Jurij Gagarin: Do kozmu bez ‘vodičáku‘. Jazdiť začal potom

14.04.2018 07:00

Asi by vám to nenapadlo, ale ruský kozmonaut Jurij Gagarin si mohol sadnúť za volant až po tom, čo dobyl vesmír. A až potom sa mohol tešiť z prvého vlastného auta. Na ruské pomery sa vozil naozaj v luxuse.

Po úspešnom návrate z vesmíru sa z Jurija...
Po úspešnom návrate z vesmíru sa z Jurija Gagarina satla medzinárodná celebrita tej najväčšej veľkosti. Turné absolvoval v Rusku v otvorenom ZIL-e 111. Autor: Jalopnik

Dvanásteho apríla 1961, teda pred 57 rokmi, obletela svet fantastická správa. Rusom sa podarilo dostať do vesmíru prvého človeka. Po mnohých neúspešných pokusoch, ktoré sú dodnes zastreté rúškom tajomstva, odštartovala z kozmodrómu Bajkonur kozmická loď Vostok 1. Na jej palube sa nachádzal mladý, len 27-ročný nadporučík Jurij Gagarin. Presne po 108 minútach letu, počas ktorého Vostok obletel Zem, Gagarin bezpečne pristál. V tom okamihu sa z neho stala medzinárodná celebrita tej najväčšej veľkosti.

Sovietsky režim si dobre uvedomoval Gagarinovu cenu pre imidž komunistického impéria. A tak prvý kozmonaut sveta absolvoval svetové turné. Mladý, večne sa usmievajúci Gagarin, si počas neho získal srdcia ľudí na celom svete – od Moskvy, Prahy, cez Paríž a Londýn až po Havanu. Stretol sa s významnými hercami, hudobníkmi či dokonca s britskou kráľovnou Alžbetou. To sa však nezaobišlo bez bujarých večierkov a alkoholu. S Jurijom si chcel jednoducho pripiť každý.

V Londýne vozili Gagarina v otvorenom...
V Londýne vozili Gagarina v otvorenom Rolls-Royce so špeciálnou registračnou značkou YG 1. Autor: Jalopnik

Situáciu komplikoval fakt, že po návrate z vesmíru mal Gagarin zakázanú akúkoľvek účasť na ďalších vesmírnych programoch. Režim si ho chránil v obave, aby sa mu niečo nestalo. Samotná vesmírna celebrita si na seba ale veľký pozor nedávala. Jurij podliehal depresiám, cítil sa nevyužitý a podľahol alkoholu. Známy je incident, keď vyskočil z hotelového balkóna, čo malo za následok poranenie hlavy a mesačný pobyt v nemocnici, vrátane plastickej operácie tváre. Z atraktívneho nadporučíka s chlapčenskou tvárou sa časom stal obézny a metálmi obvešaný major.

Príbeh má smutný koniec. Rusom sa svoju celebritu ustrážiť nepodarilo. Presne 27. marca 1969 sa 34-ročný Gagarin zrútil za dodnes nejasných okolností počas rutinného cvičného letu s MiG 15UTI aj so svojím inštruktorom Vladimírom Serjoginom. Náraz do zeme v rýchlosti 680 km/h nemohol prežiť ani jeden člen posádky. Počas siedmich rokov si však Gagarin vychutnával privilégiá, ktoré neboli určené každému. Patrili k nim aj luxusné autá, na ktorých sa rád preháňal v uliciach Moskvy či z nich mával nadšeným davom.

Prvým vlastným autom Gagarina bola Volga GAZ...
Prvým vlastným autom Gagarina bola Volga GAZ 21, ktorú si kúpil za finančnú odmenu, ktorú získal po úspešnom vesmírnom programe. Autor: Jalopnik

Nie všetky boli jeho. Napokon, vodičský preukaz si Gagarin zadovážil až niekoľko mesiacov po návrate z vesmíru. Spájaný je s luxusnou limuzínou GAZ 12 ZIM s 3,5-litrovým 8-valcom, ktorú si mal vraj obstarať ešte pred vesmírnym programom. Ide však o mýtus. Nielen pre vodičský preukaz, ale aj z dôvodu ceny. Predĺžený GAZ s trojicou bočných okien a rádiom na palube stál totiž 40 000 rubľov, no Gagarin v tom čase zarábal len 1 500 mesačne. Pravda nie je ani to, že po návrate z vesmíru dostal od Leonida Brežneva ZIL-111.

Túto otvorenú limuzínu síce používal, ale len počas turné, podobne ako špeciálne upravený armádny off-road GAZ-69. Za ich volantmi vždy sedeli šoféri. Gagarin bol len vzácnym nákladom, ktorý obdivovali obyvatelia po celej „Matičke Rusi“. Podobne to bolo v Londýne, kde ruskú celebritu vozil otvorený Rolls-Royce so špeciálnou značkou YG1. Za volant sa Gagarin posadil až po tom, čo dostal svoje prvé služobné auto. A nie hocaké.

Raritou gagarinovho autoparku sa stalo toto...
Raritou gagarinovho autoparku sa stalo toto francúzske kupé Matra-Bonnet Jet SV, ktoré dostal od francúzskej vlády po návšteve Paríža. Autor: Jalopnik

Pridelili mu 8-valcový GAZ-13, známu Čajku, ktorá bola pýchou ruského automobilového priemyslu, určenou pre najvyšších predstaviteľov komunistického režimu. Prvým vlastným autom Gagarina bola až známa Volga GAZ-21, prezývaná Carevna. Kozmonaut si ju kúpil vďaka odmene 15 000 rubľov za úspešný vesmírny let. Šušká sa aj o tom, že ju dostal od Brežneva. Oveľa zaujímavejšie, zvlášť na vtedajšie pomery chudobného Ruska, bolo však francúzske kupé Matra-Bonnet Jet SV. To dostal Gagarin od francúzskej vlády počas návštevy Paríža.

Dôvod výberu značky bol v celku logický, Matra sa totiž okrem produkcie áut venovala výskumu v oblasti kozmonautiky. Toto kupé vyrábané v rokoch 1962 až 1967 bolo poháňané upraveným 4-valcom z Renaultu 8 a vďaka ľahkej konštrukcii a výkonu 67 kW dosahovalo maximálnu rýchlosť až 190 km/h. Na ruských cestách bolo skutočným zjavom, no Gagarin ho vraj nemal príliš rád. Bol presvedčeným komunistom, ktorý sa necítil za volantom imperialistického produktu vo svojej koži.

Preferoval radšej Volgu a Čajku, hoci aj tými bol od životnej úrovne bežných Rusov na míle vzdialený. Po Gagarinovej tragickej smrti boli jeho autá vystavené vo vesmírnom mestečku pri Bajkonure. Kým Volga 21 sa zachovala dodnes, Gagarinovu Matru odkúpil neskôr súkromný zberateľ.

Jurij Gagarin -
		autá
Jurij Gagarin -
		autá
+15Jurij Gagarin -
		autá

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Jurij Gagarin #Gagarin
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
23. 7. 2018zlacnenie1.235 €zlacnenie1.375 €
16. 7. 2018zlacnenie1.237 €zlacnenie1.384 €
9. 7. 2018zlacnenie1.257 €zlacnenie1.397 €
2. 7. 2018zlacnenie1.274 €zdraženie1.414 €
25. 6. 20181.275 €zlacnenie1.396 €
18. 6. 20181.275 €zdraženie1.397 €
11. 6. 2018zlacnenie1.275 €zlacnenie1.396 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk