RCCI: Budeme tankovať benzín a naftu súčasne? Tento motor to zvláda!

Až 60-percentnú tepelnú účinnosť sľubuje motor so spaľovacím procesom, ktorý používa súčasne dve palivá. Znamenalo by to obrovskú úsporu a tiež koniec katalyzátorov.

25.04.2018 12:00
debata (1)
V USA vzniká motor s revolučným procesom... Foto: RCCI
RCCI - motor na naftu aj benzín V USA vzniká motor s revolučným procesom spaľovania, ktorý využíva súčasne naftu aj benzín. To si vyžiada dva nezávislé palivové okruhy.

Mazda nedávno šokovala svet svojím „naftovým motorom“ na benzín, ktorý využíva takzvané homogénne spaľovanie HCCI. Lenže zdá sa, že tam potenciál agregátov s vnútorným spaľovaním zďaleka nekončí. Príkladom je revolučný motor, ktorý vzniká na univerzite vo Wisconsine v oddelení Engine Research Centre. Ak by sa ho podarilo doviezť do podoby vhodnej pre sériovú výrobu, možno by sa podarilo odvrátiť avizovaný koniec spaľovacích motorov, ktorý je dnes často na pretrase.

Technológia má názov RCCI (Reactivity Controlled Compression Ignition), čo znamená niečo ako reaktivitou riadené kompresné zapaľovanie. Ide o pokročilý systém spaľovania, ktorého najväčšou „vychytávkou“ je používanie dvoch druhov palív s rozdielnou reaktivitou. Napríklad benzínu a nafty, alebo aj etanolu a nafty. Tvorcovia pritom sľubujú úžasnú tepelnú účinnosť, až 60 %, čo je približne o 20 % viac ako zvládnu najmodernejšie benzínové a hybridné motory a o 10 % viac aká je účinnosť dieselov. Samozrejme, výsledkom by ma byť nižšia spotreba paliva, menej skleníkového CO2 aj menej oxidov dusíka.

Ako to pracuje? Motor je vybavený priamy aj nepriamy vstrekovaním, teda dvoma vstrekovačmi pre každý valec, jedným v sacom potrubí a jedným priamo vo valci. Prvá dávka benzínu, ktorý má nízku reaktivitu, sa vstrekuje pred sací ventil. Táto dávka vytvorí počas sania prvú vrstvu zmesi v oblasti stien valca. Druhý vstrekovač privádza naftu, ktorá je vysoko reaktívna, priamo do valca, čím vzniká postupnou kompresiou vo vnútornej časti valca zmes oboch palív. Do tretice je priamym vstrekovačom dodaná posledná malá dávka čistej nafty.

A keďže po vstreknutí tretej dávky je už vo valci dostatočná teplota, nafta sa vznieti. Ide však o takzvané horenie studeným plameňom, ktoré nedokáže samo o sebe vytvoriť dostatočný tlak na piest. Stačí však na to, aby zapálilo druhú vrstvu paliva, čo je zmes benzínu a nafty. A táto vrstva nakoniec zapáli aj zmes vzduchu a benzínu pri stenách valca. Vo Wisconsine už proces overovali na experimentálnom jednovalci s objemom 2,4 litra s vysokým kompresným pomerom 16,1 : 1. To naznačuje, že ide o motor pre priemyselné využitie. Aj preto si mohol dovoliť pracovať v konštantných otáčkach 1 300 za minútu.

Postupne bola menená záťaž motora. Pri nízkej záťaži bežal motor primárne na vysokoreaktívnu naftu, pri strednej záťaži zvyšoval podiel benzínu a pri vysokom zaťažení spaľoval 90-percentný podiel benzínu. Ani v jednom režime však jeho tepelná účinnosť neklesla pod 49 %. Túto hodnotu možno ešte meniť správnym výberom palív, podľa ich reaktivity či správnym časovaním vstrekov a ich množstva. Výsledkom má byť veľmi nízka spotreba, tomu úmerná nízka produkcia CO2 ale aj nízke emisie oxidov dusíka (NOx). Plyny unikajúce z motora by už nepotrebovali žiadnu ďalšiu úpravu katalyzátormi.

Nevýhodou je potreba dvoch nezávislých palivových okruhov, jedného pre benzín a druhého pre naftu. A potom je tu fakt, že takýto motor, pracujúci v konštantných otáčkach, nie je absolútne vhodný pre autá. Aspoň nie pri súčasnom stave vývoja. Sami autori priznávajú, že sú len na začiatku. Ak by ale takýto motor pracoval napríklad vo funkcii generátora v plug-in hybridnej sústave, nemuselo by byť úzke pracovné spektrum agregátu až takou nevýhodou, pretože by motor nebol priamo spojený s pohonom.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #motor #RCCI
Články podľa značiek