Autosalón New York: Toto je 12 TOP premiér

Len nedávno zavrel brány ženevský autosalón a už tu máme ďalšie novinky spoza Atlantiku. Mnohé z nich dorazia aj do Európy. Vybrali sme tie najdôležitejšie.

31.03.2018 07:00
debata (1)
Jednou z hlavných hviezd autosalónu v New Yorku... Foto: NYIAS
Toyota RAV4 Jednou z hlavných hviezd autosalónu v New Yorku je nová generácia Toyoty RAV4, jedného z najpredávanejších SUV planéty.

Jarná automobilová žatva pokračuje. To napriek tomu, že viaceré automobilky prehodnocujú svoj vzťah k tradičným autosalónom a investujú radšej do sociálnych sietí. Po autosalóne v Ženeve, kde sa strhla doslova premiérová smršť, prichádzajú ďalšie novinky spoza Atlantiku. A hoci patrí autosalón v New Yorku viac-menej k lokálnym prehliadkam, ekonomická sila regiónu robí svoje. Vidieť to aj na tomto ročníku, ktorý prekvapuje tak účasťou, ako aj počtom premiér.

Autosalón v New Yorku potrvá až do ôsmeho apríla. Foto: NYIAS
NYIAS 2018 Autosalón v New Yorku potrvá až do ôsmeho apríla.

V halách tamojšieho výstaviska je viac ako tisíc vozidiel a medzi nimi čerstvé ženevské premiéry. Napríklad Mercedes-AMG GT 4-Door alebo elektrický Jaguar i-Pace. Takže zvlášť pre Američanov je to prvá príležitosť zoznámiť sa s najnovšími prírastkami v ponuke. Lenže newyorský salón pridáva aj svetové premiéry. A nie je ich málo. Nehovoríme pritom o faceliftoch. Debutuje tu napríklad nová Toyota RAV4, celkom nové Subaru Forester, prémiový sedan Genesis G70, sériová verzia hybridnej Hondy Insight a mnohé ďalšie. Vybrali sme pre vás tie najdôležitejšie, najmä tie, ktoré majú dosah na Európu.

Audi RS5 Sportback

Audi RS5 Sportback Foto: NYIAS
Audi RS5 Sportback Audi RS5 Sportback
Je to logické. Po Audi RS4 Avant a RS5 Coupé prichádza aj novinka v podobe Audi RS5 Sportback. A je výnimočná už tým, že ide o historicky prvý ostrý liftback v tomto modelovom rade. Veľké zmeny však nečakajte. Techniku si Sportback požičal od svojich súrodencov. To znamená benzínový 6-valec 2,9 TFSI Bi-turbo s výkonom 331 kW a krútiacim momentom 600 Nm. Tieto parametre katapultujú praktickú rodinnú strelu s hmotnosťou 1 840 kg na stovku spolu s 8-stupňovou prevodovkou Tiptronic a stálym pohonom Quattro za 3,9 sekundy. Maximálku 250 km/h odblokuje paket RS Dynamic až na 280 km/h. Za príplatok si môžete dopriať aktívny zadný diferenciál, keramické brzdy a adaptívne tlmiče. Exteriér dostal aerodynamický balík, ktorý rozširuje blatníky o 30 mm. Ukrývajú minimálne 19-palcové disky. Nechýba difúzor a zadný spojler. Interiér sa pýši športovými sedadlami, koženým čalúnením či karbónovými dekoráciami.

Ford Fusion

Ford Fusion Foto: NYIAS
Ford Fusion Ford Fusion

Do konca roka 2018 uvedie Ford v USA na trh modernizovanú verziu modelu Fusion, ktorá je v Európe dobre známa ako Mondeo. Ide v poradí už o druhý facelift. V exteriéri sa odohrali len retuše. Modifikovaná je čelná maska, hmlové svetlá, zadné veko a zadné svetlá. Viac sa toho odohralo v oblasti bezpečnosti. Fusion ponúkne nový asistenčný balík Co-Pilot360 obsahujúci autonómne brzdy s detekciou chodcov, monitorovanie jazdných prúdov či automatické svetlá. Infotainment obohatí systém Sync 3 s 8-palcovým displejom a wi-fi podporujúcim až desať zariadení. Pod kapotou už nenájdete benzínový dvojliter. Nahradil ho výlučne preplňovaný agregát 1,5 EcoBoost. V ponuke ostáva hybridná verzia s dvojlitrom a prevodovkou CVT. Novinkou je plug-in hybridný Fusion Energi s li-on akumulátorom s kapacitou 9 kWh, ktorý umožní 40-kilometrový bezemisný dojazd. Na vrchole ostáva v USA Fusion V6 Sport s motorom 2,7 EcoBoost s výkonom 242 kW. Či sa modernizované Mondeo dostane aj do Európy, nie je jasné.

Genesis G70

Genesis G70 Foto: NYIAS
Genesis G70 Genesis G70
Po limuzínach G80 a G90 prichádza odčlenená prémiová divízia Hyundaiu do New Yorku s najmenším modelom G70, ktorý si to chce na trhu rozdať s BMW radu 3 alebo Mercedesom-Benz triedy C. Prezentuje nový štylistický jazyk Athletic Elegance. Zaujme výpletom kaskádovej masky aj odvetrávacími otvormi na predných blatníkoch. V sérii sú full-LED svetlá. Na interiéri sa nešetrilo. Je plný kože, dekorácií z nehrdzavejúcej ocele a luxusných prvkov. Spomeňme 15-reproduktorovú aparatúru Lexicon. Na výber bude preplňovaný 4-valec (185 kW) alebo preplňovaný 6-valec 3,3 T-GDI (268 kW). V ponuke je manuálna aj 6-stupňová automatická prevodovka. Pohon zadnej nápravy možno rozšíriť o štvorkolku. Športový charakter dokladujú príplatkové brzdy Brembo. Presnejšie údaje zatiaľ zverejnené neboli. Zákazníci však môžu počítať s rozsiahlym servisným programom a službami.

Honda Insight

Honda Insight Foto: NYIAS
Honda Insight Honda Insight
Tretia generácia hybridu sa ukázala v podobe konceptu už vlani vo Frankfurte nad Mohanom. V New Yorku má však premiéru sériová verzia. A príliš sa nelíši. Novinka zamieri v hierarchii značky medzi Civic a väčší Accord, čo naznačuje aj rázvorom náprav 2 700 mm. Na rozdiel od predošlých generácií ide o sedan. Platformu zdieľa Insight s novým Civicom, čo znamená nezávislé zavesenie zadných kolies. O redukciu hmotnosti sa stará hliníková kapota. Pod ňou sa skrýva atmosférický 4-valec s objemom 1,5 litra pracujúci v Atkinsonovom cykle, elektromotor a li-ion akumulátory umiestnené pod zadnými sedadlami. Celkový výkon systému je 111 kW. Väčšinu času poháňa Insight elektromotor a spaľovacia jednotka slúži ako generátor. Na priamo je 4-valec spojený s prednými kolesami len pri vyšších rýchlostiach. Preto Insight nepotrebuje viacstupňovú prevodovku. Insight dostane bezpečnostný balík Honda Sensing aj všetky komfortné prvky známe z Civicu, napríklad dvojzónovú klimatizáciu či rozhranie s 8-palcovým monitorom.

Hyundai Tucson

Hyundai Tucson Foto: NYIAS
Hyundai Tucson Hyundai Tucson
Len pred pár týždňami v Ženeve debutovala nová generácia SUV Santa Fe a už tu máme modernizáciu menšieho Tucsonu. Facelift mal za úlohu priblížiť novinku k mladším modelom značky. Vidieť to na kaskádovej prednej maske či denných LED svetlách. Úpravy podstúpili aj nárazníky, zadné veko, zadné svetlá či anténa v tvare plutvy. Zmeny završuje prepracovaný dizajn 17– až 19-palcových diskov. V interiéri nájdeme úplne novú stredovú konzolu s voľne stojacim displejom a bezdrôtovým dobíjaním. Bezpečnostné portfólio rozširuje udržiavanie v jazdnom prúde, monitoring chodcov či zobrazenie okolia vozidla. Infotainment je kompatibilný s externými zariadeniami cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. V USA bude Tucson dostupný so 4-valcami 2,0 GDI (121 kW) a 2,4 GDI (133 kW). A to s manuálnymi aj automatickými prevodovkami. V Európe môžeme počítať aj s naftou.

Jaguar F-Pace SVR

Jaguar F-Pace SVR Foto: NYIAS
Jaguar F-Pace SVR Jaguar F-Pace SVR
Prvé SUV Jaguara ovenčené titulom Svetové auto roka 2017 sa v New Yorku predstavuje v ostrej verzii SVR. Pod kapotou tak pracuje „nadupaný“ kompresorový 8-valec s objemom piatich litrov. Dáva úžasných 405 kW a 680 Nm krútiaceho momentu. V praxi to znamená šprint na stovku za 4,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 283 km/h. To sa nemohlo zaobísť bez úprav podvozku s pružením tuhším o 30 % na prednej a o 10 % na zadnej náprave. S prenosom výkonu na asfalt pomáha aktívny zadný diferenciál a 21-palcové disky kolies. Britskú šelmu krotia kotúčové brzdy s priemerom 395 mm. Aerodynamický tuning sa postaral o potrebný prítlak, ale aj dostatok vzduchu, ktorý potrebuje SVR na chladenie motora a bŕzd. Emócie zvyšuje akustika špeciálne vyladeného výfukového systému so štyrmi koncovkami. Interiér sa pýši anatomickými sedadlami s integrovanými opierkami hláv, koženým čalúnením a logami SVR.

Kia K900

Kia K900 Foto: NYIAS
Kia K900 Kia K900
Kórejský „Mercedes-Benz S“ prichádza po šiestich rokoch do New Yorku v druhej generácii. Luxusná limuzína vyššej triedy má rázvor náprav predĺžený na 3 105 mm (+ 60 mm), čo ju katapultuje medzi konkurenčné nemecké vlajkové lode. Obrovská predná maska pozostáva zo 176 reflexných komponentov, evokujúcich šperky. Interiér ponúka viac miesta, najmä na zadných sedadlách, a tie najvyberanejšie materiály. Nechýbajú ani klasické analógové hodiny vyvinuté švajčiarskou manufaktúrou Maurice Lacroix. O dostatok sily sa stará buď preplňovaný 6-valec 3,3 T-GDI (221 kW), atmosférický 6-valec 3,8 GDI (245 kW), alebo vrcholový 8-valec 5,0 GDI (313 kW). Všetky spojené s 8-stupňovou prevodovkou. Dopriať si môžete pneumatické odpruženie či pohon oboch náprav. Predaj odštartuje Kia v USA ešte pred letom.

Lincoln Aviator

Lincoln Aviator Foto: NYIAS
Lincoln Aviator Lincoln Aviator
V New Yorku predstavuje vlaková divízia koncernu Ford koncept luxusného SUV Aviator. Nie náhodou. Už Navigatoru sa podarilo pritiahnuť k značke nových klientov a menší Aviator si brúsi zuby na ďalších, vo veku od 35 do 45 rokov. Napokon, trieda mid-size SUV predstavuje najväčší podiel na americkom trhu. Ako naznačuje názov, dizajn je inšpirovaný letectvom. Prejavuje sa to na jemne klesajúcej streche s profilom krídla. Interiér ponúkne tri rady sedadiel a prémiový luxus. Lincoln počíta so smartfónom ako s kľúčom na odomykanie, aj nastavenie profilov. Sedadlá možno ovládať až v tridsiatich parametroch. Dotykový displej rozhrania Sync 3 má uhlopriečku deväť palcov. Pod kapotou pracuje plug-in hybridná sústava s dvakrát preplňovaným 6-valcom a pohonom zadných kolies. Aktívny podvozok upravuje pruženie aj pomocou údajov z prednej kamery. Nechýba ani pokročilý systém autonómneho riadenia Co-Pilot360 s asistenčnými systémami. Na trhu by sa sériový model mohol objaviť do jedného roka.

Mini Electric Concept

Mini Electric Concept Foto: NYIAS
Mini Electric Concept Mini Electric Concept
Mini plánuje v roku 2019 uviesť na trh svoj prvý sériový elektromobil. Ten bude postavený na platforme 3-dverovej verzie a nadviaže na testovaciu flotilu Mini-E predošlej generácie, z ktorej bolo od roku 2008 vyrobených 600 exemplárov. Napokon, nedávno Mini ukázalo jeho predobraz v podobe konceptu Mini Electric. Konkrétne na vlaňajšom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. A s podobnou témou vyrukovala britská značka aj v New Yorku. Lenže tentoraz spojila pohon s nulovými emisiami so šesťdesiatym výročím klasického Mini. Vznikol tak koncept, ktorý spojil staré Mini práve s elektrickou sústavou Mini Electric. Nič bližšie britská automobilka o koncepte neprezradila. Nepoznáme teda výkon, kapacitu batérií ani dojazd. V každom prípade, tento showcar sa vyrábať nebude.

Subaru Forester

Subaru Forester Foto: NYIAS
Subaru Forester Subaru Forester
Pre autosalón v New Yorku si Subaru pripravilo novú generáciu Foresteru. Hoci sa po stránke dizajnu drží tradície, so svojím predchodcom nemá nič spoločné. Základom je nová platforma SGP. Japonské SUV narástlo vo všetkých smeroch. Je dlhé 4 625, široké 1 815 a vysoké 1 730 mm. Rázvor náprav sa natiahol na 2 670 mm. Svetlá výška má 220 mm. Interiér ponúka viac miesta. Celkový objem pre batožinu so sklopenými sedadlami je až 2 155 litrov. Základný objem kufra Subaru neprezradilo. Pod kapotou pracuje vynovený 2,5-litrový boxer (135 kW), na ktorom Subaru prepracovalo až 90 % komponentov. V USA bude spojený výlučne s prevodovkou CVT. Symetrický systém pohonu oboch náprav dostal modifikovaný terénny režim X-Mode. Subaru tiež sľubuje vyšší komfort a bezpečnosť. To prvé súvisí s lepšou akustickou izoláciou a to druhé s rozšíreným balíkom asistenčných systémov EyeSight s detekciou únavy vodiča.

Toyota RAV4

Toyota RAV4 Foto: NYIAS
Toyota RAV4 Toyota RAV4
Nová generácia RAV4 prichádza s radikálnymi zmenami. Tou hlavnou je prechod na novú modulárnu platformu TNGA. Tentoraz s rázvorom 2 690 mm, čo je o 30 viac ako v minulosti. Dĺžka 4 595 mm sa prakticky nezmenila. Dizajn je inšpirovaný nedávnym konceptom FT-AC, čo znamená drsnejší akcent a dokonca dvojfarebné lakovanie karosérie. Interiér ťaží z novej generácie rozhrania s voľne stojacim displejom. Má ponúknuť viac miesta. Pohon zabezpečí nový 4-valcový dvojlitrový agregát Dynamic Force alebo hybridná sústava s 2,5-litrovým 5-valcom a elektromotorom. Chýbať nebude ani revolučná prevodovka Direct Shift-CVT, ktorá spája dva klasické prevody s variátorom. Obe verzie je možné kombinovať s pohonom oboch náprav. V prípade hybridu sa však o zadné kolesá postará elektromotor. Aj nová RAV4 počíta s balíkom asistenčných systémov Safety Sense.

VW Atlas Cross Sport Concept

VW Atlas Cross Sport Concept Foto: NYIAS
VW Atlas Cross Sport Concept VW Atlas Cross Sport Concept
Nie je tajomstvom, že nová generácia Touaregu sa už nedostane na americký trh. Jeho miesto zaujme Atlas Sport, ktorý sa práve predstavuje v podobe konceptu. Ide o zmenšený derivát v USA predávaného veľkého SUV Atlas s troma radmi sedadiel. Jeho športovejší derivát má dĺžku 4 860 mm, čo znamená, že v porovnaní s Atlasom je Cross Sport kratší o 191 mm. Aj preto odvezie len piatich cestujúcich. Koncept si mohol dovoliť niektoré výstrelky, ako napríklad podsvietené lamely prednej masky a osvetlené logo. Volkswagen však priznáva blízkosť finálnej verzii. Podobne je to v kabíne, ktorá je len vyšperkovanou verziou známeho Atlasu s väčšími displejmi – od digitálneho kokpitu až po samostatný displej klimatizácie. Pod kapotou konceptu sa skrýva v USA známy sériový 3,6-litrový 6-valec s výkonom 265 kW. V tomto prípade mu však pomáhajú dva elektromotory s výkonom 45 a vzadu 85 kW. Plug-in hybrid zvládne so zásobou 18 kWh elektrickej energie v li-ion akumulátoroch aj čisto elektrickú prevádzku.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #New York #autosalón New York 2018
Články podľa značiek