
Rusko je krajinou extrémnych strojov. Tradícia výroby nákladných áut, ktoré si poradia s prakticky akýmkoľvek terénom či ukrutnou sibírskou zimou, vychádzala z obrovskej rozlohy tejto krajiny a minimálnej infraštruktúry. Rusi sa jednoducho potrebovali dostať na miesta, kde nevedie žiadna cesta a kde panujú nehostinné podmienky. Nie je to len minulosť z komunistických čias. Rusko sa z pohľadu výstavby moderných komunikácií od pádu železnej opony ďaleko nedostalo, a staré stroje stoja už buď na šrotovisku, alebo sú na hrane životnosti.

Ruský Kamaz, známy producent nákladných áut, tak vidí priestor na výrobu nového, moderného „všadechodu“, ktorý by oprášil slávu niekdajších extrémnych off-roadov z čias ZSSR. Hoci s civilnejším zameraním ako v dobách studenej vojny. Nejde len o zámer. Rusi už na novom Kamaze s výstižným prívlastkom Arktika pracujú. Okrem vlastných inžinierov zapojil Kamaz do projektu aj Moskovský polytechnický inštitút či firmy SKB-Mami a MSTU. Zatiaľ zverejnil výrobca len vizualizácie, no aj tie naznačujú veľké ambície.

Plánovaná je výroba dvoch verzií. Jednej s troma a druhej so štyrmi nápravami. Asi neprekvapí, že trakciu zabezpečí pohon všetkých šiestich alebo ôsmich kolies. O dostatok sily tohto 40-tonového monštra sa postará buď naftový 8-valec, alebo pre najextrémnejšie podmienky vyvinutý nový benzínový 8-valec, ktorého výkon sa môže pohybovať od 295 do 522 kilowattov. Mierové účely naznačuje Arktika ubytovacou bunkou, kde nájde útočisko trojčlenná posádka.
Nechýbajú lôžka, toaleta, kúpeľňa, kuchynka a pre prežitie neodmysliteľný generátor s nezávislým kúrením. Problémom by tak nemali byť ani teploty mínus 60 stupňov Celzia. Kamaz už Arktiku testuje v Jakutsku. Pritom zohľadňuje aj faktory, na ktoré v minulosti neprihliadal. Napríklad na ekológiu. Široké nízkotlakové pneumatiky majú byť totiž ohľaduplné k životnému prostrediu.