Tragédia: Autonómne auto Uberu zabilo cyklistku. Kto je na vine?

Tento týždeň obletela svet správa o smrteľnej nehode, ktorej účastníkom bola cyklistka a testovacie autonómne vozidlo spoločnosti Uber. Nereagoval autopilot ani vodič. Sú teda robotické autá bezpečné?

23.03.2018 16:00
debata (21)
Uber testuje svoje autonómne Volvá XC90 po... Foto: Uber
Uber - Volvo XC90 Uber testuje svoje autonómne Volvá XC90 po celých USA, vrátane štátu Arizona, ktorý je voči vozidlám s autopilotom naklonený.

Do autonómneho riadenia sa vkladajú veľké nádeje. Najmä z pohľadu bezpečnosti. Zástancovia autopilotov tvrdia, že odstránia ľudský faktor, ktorý je najčastejšou príčinou dopravných nehôd, tie fatálne nevynímajúc. Lenže teraz sa stalo čosi, čo nemožno len tak prehliadnuť. Testovacie vozidlo spoločnosti Uber, ktorá pracuje na vývoji autopilota, zabilo cyklistku. Je to vlastne prvá smrteľná nehoda robotického auta. Incident sa odohral v arizonskom meste Tempe pri Phoenixe. Práve Arizona patrí totiž k štátom, ktoré majú liberálnejší prístup k testom autonómnych vozidiel na bežných cestách.

Nepriaznivé okolnosti

Testovací prototyp Volva XC90 s autopilotom sa dostal v nočných hodinách do kolízie s cyklistkou na Mill Avenue, ktorá je známa častým výskytom prechádzajúcich chodcov, cyklistov či bežcov na jej druhú stranu – od jazera k parkovisku. Presne to bola aj trasa 49-ročnej cyklistky Elaine Herzbergovej. Tá tlačila svoj bicykel cez cestu mimo priechodu pre chodcov a na neosvetlenom úseku. Blížilo sa k nej autonómne Volvo s testovacím vodičom Rafaelom Vasquezom. Prítomnosť vodiča je totiž podmienkou testov. V čase nehody bolo vozidlo Uberu v autonómnom režime a išlo rýchlosťou 64 km/h v úseku, kde je povolených 72 km/h.

Incident sa odohral v arizonskom meste Tempe po... Foto: Uber
Uber - nehoda Incident sa odohral v arizonskom meste Tempe po tom, čo žena tlačiaca bicykel skrížila nečakane cestu testovaciemu Volvu XC90, ktoré v tom čase pracovalo v autonómnom režime.

Smutné je, že na blížiace sa nebezpečenstvo nezareagovala elektronika ani „operátor“ za volantom. Podľa videa, ktoré zverejnila polícia, je zjavné, že vodič sa na jazdu príliš nesústredil a tiež to, že vozidlo vôbec nebrzdilo. Cyklistka sa v svetle reflektorov objavila na poslednú chvíľu, takže je otázne, či by mal vodič vôbec šancu nehode predísť. Polícia zatiaľ nehádže vinu ani na jednu stranu. „Je zrejmé, že tejto kolízii bolo ťažké zabrániť v akomkoľvek jazdnom režime, či už manuálnom, alebo autonómnom. Aspoň podľa toho, ako žena vystúpila z tieňa priamo na cestu,“ uviedol k incidentu šéf polície v Tempe.

Kto je na vine?

Na nehode sa teda podieľalo viacero nepriaznivých faktorov – nezodpovedné správanie cyklistky, tma, nesústredenosť vodiča aj zlyhanie elektroniky. Posledný faktor je však najväčším varovaním. Radarové a ultrazvukové senzory či infrakamery by mali totiž aj v úplnej tme identifikovať prekážku na ceste. To spochybňuje spoľahlivosť celej technológie. Aj preto Uber po nehode s okamžitou platnosťou pozastavil všetky testy svojich autonómnych áut. Až do vyšetrenia prípadu. Zaujímavé sú na celej kauze ešte dve okolnosti, ktoré sa týkajú oboch účastníkov.

Vodič bol zjavne zaskočený. Ženu zbadal v... Foto: Uber
Uber - nehoda Vodič bol zjavne zaskočený. Ženu zbadal v poslednej chvíli.

Prvou je minulosť cyklistky, ktorá bola v USA niekoľkokrát zadržaná a odsúdená za prechovávanie drog. Nie je teda vylúčené, že v čase nehody mohla byť pod vplyvom omamných látok. Jej suverénne správanie pri prechádzaní cez cestu bez akéhokoľvek kontroly to naznačuje. A pošramotenú povesť má aj samotný testovací jazdec Uberu, ktorý sa v minulosti so zbraňou v ruke pokúšal vylúpiť obchod. Nakoniec si odsedel štyri roky za mrežami. Očakávať zodpovedný prístup od takéhoto človeka za volantom autonómneho vozidla, ktoré je ešte len vo vývoji, bolo zo strany Uberu minimálne naivné.

Testy neskončia

Uber ospravedlňuje len jeden fakt. V čase ozbrojenej lúpeže bol Rafael Vasquez ženou, teda Rafaelou Vasquezovou. Zmena identity sťažila Uberu preverenie minulosť operátora. Spoločnosť sa totiž na tlačovej konferencii spočiatku dušovala, že pre ňu žiaden trestaný vodič nejazdí. Nakoniec však pošramotenú povesť Vasqueza potvrdila. Nehoda bude mať nepochybne vplyv na ďalší osud testovania autonómnych áut. Z technológie, ktorá má byť bezpečná, sa stala v Arizone zbraň. Opatrnosť pri testoch autopilotov sa bude teraz zdať na mieste viac ako kedykoľvek predtým.

Úplný zákaz testov to ale neznamená. Na arizonských cestách a po celých spojených štátoch jazdia tisícky autonómnych áut spoločností Google či Tesla. "Domnievame sa, že v súčasnosti máme dostatočné predpisy regulujúce testy autonómnych áut, povedal Kevin Biesty, hovorca arizonského ministerstva dopravy. Odborníci však varujú, že podobných nehôd bude v budúcnosti pribúdať, keďže testovacích vozidiel s autopilotom je stále viac. Len Uber plánuje 24 000 kusovú flotilu. Pre úplnosť dodajme, že arizonský incident nebol celkom prvou smrteľnou nehodou spojenou s autonómnym riadením. V roku 2016 podľahol zraneniam vodič elektrickej Tesly S po tom, čo v režime automatického riadenia nabúral do nákladného auta. Vyšetrovanie ukázalo, že mal príliš vysokú rýchlosť.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #tragická nehoda #dopravná nehoda #autonómne riadenie #Arizona #Uber #autonómne autá #autopilot
Články podľa značiek