Svetové metropoly bojujú so zápchami. Veď len v USA žije v 250 mestách až 90 % všetkých obyvateľov. To znamená obrovský nápor na infraštruktúru. A hoci sa jej hustota neustále zvyšuje, po čase nestačí. Čo s tým? Americká spoločnosť Overland Automated Transport Systems (ATS) vidí riešenie v takzvaných SkyWay, teda akýchsi nebeských cestách. Tie majú vzniknúť vo forme vyvýšených šesť metrov dlhých prúdov ciest, postavených popri existujúcej infraštruktúre, a čo je podstatné, vrátane mestských diaľnic.
Samozrejme, ďalší jazdný prúd by situáciu s hustotou dopravy nevyriešil, ale tento prúd by umožňoval cestovať bezpečne rýchlosťou až 150 míľ za hodinu, čo je 240 km/h. Úmerne s tým by vzrástla kapacita takéhoto systému až na úroveň 12-prúdovej medzištátnej diaľnice. Systém by mal byť pritom kompatibilný s autami vybavenými manuálnym aj autonómnym riadením a tiež s nákladnou dopravou. Využiť by ste ho mohli v prípade, ak cestujete najmenej dve míle (3,2 km), pričom by ste Skayway opustili približne míľu (1,6 km) od finálnej destinácie.
Na vyvýšený prúd by ste sa dostali na niektorom z výjazdov a zjazdov. Kontrolu nad vozidlom by prevzal počítač. Ten by vystihol správny okamih priradenia do prúdu rýchlo prepravovaných vozidiel. Podmienkou sú bimodálne kolesá, z čoho vyplýva, že pohyb by zabezpečoval samotný systém na akomsi dopravnom páse alebo koľajniciach. Počas jazdy by vozidlo podľa ATS nespotrebovávalo žiadne palivo ani elektrickú energiu. Naopak, elektromobily by mohli z vodiacej lišty nabíjať svoje batérie. Po zadaní povelu pre opustenie rýchlostnej dráhy by vás počítač vyviedol na najbližší výjazd.Znie to pekne, ale zavedenie Skyway by si vyžiadalo rozsiahle investície do infraštruktúry. Na druhej strane je to podstatne lacnejšie ako navrhované podzemné tunely Hyperloop. A ak porovnávame očakávanú kapacitu, aj lacnejšie než budovanie dvanástich nových prúdov cesty. Skyway by nezabrali veľa miesta, keďže by boli na pylónoch a v tesnej blízkosti už existujúcich ciest. Navyše, systém rieši akútnu situáciu v mestách, nie v medzomestskej doprave, a to aj po stránke ekológie a bezpečnosti. Uvidíme, čo ukáže budúcnosť.