažuje výhoda ich nízkej hmotnosti, prípadne pomalšie samovybíjanie, ktoré je len na úrovni piatich percent. Jednoducho, aby li-ion batéria zastúpila olovenú, potrebuje viac starostlivosti. Najmä strážiť jej teplotný režim, tak ako je to typické pri elektromobiloch, ktorých akumulátory majú vlastný chladiaci okruh. Japonská Mazda si však myslí, že v krátkej budúcnosti sa to môže zmeniť.

Podľa Mazdy však musí li-ion akumulátor v úlohe štartovacej batérie prejsť ďalším vývojom. Chce na to využiť počítačové modelovanie, ktoré využila pri vývoji technológii SkyActiv. Aby li-ion akumulátor vydržal viac, musia sa zmeniť jeho chemické procesy. Na tom spolupracuje japonská automobilka napríklad so spoločnosťou Ube Industries, ktorá má skúsenosti s vývojom elektrolytu a separátorov. Firma Elly Power, ktorá už uviedla na trh li-ion akumulátory pre motocykle, zas pri vývoji poskytne skúsenosti z oblasti bezpečnosti. Napríklad riešenia na izoláciu vlhkosti a odolnosti batérie proti nárazu.

Podľa Mazdy by mohol byť funkčný štartovací li-ion akumulátor, určený pre široké spektrum áut, hotový približne v roku 2021. Opäť však možno očakávať, že sa vzhľadom na cenu objaví najprv v drahších autách.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Li-Ion
Články podľa značiek