Rakúsko chce zvýšiť rýchlosť na diaľniciach. Pre ekológiu

Neexistuje relevantná štúdia, ktorá by dokázala priamy vzťah medzi maximálnou povolenou rýchlosťou a zvýšenou nehodovosťou. Príkladom, že to tak nemusí byť, je Nemecko s úsekmi s neobmedzeným limitom na diaľnici. Teraz to chcú vyskúšať aj Rakúšania. Ale opatrnejšie.

27.03.2018 16:00
debata (5)
V Rakúsku je podobne ako v mnohých európskych... Foto: NSW
Dopravná značka - rýchlosť V Rakúsku je podobne ako v mnohých európskych krajinách povolená na diaľnici maximálna rýchlosť 130 km/h. Čoskoro by však na diaľnici A1 mali existovať úseky s maximálkou až 140 km/h. Zatiaľ v rámci testu.
Nemecko je jedinou krajinou v Európe a vlastne aj na svete, kde nie je na približne šesťdesiatich percentách diaľničnej siete žiaden rýchlostný limit. Pritom sa nedá povedať, že by malo vyššiu nehodovosť ako iné krajiny. Skôr naopak, nehodovosť klesla. Existujú dokonca príklady, keď malo zvýšenie povolenej rýchlosti priaznivý vplyv na bezpečnosť. Napríklad z Dánska, kde došlo po zvýšení maximálnej povolenej rýchlosti na okresných cestách k zníženiu počtu dopravných nehôd.

Pokračovať by sme mohli príkladom z Austrálie. Po zavedení limitu maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h na Stuartovej diaľnici, ktorá bola predtým bez rýchlostného obmedzenia, došlo k zvýšeniu počtu smrteľných nehôd. Kým v rokoch 2000 až 2006 tu zomrelo 292 ľudí, od zavedenia limitu v ďalších šiestich rokoch o 15 viac. Od januára 2014 preto Austrálčania limit opäť zrušili. A teraz sa o čosi podobné chcú pokúsiť aj v Rakúsku. I keď veľmi opatrne, skôr experimentálne.

Na úsekoch diaľnice A1 medzi Viedňou a Salzburgom by mal byť súčasný rýchlostný limit 130 km/h zvýšený o 10 km/h. „Chceme počas jedného roka vyskúšať na testovacích úsekoch, čo to spôsobí,“ povedal rakúsky minister pre infraštruktúru Norbert Hofer. Od stoštyridsiatky si Rakúšania sľubujú väčšiu plynulosť dopravy, a teda aj menší dosah na životné prostredie. Podľa Hofera zbytočné brzdenie a akcelerácia totiž neprospievajú bezpečnosti ani spotrebe paliva.

Uvidíme, ako to dopadne a či sa zvýšený limit rozšíri aj na ďalšie úseky rakúskych diaľnic. Isté to však nie je. Jeden takýto pokus tu už totiž bol. A hoci zvýšenie rýchlosti až na 160 km/h na vybraných úsekoch diaľnic v rokoch 2006 a 2007 neprinieslo žiadne negatívne dôsledky, krajina sa rozhodla vrátiť k pôvodnej maximálke.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Rakúsko #maximálna rýchlosť
Články podľa značiek