Shell Airflow Starship: Aerodynamický kamión chce rekord v spotrebe

Tento projekt financuje rafinéria Shell, a tak neprekvapí, že pred elektrinou či vodíkom dáva prednosť nafte. Experimentálny kamión však ukazuje rezervy v palivovej spotrebe klasických ťahačov. A tie budú na cestách ešte dlhé roky.

10.05.2018 12:00
debata
Experimentálny kamión prešiel aerodynamickou... Foto: Shell
Shell Airflow Starship - 2018 Experimentálny kamión prešiel aerodynamickou optimalizáciou. Riešila sa celá súprava.

Na svete je elektrická Tesla Semi, vodíkový Nikola One či Toyota Project Portal, tiež využívajúca palivové články, alebo Scanie, čerpajúce elektrickú energiu z trolejového vedenia. Jednoducho alternatívne pohony si razia cestu aj do kamiónovej dopravy. Také ľahké to však nebude. Nafta nás vo svete ťažkej dopravy bude sprevádzať ešte niekoľko desaťročí. Vie to aj rafinérska spoločnosť Shell. Tiež však dobre vie, že prísne emisné limity sa nevyhnú ani kamiónom. Potom neprekvapí, že stojí za experimentálnym projektom Shell Airflow Starship, ktorý má ukázať ekologické rezervy súčasných ťažkých nákladných vozidiel.

Pomôcť majú aj solárne panely na streche s... Foto: Shell
Shell Airflow Starship - 2018 Pomôcť majú aj solárne panely na streche s výkonom slušných 5 000 W. Tie napájajú celú elektrickú sústavu súpravy a tiež li-ion akumulátory mild-hybridnej technológie.

Spojila sa pritom s americkou spoločnosťou Airflow Truck Company, ktorú založil bývalý profesionálny šofér kamiónov a tiež pretekár Bob Sliwa. Špecializuje sa na zníženie spotreby paliva pomocou optimalizácie aerodynamiky nákladných súprav. A presne tento princíp využíva aj Shell Airflow Starship. Riešený je ako celok. Aerodynamickými úpravami tak prešiel nielen samotný ťahač, ale aj náves. Ďalšiu redukciu konzumácie paliva má na svedomí ľahká karoséria vyrobená z uhlíkových vlákien. To je síce drahý materiál, ale v budúcnosti by jeho cena mohla klesnúť na prijateľnú úroveň.

Väčšina panelov karosérie je vyrobená z ľahkého... Foto: Shell
Shell Airflow Starship - 2018 Väčšina panelov karosérie je vyrobená z ľahkého karbónu. To šetrí hmotnosť aj drahocenné kvapky paliva.

Tretím pomocníkom sú solárne panely umiestnené na streche návesu s výkonom 5 000 wattov. Tie napájajú nielen potrebné elektrické systémy kamiónu, ale aj mild-hybridnú sústavu. Tá pozostáva z 15-litrového naftového 8-valca Cummins X15 s výkonom 294 kW a krútiacim momentom 2 508 Nm, ktoré posiela cez 18-stupňovú robotizovanú prevodovku Eaton k prvej zadnej náprave. Pomáha mu elektromotor na druhej náprave, ktorý redukuje spotrebu najmä pri akcelerácii súpravy a tiež rekuperuje brzdnú energiu. Kapacitu akumulátorov nepoznáme, rovnako ako spotrebu paliva.

V každom prípade chcú Shell a Airflow Truck Company dokázať, že aj takéto relatívne nenáročné zásahy do konštrukcie môžu priniesť želaný efekt. Preto plne naložený Shell Airflow Starship absolvuje skúšobnú jazdu na trase z kalifornského San Diega do Jacksonville na Floride. Cieľom je dosiahnuť rekordne nízku spotrebu paliva. Či sa to podarí, uvidíme už čoskoro. Pokus o rekord odštartuje totiž 18. mája.
Shell Airflow Starship - 2018
Shell Airflow Starship - 2018
+4Shell Airflow Starship - 2018

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Shell #Airflow Truck Company
Články podľa značiek